این چه وضعی است جناب آشپز؟

جالب است که این بازیکن فصل گذشته هم در صحنه‌ای مشکوک به هند دروازه پرسپولیس را باز کرده بود. کارشناسان داوری عقیده دارند قبل از گل دیروز محمدی نیز یک خطا باید به سود پرسپولیس اعلام می‌شد. فارغ از این مباحث اما، چیزی که جای بحث ندارد، عملکرد ضعیف قرمزها در مسابقات اخیر است؛ تیمی که شاداب بازی نمی‌کند، کم گل می‌زند، سخت می‌برد و البته همیشه هم بهانه‌های غیرفنی دارد. شاید از فرط تکرار این بهانه‌ها بود که یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بعد از بازی با هوادار حضور نیافت و مسوولیت پاسخگویی به خبرنگاران را به آنالیزورش محول کرد!

  این چه آشی است جناب آشپز؟

صد البته پرسپولیس هنوز هم در کورس قهرمانی است. این تیم ۴هفته پیش ۸امتیاز از استقلال بالاتر بود؛ اما حالا هم‌امتیاز آبی‌ها شده و شاید ۴هفته دیگر باز هم شرایط به کلی تغییر کند. با این حال اصل ماجرا این است که پرسپولیس به اندازه انتظاری که از این تیم می‌رود، خوب و باکیفیت بازی نمی‌کند. داستان این تیم، شبیه آشپزی است که همه مواد اولیه لازم برای تهیه یک خوراک مطبوع و دلنشین را در اختیار دارد؛ اما غذایی که در نهایت پیش روی مشتری می‌گذارد چنگی به دل نمی‌زند. به جرات می‌توان گفت سرخ‌ها تابستان امسال یکی از بهترین پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی‌شان را پشت سر گذاشتند.

به ترکیب این تیم نگاه کنید؛ آنها علیرضا بیرانوند را درون دروازه دارند که بی‌برو برگرد بهترین گلر ایران است، مرتضی پورعلی‌گنجی ملی‌پوش را در کنار گولسیانی موفق در قلب خط دفاعی می‌بینند، در سمت راست دانیال اسماعیلی‌فرد را دارند که یحیی گل‌محمدی به خاطر جذبش قید رامین رضاییان را زد، در سمت چپ این خط از وحید امیری نامدار استفاده می‌شود، هافبک‌های دفاعی این تیم شامل کمال کامیابی‌نیا و میلاد سرلک می‌شود که هر دو سابقه حضور در تیم ملی را دارند و سینا اسدبیگی جوان هم به جمع آنها اضافه شده است، در بخش هافبک‌های هجومی شاهد حضور فوجی از ستاره‌های نامدار فوتبال ایران در پرسپولیس هستیم؛ از سروش رفیعی و مهدی ترابی و امید عالیشاه تا سعید صادقی و سیامک نعمتی و... در خط حمله هم یورگن لوکادیا یک دوره درخشان داشت که این تیم را ترک کرد؛ اما شیخ دیاباته هست، عیسی آل‌کثیر برگشته، یک برزیلی جدید گرفته‌اند و مهدی عبدی هم که اساسا توسط یحیی گل‌محمدی «محو» شده است. خب پرسش اینجاست که این تیم با این همه ستاره چرا باید چنین فوتبال مریضی بازی کند؟ مگر می‌شود شما بهترین پاسورهای فصل قبل فوتبال ایران را دور هم جمع کنی، اما در هر مسابقه چهار تا پاس درست و حسابی رد و بدل نشود؟ خب اگر مشکل از مواد اولیه نیست، لابد باید گریبان آشپز را بگیریم دیگر...

  توضیح فنی ندارد

مشکل اما اینجاست که آشپز پرسپولیس علاقه چندانی به ارائه توضیحات فنی ندارد. طی چند سال اخیر به ندرت دیده شده که یحیی گل‌محمدی بعد از ناکامی‌های تیمش چند جمله حرف فنی بزند یا لااقل تقصیرات و اشتباهات خودش را قبول کند. از نظر او، همیشه ریشه مشکلات پرسپولیس بیرون از زمین است یا به اشتباهات داوران ربط دارد یا از مشکلات برنامه‌ریزی و کارشکنی‌های فدراسیون فوتبال ناشی می‌شود. با این روند، طبیعتا تیم به جایی نخواهد رسید و انتظار تغییر بنیادین و مطلوب از آن نمی‌رود. هرگز ادعا نمی‌کنیم مشکل‌تراشی بیرونی وجود ندارد، اما پرسپولیس اول باید معضلات حقیقی و داخلی خودش را ببیند تا بعد بتواتد نسبت به رفع آنها اقدام کند. حقیقت آن است که مصاحبه‌های مخرب و بهانه‌جویانه گل‌محمدی فقط تمرکز بازیکنان پرسپولیس را به هم می‌ریزد و رقبا را خوشحال می‌کند.