جـزیره یعـنی یک نفـر

 او یک شخص و بازیکن حرفه‌ای است. قدوس در این مقطع از فوتبالش باید به صورت منظم بازی کند، اما ما نمی‌توانیم این دقایق مورد نیاز که سزاوارش است را به او پیشنهاد کنیم. به همین خاطر با ناراحتی تمام تصمیم گرفتیم تا به همکاری خاتمه دهیم و او در تابستان بازیکن آزاد خواهد بود. برای سامان بهترین‌ها را آرزو دارم و از او بابت تلاش‌هایی که طی مدت حضورش در تیم انجام داد، ممنونم.»

سامان قدوس سه فصل در برنتفورد توپ زد. او مجموعا ۸۶ بار برای این تیم به میدان رفت و توانست پنج گل هم بزند. با این حال شرایط سامان در این فصل اصلا خوب نبود. او امسال در ۱۳ بازی عموما به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت، هیچ گلی نزد و هیچ پاس گلی هم نداد. حضور نسبتا ناموفق سامان قدوس در برنتفورد، اتفاقی معمول در مسیر ناکامی بازیکنان ایرانی در فوتبال جزیره بود. فوتبال ایران تا کنون ۱۲ بازیکن در انگلستان داشته است. امید نمازی که بعدها دستیار کارلوس کی‌روش شد، اوایل دهه نود میلادی در ردینگ توپ می‌زد. سعید عزت‌اللهی هم بعدها در جریان جهانگردی‌هایش مدتی در همین تیم توپ زد. کریم باقری و رضا قوچان‌نژاد در چارلتون، حسین کعبی در لستر، علیرضا جهانبخش در برایتون و کریم انصاری‌فرد در ناتینگهام فارست، بازیکنان «یک تیمی» ایران در فوتبال انگلیس بودند. آندو تیموریان برای دو تیم فولام و بارنزلی توپ زد، اشکان دژاگه در عضویت دو تیم فولام و ناتینگهام فارست بود و نوید ناصری، یکی از دورگه‌های فوتبال ایران هم سابقه بازی در دو تیم مکلسفیلد تاون و گیلینگام را در دسته‌های پایین‌تر فوتبال انگلستان داشته است.  از مجموع همه نفراتی که نام بردیم، به ندرت چند خاطره زیبا و به یادماندنی بر جا مانده است.

حالا اما تا اطلاع ثانوی، فوتبال جزیره برای ایران فقط در قامت یک بازیکن معنا می‌شود؛ ‌اللهیار صیادمنش. ستاره ۲۱ ساله فوتبال کشورمان با وجود مصدومیت‌های گاه و بیگاهش حضور نسبتا موثری در ترکیب هال‌سیتی در چمپیونشیپ داشته است. ‌اللهیار امسال حدود ۱۳۰۰ دقیقه برای هال‌سیتی به میدان رفته، دو گل زده و دو پاس گل داده. غالب اخباری که از انگلستان منتشر می‌شود، نشان‌دهنده شرایط فنی خوب صیادمنش و رضایت کادرفنی از او است؛ بازیکنی که به تازگی ازدواج هم کرده و به نظر می‌رسد با ادامه همین روند می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد.