Untitled-1 copy

 یکی از اصلی‌ترین آنها هم افت اکثریت بازیکنان تیم ملی در سالی است که گذشت. چراکه درست مثل ارزش پول ملی، ارزش بازیکنان ملی هم درحال کاهش است. ارجاع به سایت ترانسفرمارکت به عنوان مرجع قیمت‌گذاری بازیکنان فوتبال در سرتاسر دنیا و در نظر گرفتن بازه زمانی ابتدای سال جاری شمسی و آخرین آپدیت بازیکنان ایرانی در این پلتفرم، نشان می‌دهد که ارزش بازیکنان ایرانی یک سراشیبی را طی می‌کند. دلیل آن‌هم مشخص است؛ همه لژیونرهای ایرانی به جز یک نفر روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند و در جمع بازیکنان داخلی هم پیشرفت خاصی دیده نمی‌شود.

با این روند انتظار اینکه ارزش بازیکنان ایرانی بیش از این هم پایین بیاید دور از انتظار نیست، چراکه اکثر فوتبالیست‌های لژیونر ما یا نیمکت‌نشین تیم‌هایشان هستند یا در حال دیپورت به تیم‌های سطح پایین‌تر یا بازگشت به کشور. وضعیت تیم ملی هم که خیلی تعریفی ندارد و پس از ناکامی در جام جهانی قطر و در روزهایی که بدون سرمربی حتی عراق جنگ‌زده و روسیه محروم شده هم برای بازی تدارکاتی با ایران دو‌دل هستند، نمی‌توان انتظار پیشرفت یا رسیدن به قدرت‌های برتر قاره را داشت. تیم ملی ایران در حال حاضر از نگاه ترانسفر مارکت ارزشی معادل 5‌/ 59 میلیون یورو دارد که در مقایسه با کره‌جنوبی 6‌/ 165 میلیون یورویی و ژاپن 8‌/ 169 میلیونی، فاصله زیادی وجود دارد. البته همین ارزش برای تیم ملی هم به دلیل حضور دو مهاجم شناخته شده‌تر شدن تیم ملی یعنی مهدی طارمی و سردار آزمون است که اولی 20 میلیون و دومی هم 12 میلیون یورو قیمت‌گذاری شده‌اند؛ یعنی زوج خط حمله به تنهایی نیمی از بار تیم ملی را در این زمینه به دوش می‌کشند. طارمی تنها بازیکن تیم ملی است که قیمتش در این بازه زمانی نه زیاد شده و نه کم ولی به شرایط آزمون دقت کنید.

سال گذشته و در همین روزها که سردار به تازگی از زنیت راهی بایرلورکوزن شده بود، 25 میلیون یورو ارزش داشت، اما حالا که سال شمسی روزهای پایانی خود را می‌گذارند، ارزش مهاجم ایرانی با نیمکت‌نشینی‌های مداومش به کمتر از نیمی از مبلغی رسیده که سال را با آن آغاز کرده بود. بازیکنانی نظیر علیرضا جهانبخش و به خصوص سعید عزت‌اللهی یک سقوط آزاد عجیب را تجربه کرده‌اند و در بین فوتبالیست‌های شاغل در لیگ برتر نیز مهدی ترابی که زمانی گران‌ترین بازیکن ایرانی لیگ بود، حالا افت کرده و این وضعیت برای علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی که امسال به لیگ برتر بازگشته‌اند نیز زیاد متفاوت نیست. مهدی قائدی هم که با رقمی در حدود دو میلیون دلار از استقلال به شباب الاهلی پیوسته بود، امسال در حالی به استقلال برگشت که ارزش‌اش در حال سقوط است. درست مثل ارزش خیلی چیزهای دیگر!