حسرت المپیک بر دل والیبال ماند

تیم ملی والیبال استرالیا با پیروزی برابر چین سهمیه بهترین تیم آسیایی شرکت‌کننده در مسابقات گزینشی المپیک را از آن خود کرد تا تیم ملی ایران مانند ادوار گذشته از صعود به بازی‏های المپیک باز بماند. تیم ملی والیبال ایران نیز دیروز در آخرین دیدار رقابت‌های انتخابی المپیک با نتیجه ۳ بر صفر ژاپن را شکست داد.تیم ملی والیبال ایران در یک دیدار تشریفاتی با نتیجه ۳ بر صفر و امتیازهای ۲۵ ـ ۲۲، ۳۵ ـ ۳۳ و ۲۵ ـ ۲۲ برابر ژاپن میزبان رقابت‌های انتخابی والیبال به برتری رسید.این غم‌انگیز‌ترین پیروزی ملی‌پوشان والیبال ایران در سال‌های اخیر بود؛ چرا که با وجود پیروزی شاگردان ولاسکو در این مسابقه، ملی‌پوشان والیبال ایران از راه‌یابی به المپیک بازماندند.

در چارچوب روز پایانی مسابقات والیبال انتخابی المپیک که در ژاپن جریان دارد، دیروز تیم ملی استرالیا در سالن متروپولیتن توکیو به مصاف چین رفت و موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر(۲۵ بر۱۲)، ( ۲۵ بر ۲۰)، (۲۵ بر ۱۳) این تیم را شکست دهد.

این دیدار در حالی برگزار شد که نتیجه آن برای سرنوشت تیم ملی ایران در دیدار برابر ژاپن و در نهایت صعود به بازی‎های المپیک لندن اهمیت زیادی داشت. تا پیش از این دیدار استرالیایی‏ها با ۱۲ امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به ایران در رده دوم جدول رده‌بندی قرار داشتند. با توجه به اینکه پیروزی بازیکنان استرالیا در این بازی با نتیجه سه بر صفر به دست آمد، آنها صاحب سه امتیاز کامل از این مسابقه شدند و جمع امتیازات خود را به ۱۵ رساندند. به این ترتیب دیدار دیروز تیم ملی ایران برابر ژاپن کاملا تشریفاتی برگزار شد چون هیچ تاثیری در سرنوشت هیچ یک از دو تیم نداشت، چون استرالیا با پیروزی برابر چین سهمیه المپیکی بهترین تیم آسیایی را از آن خود کرد.پیش از این صربستان با قهرمانی زودهنگام در مسابقات والیبال گزینشی المپیک اولین سهمیه المپیکی این رقابت‏ها را از آن خود کرده بود. تیم ملی والیبال در حالی از کسب یکی از دوسهمیه المپیکی مسابقات گزینشی ژاپن بازماند که تاکنون موفق به حضور در هیچ یک از ادوار بازی‏های المپیک نشده است. تیم ملی ایران پیش از این سه بار در رقابت‏های گزینشی المپیک شرکت کرده بود، اما در هیچ دوره‏ای صاحب سهمیه نشده بود. به این ترتیب والیبال ایران بازهم از صعود به بازی‌های المپیک بازماند. این درحالی است که پیش از شرکت در مسابقات گزینشی المپیک رییس فدراسیون والیبال و سرمربی تیم ملی ایران ابراز امیدوار کرده بودند که تیم ایران بتواند در این رقابت‏ها با کسب عنوان قهرمانی صاحب سهمیه المپیک شود. والیبال تنها رشته تیمی بود که کاروان ایران برای در اختیار داشتن یک رشته تیمی و گروهی در بازی‎های المپیک روی آن حساب کرده بود.

کارخانه: ایران شایستگی حضور در المپیک را داشت

سرمربی سابق تیم ملی والیبال با اظهار تاسف از ناکامی تیم ملی والیبال از راهیابی به رقابت‌های انتخابی المپیک، گفت: بهترین ترکیب سال‌های اخیر شایستگی حضور در المپیک را داشت، اما دیگر نباید زانوی غم بغل بگیریم و به دنبال مقصر بگردیم. مصطفی کارخانه اظهار کرد: وقتی تیم ملی به المپیک نمی‌رود، همه ما ناراحت می شویم. این بهترین فرصت بود تا شاهد حضور والیبال ایران در المپیک باشیم. ما پتانسیل زیادی داشتیم و در حال حاضر که ایران نتوانست در مسابقات انتخابی موفق باشد، تنها می‌توانیم افسوس بخوریم. بازیکنان بی‌نظیری همچون موسوی، نادی، حمزه زرینی ، قائمی، امیر غفور، فرهاد ظریف و سعید معروف واقعا ترکیب قدرتمندی را تشکیل داده بودند و تجربه لازم را هم برای کسب سهمیه المپیک داشتند، این فرصتی است که از دست رفت و ممکن است در آینده دیگر چنین بازیکنانی را در کنار هم نداشته باشیم.کارخانه با یادآوری موفقیت‌های والیبال در سال‌های اخیر، گفت: نباید فکر کنیم که فاجعه رخ داده است. به هر حال مسابقه ورزشی برد و باخت دارد. ما نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت زیادی ‌کرده‌ایم. شاید در دوره‌های قبلی حتی امید و نیم نگاهی هم به کسب سهمیه نداشتیم، اما در طول یک دهه اخیر نسبت به تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، چین و حتی استرالیا رشد بهتری داشته‌ایم و باید از همین امروز برای آینده و المپیک بعد تلاش کنیم. اگر امروز گمان کنیم که فاجعه شده و زانوی غم بغل بگیریم، زمان را برای کسب موفقیت‌های بعدی از دست می‌دهیم.