جنگ دروازه‌بان‌ها

ایتالیا در اندیشه پایان طلسم ۴۴ ساله

ماتادورها به‌دنبال جاودانگی

دیدار فینال جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ امشب در ورزشگاه المپیک کیف اوکراین میان دو تیم ایتالیا و اسپانیا برگزار خواهد شد.

فینال جام ملت‌های اروپا امشب ساعت ۲۳:۱۵ در ورزشگاه المپیک شهر کیف اوکراین به قضاوت پدرو پروئنکا از پرتغال میان دو تیم ایتالیا و اسپانیا برگزار خواهد شد.شاگردان ویسنته دل بوسکه و مردان چزاره پراندلی که در اولین بازی مرحله گروهی از گروه ۳ به تساوی یک بر یک رضایت دادند، پس از ۳ هفته تلاش، این بار در فینال رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

هنوز هیچ تیمی موفق به دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در جام ملت‌های اروپا نشده است. آیا اسپانیا در فینال امشب برابر ایتالیا می‌تواند از عنوان چهار سال پیش خود دفاع کند یا این آتزوری است که دومین قهرمانی‌اش در قاره سبز را پس از ۴۴ سال جشن می‌گیرد. اسپانیا هم دومین قهرمانی‌اش در اروپا را پس از ۴۴ سال جشن گرفته بود.

لاروخا از اولین رویارویی خود مقابل ایتالیا در جریان بازی و در دیدارهای رسمی تاکنون موفق به شکست این تیم نشده است (اسپانیا در یک‌چهارم یورو ۲۰۰۸ در ضربات پنالتی به برتری رسید که این پیروزی در آمارهای رسمی تساوی به حساب آمده است.) شاگردان دل‌بوسکه در صورت پیروزی بر ایتالیا و قهرمانی در یورو ۲۰۱۲ اولین تیمی خواهند بود که موفق به کسب ۳ جام متوالی می‌شوند و از طرف دیگر شاگردان پرندلی اولین فینال اروپایی خود را در طول ۱۲ سال تجربه می‌کنند و به دنبال کسب دومین جام در تاریخ و اولین جام خود پس از ۴۴ سال در اروپا هستند.

ویسنته دل بوسکه در صورت قهرمانی ماتادورها دومین مربی پس از هلموت شون خواهد بود که دو قهرمانی را در جام ملت‌های اروپا و جام‌جهانی کسب می‌کند. شون در یورو ۱۹۷۲ و جام‌جهانی ۱۹۷۴ توانست آلمان غربی را قهرمان کند.

اگر فرناندو تورس در این دیدار گلزنی کند، اولین بازیکنی خواهد بود که در دو فینال جام ملت‌ها گل زده است. اسپانیا در دیدارهای رسمی پس از باخت یک بر صفر مقابل سوئیس در مرحله گروهی جام‌‌جهانی ۱۹ بازی متوالی بدون شکست بوده است.از طرف دیگر ایتالیا تنها در ۲ بازی از ۸ مسابقه اخیر توانسته در وقت‌های معمول به پیروزی برسد.

ماتادورها با صدرنشینی در گروه سوم به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافتند و با برتری دو بر صفر مقابل فرانسه به جمع ۴ تیم برتر رسید تا با حذف پرتغال در ضربات پنالتی فینالیست شود.

لاجوردی‌پوشان نیز به عنوان تیم دوم گروه دوم به یک‌چهارم رسیدند و در ضربات پنالتی انگلیس را شکست دادند؛ این تیم در نیمه‌نهایی توانست با اجرای یک بازی تماشایی آلمان قدرتمند را ۲ بر یک شکست دهد و حریف اسپانیا در فینال شود.

در حالی که ویسنته دل‌بوسکه، سرمربی اسپانیا پس از پیروزی شاگردانش در دیدار نیمه‌نهایی برابر پرتغال به یکی، دو تغییر در ترکیب بازیکنانش دست خواهد زد، چزاره‌ پراندلی دلیل زیادی برای انجام این کار ندارد. این مربی نوگرا بار دیگر به ماریو بالوتلی اعتماد خواهد کرد و او را در ترکیب اصلی جای خواهد داد. باید منتظر ماند و دید اسپانیا با مهاجمی واقعی به دیدار پایانی گام خواهد نهاد یا همانند بیشتر بازی‌ها از حضور یک «۹واقعی» چشم خواهد پوشید.

اسپانیا و ایتالیا در مجموع ۳۰ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم ماتادورها ۸ پیروزی، ۱۲ تساوی و ۱۰ شکست بوده است.