ارباب رکوردها

آقای رکورد

در جریان تساوی پاری ‌سن‌ژرمن برابر استراسبورگ، لیونل مسی تنها گل تیمش را به ثمر رساند تا قهرمانی پی‌اس‌جی قطعی شود. اما این گل قهرمانی، یک گل ساده نبود. او به عدد ۴۹۶ رسید تا از ۴۹۵ گل کریستیانو رونالدو رقیب دیرینه‌اش عبور کند و به تنهایی برترین گلزن تاریخ ۵ لیگ معتبر اروپایی لقب بگیرد. در فصلی که لئو با قهرمانی در جام‌جهانی ویترین افتخارات خود را با اعتبار هرچه تمام‌تر تکمیل کرد، علاوه بر تبدیل شدن به گلزن‌ترین بازیکن لیگ‌های معتبر اروپایی از ۳۰۰ پاس گل هم گذشت تا عنوان بهترین پاسور تاریخ باشگاهی هم به او برسد. یک دستاورد دیگر هم برای لئو به دست آمد که به راحتی نمی‌توان فراموش کرد؛ او با قهرمانی در لیگ یک فرانسه به ۴۳ جام در دوران حرفه‌ای خود رسید تا در کنار دنی آلوز که این روزها در زندان به سر می‌برد، پرجام‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال لقب بگیرد. اگر بخواهیم از دیگر رکوردهای فوق ستاره آرژانتینی بنویسیم، احتمالا نیاز به چند صفحه اضافه‌تر خواهیم داشت، اما همین‌ها برای درک عظمت کاری که او در دنیای فوتبال انجام داده کافی به نظر می‌رسد؛ آن هم در روزهایی که به ۳۶ سالگی رسیده و قطعا شادابی و توان گذشته را ندارد.

به سمت رکورد

انتقال شوکه‌کننده کریستیانو رونالدو به النصر عربستان دروازه ورود سایر ستارگان دنیای فوتبال به این کشور بوده است. از آن زمان مدام شایعات زیادی درخصوص حضور ستارگانی نظیر کریم بنزما، سرخیو بوسکتس، ادین ژکو و جوردی آلبا به لیگ سعودی شنیده می‌شود که خیلی نمی‌تواند دور از واقعیت باشد. درواقع مهم‌ترین اقدام عربستانی‌ها می‌تواند تشکیل دوباره رقابت و دو قطبی مسی- رونالدو باشد که بعید به نظر می‌رسید دوباره شکل بگیرد، اما قدرت پول از هر پیش‌بینی‌ای قدرتمندتر است. شاید رویای لئو و تمامی طرفدارانش، بازگشت او به بارسلونا و یک پایان‌بندی باشکوه بر دوران یکی از بهترین‌های تاریخ باشد، اما مساله اینجاست که آبی‌واناری‌ها قدرت پرداخت حتی یک‌دهم آنچه الهلال به اسطوره پیشنهاد داده را هم ندارند. ۴۰۰ میلیون یورو به ازای هر فصل، حتی پولدارترین افراد دنیا را هم به وسوسه می‌اندازد. تازه آپشن‌ها و قراردادهای تبلیغاتی را هم مدنظر قرار بدهید.

بارسا اما آن‌قدر مشکل دارد که با وجود قطع همکاری با کاپیتان‌هایش نظیر بوسکتس و آلبا، بازهم برای اصلاح تراز مالی‌اش نیاز به فروش چند بازیکن و سپس راضی کردن مدیران لالیگا دارد. اقدامی که بسیار بعید به نظر می‌رسد و در این بین هم خبر موافقت پدر مسی که مدیربرنامه‌اش هم هست با سعودی‌ها، می‌تواند تیر خلاصی باشد بر پیکره رویای بارسایی‌ها. در حال حاضر چیزی که قطعیت دارد این است که بازی شنبه‌شب پاریس مقابل کلرمون فوت، آخرین حضور لئو در لباس پی‌اس‌جی است و او مطمئنا سال آینده بازیکن پاری‌سن‌ژرمن نخواهد بود. دوره دو ساله لئو در پایتخت فرانسه هرچند از لحاظ مالی برای او و از جنبه تبلیغاتی برای این تیم به صرفه بود، اما از لحاظ فوتبالی چیزی به طرفین اضافه نکرد؛ جز اینکه مسی هروقت بخواهد به یاد بیاورد که چه زمانی قهرمان جام‌جهانی شد، دوران زندگی‌اش در پاریس را به یاد می‌آورد و بس.