در حالی که ۸ روز است جسد یک کوهنورد کرمانی در شهر کاتماندو نپال برجا مانده، مسوولان فدراسیون و هیات کوهنوردی استان هنوز تصمیمی برای باز گرداندن این جسد نگرفته‌اند. به گزارش ایسنا، عیسی میرشکاری کوهنورد ۲۵ ساله کرمانی که سابقه‌ صعود‌های بالای ۷ هزار متر را در کارنامه داشته، چندی پیش تصمیم می‌گیرد قله «مانسالو» را که بیش از ۸ هزار متر ارتفاع دارد، فتح کند.

او تصمیمش را با هیات کوهنوردی استان کرمان در میان می‌گذارد تا ضمن کسب اجازه از آنها، بتواند هزینه سفر را تامین کند که در ابتدا مورد قبول مسوولان هیات قرار نمی‌گیرد؛ ولی پس از اصرار میرشکاری، طبق شنیده‌ها، ایرانمنش دبیر هیات استان کرمان موافقت می‌کند نصف هزینه‌ها - در صورت موفقیت میرشکاری در فتح قله - از طرف هیات تامین شود.

کوهنورد کرمانی پس از حضور در شهر کاتماندو صعودش را از بیس کمپ (کمپ اصلی) به همراه یک تیم کوهنوردی از زنجان آغاز می‌کند و تا کمپ ۳ که در ارتفاع حدود ۷ هزار متری قرار دارد پیش می‌رود؛ ولی مشکلات جسمانی باعث می‌شود تا او نتواند کار را ادامه دهد و بنا به توصیه سایر اعضای تیم در کمپ می‌ماند و البته آنها به راه خود برای صعود ادامه می‌دهند.

میرشکاری چند ساعتی در کمپ ‌می‌ماند؛ ولی گویا وجود انگیزه‌های مختلف به ویژه مالی باعث شد تا او با وجود شرایط جسمانی نامساعد، کارش را ادامه دهد.

هم تیمی‌هایش نیز که پس از فتح قله در حال بازگشت بودند او را می‌بینند، ولی تصمیم میرشکاری آنقدر جدی بود که آنها نتوانستند منصرفش کنند. سرانجام عیسی میرشکاری در حالی که تنها ۵۰۰ متر تا بلندترین نقطه کوه فاصله داشت به علت ادم (Edem) مغزی که همان نرسیدن اکسیژن کافی به مغز است، جان خود را از دست می‌دهد.

اما این پایان ماجرا نبود؛ زیرا خانواده این کوهنورد علاوه بر غم از دست دادن عزیزشان باید ناراحتی دیگری را هم تحمل کنند و آن هم ناتوانی‌شان برای بازگرداندن جسد عیسی به ایران بود.

پس از این اتفاق، ایرانی‌های حاضر در محل با صرف ۴ ـ ۵ هزار دلار پیکر میرشکاری را به بیس کمپ منتقل می‌کنند؛ ولی در ادامه از بیس کمپ تا کاتماندو و از کاتماندو به ایران باید هزینه‌ای حدود ۱۵ هزار دلار خرج می‌شد تا خانواده این کوهنورد بتواند جسد او را در ایران و روستای زادگاهش دفن کنند که عدم توانایی آنها در تامین این هزینه سبب شد تا پس از گذشت ۸ روز جسد میرشکاری همچنان در بیس کمپ بماند.

حال این سوال پیش می‌آید که مسوولیت بازگرداندن پیکر این کوهنورد با کیست؟