آقای گلی ۵۰ ساله: کمی بیش از ۵۵ سال از نخستین تقابل استقلال و پرسپولیس در قالب بازی بزرگ پایتخت می‌گذرد و از همان سال‌های ابتدایی، مرحوم صفر ایرانپاک با گلزنی‌های پیاپی، رکورد ۷ گل زده در دربی را به خود اختصاص داد و هنوز هم پس از گذشت نیم قرن، کسی نتوانسته به این تعداد گل برسد. در کشورهای صاحب‌فوتبال اروپایی، چنین رکوردهایی آن‌قدر زیاد در اختیار یک بازیکن نمی‌ماند و اگر هم بماند، حداقل یک عدد قابل توجه است. در ال‌کلاسیکو اسپانیا که مشهورترین دربی دنیای فوتبال است، لیونل مسی با ۲۶ گل آقای گل است. چنین عنوانی در دلامادونینا با ۱۴ گل متعلق به آندری شوچنکو است، آقای گل دربی ریویر آلمان، ارنست کوزورا ستاره سابق شالکه با ۱۶ گل است و بهترین گلزن تاریخ دربی منچستر هم وین رونی با ۱۱ گل زده است. توجه کنید که در تمام نبردهای استقلال و پرسپولیس، تنها دو نفر موفق به ثبت هت‌تریک شده‌اند!

  داستان لوس شش‌تایی‌ها: بزرگ‌ترین فخر پرسپولیسی‌ها در کری با استقلالی‌ها، همان ماجرای ۶ تایی است که تقریبا همه ایران از آن خبر دارند. ۵۰ سال از برد ۶ گله پرسپولیس برابر استقلال می‌گذرد و هنوز هم هیچ‌کدام از دو تیم نتوانسته‌اند چنین نتیجه‌ای را تکرار کنند. نگاه کنید که همین چند هفته قبل، رئال مادرید با ۴ گل بارسلونا را در خانه خودش شکست داد یا در سالیان اخیر کلی بارسلونا با ۶ گل یا ۵ گل موفق شده رقیب دیرینه را نقره‌داغ کند. آیا در کری‌های این دو تیم، هواداران به این اندازه روی چنین نتایجی مانور می‌دهند؟ مگر همین ابتدای فصل که منچسترسیتی ۶ گل به منچستریونایتد زد، از قرمزهای شهر منچستر به عنوان ۶ تایی‌ها یاد کردند؟ تمام جذابیت و پویایی این دربی‌ها، به نتایج غیرقابل پیش‌بینی و گل‌های زیادش است.

  فقرگل در تهران: در جدول زیر، آمار دربی‌های مهم اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و آلمان آمده و بهتر است اعداد و ارقام درباره کیفیت دربی تهران قضاوت کنند. نبردی که تاکنون استقلال در آن ۹۲ گل به ثمر رسانده و پرسپولیس ۹۸ گل. یعنی در ۱۰۰دربی برگزار شده، آمار نازل ۱۹۰ گل به ثبت رسیده که میانگین کمتر از دو گل را نشان می‌دهد. پس شاید بهتر باشد دیگر خیلی این دربی را که حتی دیگر تعداد تماشاگرانش هم محدود شده، مایه مباهات فوتبال ایران قرار ندهیم.

Untitled-1 copy