رشوه 5/1 میلیون دلاری قطری‌ها برای گرفتن میزبانی جام جهانی 2022

گروه ورزش- با مطرح شدن اتهام رشوه یک و نیم میلیون دلاری قطری‌ها به کمیته اجرایی فیفا، موضوع فساد مالی در بزرگ‌ترین نهاد فوتبالی جهان وارد فاز جدیدی شد. مقامات اجرایی فدراسیون بین‌المللی فوتبال متهم شده‌اند که با دریافت ۵/۱ میلیون دلار رشوه رای خود را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطری‌ها فروخته‌اند.

«دیمین کالینز»، نماینده محافظه‌کار مجلس انگلستان، گفته که «عیسی حیاتو»، نایب رییس کامرونی فیفا و «ژاک آنوما» از ساحل عاج، از قطری‌ها برای رای دادن به میزبانی این کشور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ مبلغ ۵/۱ میلیون دلار پول گرفته‌اند.

صحبت‌های کالینز در حالی مطرح می‌شود که مایک لی، عضو بلندپایه روابط عمومی‌قطری‌ها در راه میزبانی جام جهانی که مقر وی در لندن است، از این مسائل ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

لی که پیش از این در سمت مدیر ارتباطات لیگ برتر انگستان، یوفا و المپیک ۲۰۱۲ لندن فعالیت کرده، گفت: من در بالاترین سطح میزبانی جام جهانی کار می‌کردم، اما مدرکی دال بر اینکه رشوه‌ای به شخصی پرداخت شده، ندیدم. تجربه می‌گوید اگر چنین چیزی وجود داشت حس من از آن باخبر می‌شد، اما چنین حسی ندارم.

پیش از این بنا بر گزارش روزنامه ساندی تایمز، دکتر آموس آدامو و رینالد تاماری به دلیل دریافت رشوه از عضویت در کمیته اجرایی فیفا محروم شده بودند.