غروب یک مربی

اعداد سخن می‌گویند

اگرچه سیر نزولی پرسپولیس در ابعاد کیفی برای مخاطبان عام هم روشن است، اما اعداد نیز در این باره به داوری فراخوانده شده‌اند و علیه سرمربی قرمزها شهادت می‌دهند. از جمله مهم‌ترین مصادیق این داستان آن است که پرسپولیس امسال از هر سه فصل قبلی که یحیی در این تیم کار کرده، امتیازات کمتری به دست آورده است. پرسپولیس لیگ نوزدهم را با میانگین امتیازی ۲۳/ ۲ به پایان برد و در پایان لیگ بیستم هم تقریبا همین حد نصاب را به جا گذاشت.

قرمزها در پایان هر دو فصل عنوان قهرمانی را به دست آوردند که البته فصل اول، با مشارکت جدی و چشمگیر گابریل کالدرون بود. نوار قهرمانی‌های پرسپولیس سرانجام در لیگ بیست‌ویکم پاره شد و این تیم جام را به رقیب سنتی‌اش یعنی استقلال واگذار کرد. میانگین امتیازی پرسپولیس هم در این فصل به ۱۰/ ۲ سقوط کرد. امسال هم شرایط طوری پیش رفته که در پایان هفته بیست‌وسوم لیگ برتر، پرسپولیس در رده سوم قرار دارد. عجیب‌تر اینکه سیر نزولی قرمزها باز هم ادامه داشته و آنها در لیگ امسال از هر بازی به‌طور متوسط ۹۵/ ۱امتیاز به دست آورده‌اند.

به‌طور سنتی در فوتبال ایران هر تیمی از هر بازی دو امتیاز بگیرد، احتمالا قهرمان خواهد شد (هرچند استثناهایی هم وجود دارد)، اما حالا می‌بینیم که پرسپولیس برای نخستین بار طی هفت فصل گذشته چنین حد نصاب مهمی را از دست داده است. همه این اتفاقات در فصلی رخ می‌دهد که قرمزها یک نقل‌وانتقالات توفانی داشتند و یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ‌شان را درست کردند. طبیعی است که انتظارات در چنین فصلی، از هر زمان دیگری بیشتر و بالاتر باشد.

فقط هم این نیست‌

یک زمان تیم در نتیجه‌گیری دچار افول می‌شود، اما هواداران چنین نزولی را به سطح کیفی بالا و فوتبال خوبی که تیم‌شان بازی می‌کند می‌بخشند. در مورد پرسپولیس اما همین اتفاق هم رخ نداده و نتایج نسبتا ضعیف با نمایش‌های نه چندان جالب همراه شده است. عمده هواداران فوتبال در ایران متفق‌القول هستند که امروز استقلال و چه بسا سپاهان فوتبال چشم‌نوازتری را نسبت به پرسپولیس بازی می‌کنند. مثلا کافی است این فکت عجیب را به یاد بیاورید که سرخ‌پوشان در دو بازی پیاپی اخیر برابر تراکتور و سپاهان، دو بار رکورد کمترین مالکیت توپ‌شان در سه فصل اخیر را شکستند؛ در اولی ۳۹ درصد و در دومی فقط ۳۷ درصد مالک توپ بودند. اولی را در وقت‌های تلف‌شده بردند و دومی را در همین زمان باختند.

این یعنی شاید می‌شد برابر تراکتور هم بازنده باشند. اعداد ناامیدکننده دیگری هم هست البته؛ از جمله اینکه امسال ۷۰ درصد گل‌های استقلال در نیمه دوم به ثمر رسیده که رد پای پررنگ کادرفنی را در عملکرد این تیم نشان می‌دهد، در حالی که پرسپولیس فقط ۵۰ درصد گل‌هایش را در وقت دوم زده و این یعنی تدابیر مربیان چندان تاثیری در عملکرد قرمزها نداشته است. مجموعه این مسائل و احتمال عدم قهرمانی پرسپولیس برای دومین فصل پیاپی، شرایط بدی را برای یحیی گل‌محمدی متصور کرده است؛ مردی که بعد از بازی با سپاهان با وجود تعطیلی لیگ برای بازیکنانش تمرین اضافه گذاشت تا شاید به نوعی آنها را تنبیه کند، اما ممکن است خودش هم در پایان فصل با از دست دادن نیمکت پرسپولیس تنبیه شود.