این پرسپولیس تا حالا کجا بود؟

آنها با شش پیروزی پیاپی به مصاف پرسپولیس آمدند و به علاوه برای این بازی، مشکل حضور تماشاگران در ورزشگاه نقش جهان حل شده بود. همه اینها نشان می‌داد طلایی‌پوشان نسبت به سرخ‌ها در وضعیت بهتری قرار دارند. گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشت در مورد اینکه در صورت ناکامی پرسپولیس در اصفهان، ممکن است یحیی استعفا بدهد یا از کار برکنار شود، اما آنچه در جوار زاینده‌رود رخ داد، به کلی با حدس و گمان‌های قبلی متفاوت بود. دو تیم در طول ۹۰ دقیقه به تساوی ۲-۲ دست یافتند و این پرسپولیس بود که با دو گل دیگر در وقت‌های اضافی کار را تمام کرد. فارغ از نتیجه ثبت‌شده روی اسکوربرد، از نظر کیفی هم در تمام طول بازی شاهد برتری پرسپولیس بودیم؛ به‌طوری که سرمربی سپاهان هم در پایان مسابقه نسبت به برتری تیم حریف اذعان کرد.

  پرگل‌ترین ال‌کلاسیکوی وطنی

با نتیجه رقم خورده در نقش جهان، بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی هم به جمع پرگل‌ترین مصاف‌های تاریخ پرسپولیس و سپاهان پیوست. این دو تیم تا کنون ۳ نبرد را با رد و بدل شدن ۶ گل پشت سر گذاشته بودند. برتری ۶ بر صفر پرسپولیس در سال ۵۰، تساوی ۳-۳ دو تیم در سال ۸۳ و برتری ۴بر۲ سپاهان در سال ۹۴، پرگل‌ترین رقابت‌های تاریخ  ال‌کلاسیکوی وطنی بودند. حالا بازی سوم اسفند ۱۴۰۱ هم به این جمع اضافه شده است. به‌طور کلی تقابل‌های پرسپولیس و سپاهان جذاب از کار در می‌آید و حتی میانگین گل‌های رد و بدل شده در آن از دربی تهران هم بیشتر است. در حالی که به‌طور متوسط در هر دربی تهران شاهد به ثمر رسیدن ۹/ ۱گل زده هستیم، در هر نبرد پرسپولیس و سپاهان به‌طور متوسط ۲۷/ ۲ گل زده می‌شود.

  غرور، خستگی یا شکست تاکتیکی؟

سپاهان امسال تیم فوق‌العاده پرمهره‌ای دارد. هشت بازیکن حاضر در ترکیب اصلی این تیم برای بازی با پرسپولیس، سابقه حضور در جمع سرخابی‌های پایتخت را داشته‌اند که نشان می‌دهد ستاره‌های دستچین شده در اختیار کادرفنی پرتغالی تیم قرار گرفته است. گفتیم که در هفته‌های اخیر هم وضع‌شان خوب بوده، بنابراین تحمل چنین شکستی در اصفهان حتما دلایل خاص خودش را دارد که باید بررسی شود. برخی بر این باورند که غرور کاذب سپاهانی‌ها کار دست‌شان داد. شاید آنها فریب بحران نصفه‌ونیمه حاکم بر اردوگاه سرخ‌ها را خوردند و تصور کردند بازی راحتی دارند، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد. برخی هم پای اشتباهات تاکتیکی و فنی را وسط می‌کشند. به هر حال قابل انکار نیست که سیاوش یزدانی با دادن دو پنالتی و اخراج از زمین مسابقه، بدترین بازیکن زمین بود و مورایس بابت انتخاب او باید پاسخگو باشد. این مربی بین دو نیمه محمد دانشگر را هم تعویض کرد که تزلزل ساختار دفاعی را افزایش داد. عده‌ای دیگر هم پای بازی دوستانه با زنیت روسیه را وسط می‌کشند؛ مسابقه‌ای که روشن نیست با چه منطقی در کوران بازی‌های باشگاهی داخلی برگزار شد. به نظر می‌رسد برگزاری این بازی در فاصله تنها چهار روز پیش از مصاف حساس با پرسپولیس، هم از نظر فیزیکی باعث افزایش فشار روی سپاهان شد و هم تمرکز این تیم را به هم ریخت.