بازگشت به ۱۷ سال قبل

پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ بود که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شد و پس از حذف از جام ملت‌های ۲۰۰۷، نیمکت رویایی‌اش را از دست داد. در طول این مدت نبود سالی که امیرخان حداقل یک مرتبه به محاکمه شدنش پس از آن رقابت‌ها و پنالتی‌ای که کسی مثل مهدی مهدوی‌کیا خراب کرد، اشاره نکند. دست تقدیر اما پس از چند بار دور و نزدیک کردن، قلعه‌نویی را دوباره به اوج آرزوهایش رساند؛ آن‌هم در شرایطی که ژنرال بی‌افتخارترین دوره تاریخ مربیگری‌اش را می‌گذراند.

قلعه نویی 4

 

   شکستن بت شوالیه

علی فتح‌الله‌زاده از آن دست مدیرانی بود که به خاطر جذب ستاره‌ها، هواداران استقلال همیشه از حضورش در این تیم استقبال می‌کردند. اما حالا کار به جایی رسیده که بعید است حتی یاران همیشگی شوالیه هم جرات دفاع کردن از عملکرد او را داشته باشند، چراکه قطعا با واکنش تند استقلالی‌ها مواجه خواهند شد. به نظر می‌رسد با ماجراهای اخیر پرونده حضور فتح‌الله‌زاده در استقلال برای همیشه بسته شود.

فتح اله زاده

 

   تاج بلند تعجب

پس از فاجعه ویلموتس گیت و قلب درد مصلحتی، بعید به نظر می‌رسید کسی مهدی تاج را دیگر حتی حوالی فوتبال هم ببیند چه برسد به اینکه او یک بار دیگر کاندیدا بشود و با وجود همه فشارها و انتقادات، بازهم میز ریاست فدراسیون را از آن خود کند. تاج با وعده آوردن کی‌روش و موفقیت در جام‌جهانی اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کرد، رای آورد و این‌بار پیرمرد پرتغالی با شکستی تحقیرآمیز از ایران رفت. به نظر می‌رسد در این عرصه دیگر چیزی متعجب‌مان نمی‌کند!

تاج 2

 

   جا مانده‌ها  

سال گذشته و در همین روزها، استقلالی‌ها تلاش می‌کردند تا تنها جام بدون باخت لیگ برتر را روی دستان کاپیتان وریا غفوری ببینند و به آرزویشان هم رسیدند. وریا اما پس از پایان فصل سرنوشت تلخی داشت و بعد از جدایی از استقلال، در فولاد هم دوام نیاورد و الان مشخص نیست کجاست و چه می‌کند. اتفاق عجیبی که به شکل متفاوت‌تری برای کاوه رضایی هم رخ داد و یکی از بازیکنانی که سال گذشته لژیونر نامدار فوتبال ایران بود، حالا در خانه فوتبال می‌بیند!

وریا و کاوه

 

   فراز و فرود یحیی  

بعد از اینکه پرسپولیس در راه قهرمانی لیگ از استقلال شکست خورد، برخی از هواداران قرمز به یحیی گل‌محمدی تاختند، اما او هنوز هم مرد محبوب تیم بود. یحیی در جریان روزهای سخت سال گذشته هم کنار مردم بود تا همان بخش کوچک انتقادپذیر را ترمیم کند. اما در زمین فوتبال و به واسطه ضعف‌های یکی از پرستاره‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ، آن‌قدر ضعیف عمل کرد که دیگر کمتر هوادار پرسپولیسی‌ای می‌خواهد که گل‌محمدی را سال آینده هم روی نیمکت تیمش ببیند.

یحیی گل محمدی 3

 

   حذف استقلال  

سال گذشته که سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان کنار رفتند، برخی این اتفاق را به فال نیک گرفتند تا بلکه یک بار برای همیشه مشکلات و بدهی‌های این دو تیم ریشه‌کن شود. بعد از گذشت بیش از یک سال، حالا استقلال که سال گذشته با اقتدار قهرمان شده بود برای دومین دوره متوالی با سهل‌انگاری محض و به دلیل طلب سه سال قبل به استراماچونی از حضور در آسیا حذف شد تا مشخص شود این مشکلات تا نابودی آخرین مدیر نااهل، داغش را بر دل هواداران بیچاره خواهد گذاشت.

حذف استقلال از آسیا 2

 

   اخراج 12 مربی یا بیشتر  

لیگ برتر انگلیس به عنوان جذاب‌ترین رقابت باشگاهی دنیای فوتبال، همواره به داشتن مدیران صبور معروف بوده است. امسال اما این قاعده به هم ریخت و به شکل عجیبی نیمکت‌های تیم‌ها لرزان شدند. پیش از این در فصول ۲۲-۲۰۲۱، ۱۸-۲۰۱۷، 14-2013 و ۰۹-۲۰۰۸ به تعداد 10مربی طعم اخراج را چشیده بودند، اما امسال و درحالی که 9 هفته تا پایان لیگ برتر باقی مانده، 12 مرتبه مربیان این لیگ برکنار شده‌اند و احتمال بیشتر شدن این آمار وجود دارد.

اخراج لیگ برتر

 

   از قهرمانی تا هو شدن

تا پیش از پایان سال 2022 میلادی تمام منتقدان لیونل مسی برای زیر سوال بردن دستاوردهای او، عدم قهرمانی در جام جهانی را به رخ می‌کشیدند و کمتر کسی تصور می‌کرد لئو در 35 سالگی ستاره تیمی شود که انصافا از سایر مدعیان کم ستاره‌تر بود. آرژانتین اما به شکل دراماتیکی قهرمان شد و مسی جاودانه. اما همین ستاره هم اخیرا در پاری‌سن‌ژرمن هو می‌شود و دلیل آن‌هم عدم موفقیت در لیگ قهرمانان اروپاست که شاید منتج به بازگشت وی به بارسلونا شود. چه دوران عجیبی را سپری کرد مسی!

مسی نکته

 

   رونالدو؟ مگر می‌شود؟

اگر سال گذشته در این برهه خبر از حضور کریستیانو رونالدو در النصر عربستان می‌دادید، احتمال نه تنها به عنوان شوخی باورش نمی‌کردند که حتی از شما تست سلامت روان می‌گرفتند! اما این اتفاق عجیب و تاریخی رخ داد تا حتی غیرقابل باورترین دروغ آوریل را هم کمی جدی بگیرید. رونالدو پارسال هنوز هم بهترین گلزن منچستریونایتد بود و یک بازیکن توقف‌ناپذیر. اما لجبازی، اتخاذ مسیر غلط و همچنین دستمزد رویایی سعودی‌ها باعث شد تا او دوئل با مسی را از عربستان ادامه دهد.

رونالدو

 

   یوونتوس گیت

پس از اتفاقات کالچو پولی و سقوط به سری بی، به نظر می‌رسید یوونتوسی‌ها پشت دستشان را بابت انجام تخلف داغ کرده باشند، اما با وجود تبدیل شدن به قدرت بلامنازع فوتبال ایتالیا، باز هم بیانکونری نشان داد که کمیت قانونی‌اش همچنان لنگ می‌زند. کسر 15 امتیاز از یووه به دلیل تخلف در اعلام اسناد مالی، فصل را برای این تیم تقریبا به پایان رساند و باید دید این امتیازات برمی‌گردند یا خیر. برخی شایعات از بازگشت امتیازات کسر شده از یوونتوس حکایت دارد. ولی بی‌تعارف این تیم روزهای بدی را سپری می‌کند.

یوونتوس 2