رونالدو؛ مسخ شیوخ

   کدام یک گران‌‌تر است؟  

پس از انتقال غیرمنتظره رونالدو به النصر در زمستان گذشته، بازیکنان سرشناس زیادی با وسوسه پول‌‌های نجومی سعودی‌‌ها پای به این کشور گذاشتند. اکنون شاید بتوان گفت بازیکنان سرشناس تیم‌‌های عربستانی از تیم‌‌های آمریکایی بیشتر است، اما مساله اینجاست که اعداد و ارقام ارزش‌‌گذاری، چیز دیگری را نشان می‌دهد. با استناد به ترانسفرمارکت، امسال لیگ ۱۸ تیمی عربستان تاکنون ۴‌/ ۴۶۱میلیون یورو ارزش داشته و از ۵۰۱ بازیکن حاضر در این لیگ، فعلا ۱۲۱ بازیکن خارجی هستند. گران‌قیمت‌‌ترین بازیکن لیگ هم سرگی میلینکوویچ ساویچ است که ۵۰ میلیون ارزش دارد و به تازگی از لاتزیو به الهلال پیوسته است. الهلال با ۶‌/ ۱۴۰ میلیون بیشترین ارزش را دارد و ارزش کل لیگ هم بیش از ۱۱۰ میلیون نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

اما وقتی به سراغ لیگ MLS سر می‌‌زنیم، اوضاع متفاوت می‌شود. امسال این لیگ ۲۹ تیمی، ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو دارد که از ۸۵۱ بازیکن شاغل در آن، ۴۷۸ نفر را بازیکنان خارجی تشکیل می‌دهند. مطابق انتظار لیونل مسی گران‌قیمت‌ترین بازیکن این لیگ است که با وجود بالا رفتن سن و سالش، هنوز هم ۳۵ میلیون یورو می‌‌ارزد. ترکیب تیم او یعنی اینتر میامی هم ۶/ ۷۰ میلیون یورو ارزش‌‌گذاری شده که در این زمینه حتی ۷ میلیون از ‌‌الاتحاد، سومین تیم با ارزش لیگ عربستان هم کمتر است.

لیگ ستارگان آمریکا هم با جهشی ۱۰۰ میلیون یورویی، امسال به این قیمت رسید که با وجود اینکه ۱۱ تیم از عربستان بیشتر دارد، اما فاصله مالی‌‌اش با این لیگ بسیار فضایی است.

   کدام یک جذاب‌‌تر است؟  

درباره سطح فنی دو لیگ نمی‌توان مبتنی بر آمار صحبت کرد. لیگ عربستان سومین لیگ برتر قاره آسیا محسوب می‌شود و مشخصا لیگ آمریکا هم بهترین لیگ قاره‌‌اش است پس از بابت حضور تماشاگران شاید بتوان به نتیجه واحدی رسید. نبرد افتتاحیه سال گذشته لیگ MLS که برخلاف عربستان در میانه‌های فصل هم هست، تنها ۴۳۶ هزار بیننده از طریق یک شبکه تلویزیونی داشته که عدد قابل توجهی است. از این بابت که فوتبال، حتی جزو سه ورزش محبوب ایالات‌متحده هم جای ندارد، اما پیشرفت آن به حدی بوده که مردم به تماشایش روی بیاورند. سال گذشته که این رقابت‌‌ها با ۲۵ تیم برگزار می‌شد، مجموعا هفت میلیون و ۱۱ هزار و ۹۵۳ نفر در ورزشگاه‌های آمریکا حاضر شدند تا از نزدیک لیگ را تماشا کنند. میانگین ۲۱ هزار و ۹۸۱ نفر تماشاگر به ازای هر بازی ثبت شد و انتظار می‌‌رود این عدد امسال با حضور مسی بسیار چشمگیرتر باشد. همین رقم برای فصل گذشته لیگ عربستان که از نیمه آن هم رونالدو را داشت، دو میلیون و ۸۰ هزار و ۳۰۲ نفر بود. به صورت متوسط ۱۰ هزار و ۱۹۷ نفر از هر بازی لیگ عربستان دیدن کردند که نسبت به ینگه دنیا حتی از نصف هم کمتر است. بیشترین گنجایش ورزشگاه در آمریکا متعلق به مرسدس بنز آرنا، متعلق به آتلانتاست که ۷۳ هزار نفر ظرفیت دارد و پارسال بیش از ۴۵ هزار تماشاگر را به صورت میانگین در خود جای داد. از طرفی بزرگ‌ترین ورزشگاه در میان تیم‌‌های سعودی هم برای ‌‌الاتحاد، قهرمان فصل قبل است که با ظرفیت ۶۲ هزار نفری، حدود ۴۰ هزار نفر به صورت تقریبی در استادیوم حاضر می‌شدند تا تیم را تشویق کنند. این را هم در نظر بگیرد که از ابتدای سال ۲۰۲۳، کمپانی اپل یک قرارداد تجاری با MLS بسته تا به مدت ۱۰ سال و با پرداخت ۵/ ۲ میلیارد دلار، بازی‌های این رقابت‌‌ها را از طریق بستر اپل تی‌وی پخش کند. اتفاقی که هنوز برای لیگ عربستان رخ نداده و آنها در تلاش هستند تا یک توافق‌نامه تجاری بزرگ را برای پخش بازی‌هایشان دریافت کنند. با همه این تفاسیر، به نظر شما لیگ عربستان بهتر است یا لیگ آمریکا؟