سـتاره‌ای که ندرخشـید

 با این حال داستان دیگر بازیکنی که دعوت به تیم ملی را رد کرد، کمی متفاوت به نظر می‌رسد. سامان قدوس که این فصل به هیچ‌وجه وضعیت جالبی در برنتفورد نداشته، از بازی در تیم ملی سر باز زد و مدعی شد قصد دارد با ادامه حضور کنار تیم باشگاهی‌اش، وضعیت خود را بهبود ببخشد. البته که بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ بدهد. قدوس این فصل در یازده بازی، به عنوان یار تعویضی برای برنتفورد به میدان رفته، هیچ گلی نزده، هیچ پاس گلی نداده و تنها یک شوت به سمت دروازه رقبا داشته است! او بعد از انصراف از حضور در اردوی تیم ملی، این هفته در جریان تساوی ۳-۳ برنتفورد برابر برایتون ۵ دقیقه به بازی گرفته شد که طبیعتا در این مدت نمی‌شد کار خاصی انجام داد. اگر از حوزه باشگاهی بگذریم، به نظر می‌رسد وضعیت برای قدوس در تیم ملی هم وخیم باشد. اگرچه قلعه‌نویی ترجیح داد در مورد غیبت آزمون موضع مثبتی بگیرد، اما در مورد قدوس خبری از این چراغ سبز نبود و شاید این بازیکن دیگر جایی در تیم ملی نداشته باشد.

انتظاری که برآورده نشد

قدوس پیش از جام‌جهانی ۲۰۱۸ به عضویت تیم ملی ایران درآمد. او تا کنون ۳۴ بازی برای تیم ایران انجام داده و تنها دو گل کم‌اهمیت به ثمر رسانده است؛ یکی در بازی دوستانه برابر پاناما و دیگری مقابل یمن در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا. جالب است که او دو بازی هم برای تیم ملی سوئد انجام داده و یک گل برای این کشور به ثمر رسانده است. در این سال‌ها به ندرت می‌توان تصویر درخشان و موثری از بازی قدوس در تیم ملی به یاد آورد. شاید نهایتا ارسال او برابر مراکش باشد که البته با اشتباه فاحش عزیز بوهدوز به گل تبدیل شد. قدوس در دوره اول حضور کی‌روش به ندرت در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت. بعد از تغییر کادرفنی، او به ستایش از دراگان اسکوچیچ پرداخت، اما در این مقطع هم موفق نشد جای ثابتی برای خودش در تیم ملی پیدا کند؛ اتفاقی که در بازگشت کی‌روش هم رخ داد. قدوس حالا با سومین سرمربی تیم ملی مواجه شده و البته انتخابش در گام اول، انصراف از حضور در اردو بوده است؛ آنچه شاید برای این بازیکن گران تمام شود.

خداحافظ تیم ملی؟

قدوس در جام‌جهانی بعدی ۳۳ ساله خواهد شد. هم‌اکنون جام ملت‌های آسیا در دسترس این بازیکن است؛ تورنمنتی که ۱۰ ماه دیگر برگزار خواهد شد و فعلا سامان نخستین اردو در مسیر آماده‌سازی آن را از دست داده است. اگر قدوس در این فاصله کوتاه نتواند خودش را به قلعه‌نویی بقبولاند، احتمالا دوران حضور او در تیم ملی به پایان خواهد رسید؛ با تصویری از بهترین موقعیت تیم ملی برابر آمریکا که با ضربه او از دست رفت.