مهران رجبی به جای رونالدو!

همه‌چیز این بازی عالی بود، جز اینکه متوجه نشدیم چرا تلویزیون ایران برنامه‌ای برای پخش آن نداشت. جمعه‌شب و همزمان با برگزاری این مسابقه، شبکه سوم تلویزیون در حال پخش یک مسابقه تلویزیونی با اجرای مهران رجبی بود، شبکه ورزش هم ابتدا برنامه «شب‌های فوتبالی» را روی آنتن برد و سپس سراغ پخش زنده بازی مونزا و یوونتوس رفت. طبیعتا این‌طور مواقع مدیران تصمیم‌گیر در تلویزیون باید به اصطلاح «اهم و مهم» کنند و اولویت را بر اساس علاقه مخاطب تشخیص بدهند؛ اتفاقی که رخ نداد. در شرایطی که فضای مجازی در تسخیر دربی بزرگ عربستان بود و هزاران پست و توییت و کامنت به زبان فارسی در مورد این مسابقه تولید شد، تلویزیون وقعی به نبرد سنتی سعودی‌ها نگذاشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نبرد چهار ماه پیش دو تیم هم پخش نشد و آن زمان انتقادهایی را به دنبال آورد. همچنین دیدار النصر عربستان و استقلال تاجیکستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هم با وجود اعلام اولیه، از کنداکتور شبکه ورزش خارج شد تا کم‌کم این‌طور به نظر برسد که پوشش ندادن مسابقات لیگ عربستان با وجود حضور این همه ستاره ریز و درشت، یک برنامه عمدی و هدف‌دار است.

برخی می‌گویند تلویزیون خوشش نمی‌آید از لیگ عربستان چیزی پخش کند، که شاید این مساله را نوعی اعتراف به پیشرفت فنی حیرت‌انگیز کشور همسایه در حوزه فوتبال باشگاهی می‌دانند و آن را دوست ندارند. طبیعی هم هست. اگر سراغ ترانسفرمارکت برویم، خواهیم دید ارزش دو تیم حاضر در دربی جمعه‌شب ریاض یک مسابقه ۴۱۶ میلیون یورویی بود (الهلال به ارزش ۲۳۴ و النصر به ارزش ۱۸۲ میلیون یورو)، در حالی که دربی تهران که روز ۲۳ آذر قرار است بین پرسپولیس و استقلال برگزار شود، از سوی این مرجع بین‌المللی قیمت‌گذاری روی بازیکنان فوتبال مجموعا ۲۶ میلیون یورو می‌ارزد (پرسپولیس به ارزش ۱۴ و استقلال به ارزش ۱۲ میلیون یورو)‌.

با این همه ما اهل نیت‌خوانی نیستیم و نمی‌دانیم چرا تلویزیون اقدام به پخش مسابقه مزبور نکرد، اما کاش آنها بازی را روی آنتن می‌بردند تا شاید خیلی چیزها مشخص می‌شد؛ اینکه فوتبال عربستان در همسایگی ایران به چه سطحی از جذابیت و پیشرفت رسیده است، اینکه چه زمین صاف و سبزی دارند و چطور با آخرین فناوری کمک‌داور ویدئویی آفساید میلی‌متری کریس رونالدو را تشخیص دادند، اینکه مسابقات‌شان گاه و بی‌گاه تعطیل نمی‌شود و در کشاکش لیگ قهرمانان آسیا، هم الهلال و هم النصر هر کدام سه بازی ظرف هشت روز برگزار کرده‌اند، اینکه تماشاگران در تمام فضای ورزشگاه می‌توانند بنشینند و از تماشای بازی لذت ببرند، بی‌آنکه خبری از بازار سیاه و سایر مسائل باشد و بگویند بخشی از سکوهای ورزشگاه در حال بازسازی است. حیف که نشان ندادید و مسوولان هم احتمالا ندیدند؛ همان‌هایی که بر خلاف بخش عمده افکار عمومی، هنوز تنها مرجع‌شان صداوسیما است!