ایرانی‌ها می‌توانند در سری A بدرخشند

مدرن‌ترین مربی ایتالیا در اوایل دهه ۹۰ حالا به عنوان مدیر تیم‌های ملی پایه فعالیت می‌کند، از این پست راضی هستید؟

صددرصد، برای من که عمرم را با فوتبال گذراندم، هیچ‌چیز بهتر از این نمی‌شود که بتوانم تجربیاتم را در اختیار جوانان قرار بدهم، ضمن اینکه وقتی دیدم فدراسیون فوتبال ایتالیا برنامه‌های مدونی برای رشد و شکوفایی نسل جدید ایتالیا دارد، تصمیم گرفتم در آن سهیم باشم. ایتالیا بعد از قهرمانی در جام‌جهانی‌ ۲۰۰۶ با افتی روبه‌رو شد که به نظر می‌رسد این افت رو به افول است، به‌خصوص با چزاره پرندلی.

طبیعی هم بود وقتی نسلی طلایی بخواهد جایش را به جوانان بدهد، ایتالیا با افت روبه‌رو می‌شود، اما به نظرم پرندلی توانست توازن خوبی قبل از یورو ۲۰۱۲ ایجاد کند که نتیجه‌‌اش هم شد رسیدن به فینال یورو. شخصا اعتقاد دارم با پروسه‌ای که او مدنظر دارد ایتالیا می‌تواند موفق‌تر از این هم ظاهر شود.

شما چقدر می‌توانید در تیم‌های پایه به او کمک کنید؟

مسلما استعدادیابی و پرورش بازیکنان مستعد ازجمله برنامه‌های اصلی فدراسیون در راستای تقویت تیم‌ملی است و ما هم در این راه هرگونه همکاری‌ای را با او خواهیم داشت.

تیم زیر ۲۰ ساله‌های ایتالیا مقابل جوانان ایران به برتری رسید، ارزیابی شما از این بازی چیست؟

راستش را بخواهید باید اعتراف کنم اصلا انتظار دیدن چنین نمایشی از جوانان ایران را نداشتم و تصور می‌کردم ایتالیا بتواند به راحتی یک برد پرگل را به ثبت برساند، اما دیدم که فوتبال ایران هم در تیم‌های پایه‌‌اش خوب کار کرده و داشتن چنین تیمی نشان می‌دهد ایران هم با برنامه پیش می‌رود.

از فوتبال ایران شناختی دارید؟

راستش را بخواهید نه، شناخت کاملی ندارم و تنها می‌دانم هدایت ایران بر‌ عهده کارلوس کی‌روش است.

گفتید انتظار چنین نمایشی از جوانان ایران نداشتید، چه نکته‌ای در این تیم توجه شما را به خود جلب کرد؟

همه ایتالیا را با سیستم‌های نوین دفاعی‌‌اش می‌شناسند اما بازیکنان ایران نشان دادند بازیکنان زیر ۲۰ سال ایتالیا هنوز در اجرای تاکتیک‌‌های نوین کاتاناچیو با مشکل روبه‌رو هستند و باید روی این ضعف کار کنند. با نمایشی که بازیکنان ایران، به‌خصوص در ساختار تهاجمی داشتند، ما بیشتر به مشکلات دفاعی‌مان پی بردیم و باید روی آن کار کنیم.

به نظر شما ایرانی‌ها می‌توانند در سری A بازی کنند؟

با نمایشی که ما از جوانان ایران دیدیم، شک ندارم که نگاه فوتبال ایتالیا به فوتبال ایران تغییر می‌کند. این بازی تماشاگران ویژه زیادی داشت ازجمله مدیران استعدادیابی باشگاه‌های بزرگ کشور که مطمئنا آنها استعدادهای شما را شناسایی کرده و به باشگاه‌های خود خواهند آورد. شخصا اعتقاد دارم جوانان شما می‌توانند در سری A درخشش قابل توجهی داشته باشند.

جوانان ایران تا یکی، دو هفته دیگر باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میدان بروند، فکر می‌کنید شانسی برای قهرمانی داشته باشند؟

من می‌دانم در آسیا تیم‌هایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و حتی کشورهای عربی خوب سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما با تیمی که من از ایران دیدم شک ندارم آنها هم می‌توانند یکی از مدعیان قهرمانی باشند.

اواخر دهه ۸۰ میلادی بود که یک مربی در ایتالیا شروع به بنا نهادن تاکتیک‌‌های جدیدی کرد تا فوتبال این کشور خود را به عنوان قطب اول معرفی کند. به گزارش خبرآنلاین؛ آریگو ساکی در طول زمانی که بازی می‌کرد، یک فوتبالیست متوسط بود و نتوانست با باشگاه‌هایی که در آنها بازی می‌کرد به موفقیت بزرگی دست یابد، اما نبوغ او در مربیگری همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد تا جایی که همه از او به عنوان معمار فوتبال ایتالیا نام بردند. ابداع‌کننده سیستم کاتاناچیوی نوین، آن‌هم در باشگاه میلان باعث شد تا ساکی برای سال‌ها به مرد اول مربیان ایتالیا و جهان تبدیل شود تا جایی که فابیو کاپلو در توصیف این مربی گفت‌: «ساکی تنها کسی بود که می‌توانست میلان نوین را بسازد چون ایده‌هایی که او داشت را هیچ‌کس نمی‌توانست در ذهنش تداعی کند و مطمئنا فوتبال دنیا تا سال‌ها فردی مثل او نخواهد دید.» فدراسیون فوتبال ایتالیا که به خوبی از قابلیت‌های ساکی مطلع است حتی در روزهایی که او به سن بازنشستگی رسیده از این مربی نام‌آشنا در پست مدیریت تیم‌های ملی پایه سود می‌برد که حضور او در حاشیه دیدار تدارکاتی تیم‌ملی جوانان ایران برابر زیر ۲۰ ساله‌های ایتالیا فرصت خوبی بود تا خبرآنلاین با این پیر نام‌آشنای فوتبال ایتالیا گپ کوتاهی درباره فوتبال ایتالیا و ایران بزند: