نقش اول انگلیسی

   لوکا مودریچ با ۳۸ سال و ۴۷ روز، مسن‌ترین بازیکنی شد که با پیراهن رئال مادرید برابر بارسا به میدان رفته و البته پانصدمین بازی‌اش را هم برای این تیم تجربه کرد. این رکورد در اختیار پاکو بویو، دروازه‌بان اسبق رئال بود که با ۳۸ سال و ۲۸ روز در ال‌کلاسیکو سال ۱۹۹۶ به میدان رفت.

   جود بلینگام با دبل مقابل بارسلونا، به تنها بازیکن رئال مادرید در قرن ۲۱ تبدیل شد که در نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی خود بیش از یک گل به ثمر می‌رساند. آماری که هیچ یک از ستارگان ۲۳ سال اخیر کهکشانی‌ها به ثبت نرسانده بودند.

   برای نخستین بار از زمان جمع‌آوری اطلاعات در ال‌کلاسیکو، بارسلونا بدون شماره ۱۰ و رئال مادرید بدون شماره ۹ در زمین حاضر شدند. آنسو فاتی که پس از لئو مسی این پیراهن را می‌پوشید، به برایتون قرض داده شد و کریم بنزما هم دیگر برای رئال‌مادرید بازی نمی‌کند.

   ایلکای گوندوگان برای نخستین بار با پیراهن بارسلونا موفق به گلزنی شد، اما این گل چندان خوش‌یمن نبود. هافبک آلمانی تجربه بازکردن دروازه حریف در درکلاسیکر (تقابل دورتموند و بایرن مونیخ) و همچنین دربی منچستر را نیز در کارنامه دارد.

   در هشت نبرد میان ژاوی و کارلو آنچلوتی، چهار پیروزی از آن سرمربی بارسلونا شده و کارلتو هم موفق شد تا آمارش را با کاپیتان سابق بلوگرانا برابر کند. جالب اینجاست که هیچ مسابقه‌ای بین رئال و بارسا در زمان این دو مربی جوان و کهنه‌کار مساوی نشده است.

   بلینگام که خرید ۱۳۰ میلیون یورویی تابستان امسال رئال محسوب می‌شود، تاکنون چهار گل از ۱۳ گل این فصلش در تمامی رقابت‌ها را از دقیقه ۸۰ به بعد به ثمر رسانده که گل دقیقه ۹۲ وی برابر بارسا هم در کنار گل دقیقه ۹۴ مقابل یونیون برلین، دقیقه ۹۵ مقابل ختافه و دقیقه ۸۱ برابر سلتاویگو قرار می‌گیرد.

   با شکست خانگی در ال‌کلاسیکو، رکورد شکست‌ناپذیری بارسلونا در این فصل از دست رفت. در ۵ لیگ معتبر اروپایی تاکنون بایرن مونیخ، دورتموند، بایرلورکوزن، نیس، تاتنهام و آرسنال باختی را تجربه نکرده‌اند.

   لامین یامال که در نیمه دوم دیدار به جای ژائو کانسلو به میدان آمد، با ۱۶ سال و ۳ ماه و ۱۵ روز سن جوان‌ترین بازیکن تاریخ ال‌کلاسیکو لقب گرفت. این رکورد طی ۸۲ سال اخیر در اختیار ویسنته مارتینز مهاجم اسبق بارسلونا بود.

   درست است که وینیسیوس شب خوبی را سپری نکرد، اما به ۱۵۰ برد در ۲۳۵ بازی برای رئال مادرید در تمامی رقابت‌ها دست یافت که شامل ۱۰۳ پیروزی در لالیگا، ۲۹ برد در لیگ قهرمانان، ۱۲ برد در کوپا دل‌ری، ۳ پیروزی در جام باشگاه‌های جهان، ۲ پیروزی در سوپرکاپ اسپانیا و یک برد در سوپرکاپ اروپا می‌شود.

   بلینگام در ۱۰ بازی خود در لالیگا موفق به زدن ۱۰ گل شده و آقای گل فعلی این رقابت‌هاست. این در حالی است که هنوز حتی نیمی از مسابقات این فصل لالیگا را هم پشت سر نگذاشته‌ایم، اما آمار هافبک انگلیسی از بهترین فصل زین‌الدین زیدان که ۹ گل در این رقابت‌ها به ثمر رساند هم بهتر است.

   آمار گلزنی دو تیم در رقابت‌های رو‌در‌رو با ۲۹۸ گل، مساوی بود و بارسا امید داشت که با زدن دو گل در ال‌کلاسیکوی شنبه به رکورد ۳۰۰ گل زده در این پیکار برسد اما رئالی‌ها با دبل جوان اول‌شان زودتر از رقیب به این دستاورد رسیدند.