میزبان با دو روی سکه

 کل زمان آن از ۳۰ دقیقه تجاوز نکرد، اما اجراهای مختلف هم آمیخته به فرهنگ اعراب بود و هم معرفی کشورهای شرکت‌کننده در جام. در کل می‌توان نمره قبولی را به قطر داد و این لبخند رضایت در چهره جیانی اینفانتینو هم مشخص بود. اما اگر زندگی در روز یکشنبه بیستم نوامبر ۲۰۲۲ را به دو نیم قسمت کنیم، قسمت سیاه قطری‌ها خیلی پررنگ‌تر بود. آنها خودشان را به دنیا معرفی کردند اما نه در زمین یازده به یازده فوتبال؛ چراکه آنجا هیچ چیزی برای عرضه نداشتند. سوت آغاز دیدار افتتاحیه جام‌جهانی که توسط دنیله اورساتوی ایتالیایی به صدا درآمد، مشخص شد که قطر بیش از حد برای این جام کوچک است. شاید آنها هنوز در رویای مراسم افتتاحیه و کم و کیف برگزاری آن بودند، چراکه انگار اصلا برای فوتبال وارد زمین نشده بودند! به هرحال وقتی نخستین حضور در جام‌جهانی تنها به این دلیل باشد که از امتیاز میزبانی برخوردار هستید، ‌نتیجه خیلی چیز جالبی نمی‌شود؛ حتی اگر در دوسال بهترین تدارکات و بازی‌های دوستانه برای آنها مهیا شود.

نه اینها و نه حضور بازیکنان از ملیت‌های مختل، تیم فیلیکس سانچز را آبدیده نکرد تا در نخستین میدان بزرگ تاریخ فوتبال این کشور، قطری‌ها با استرس بی‌سابقه‌ای بازی کنند. از آن طرف اکوادور نه چندان قدرتمند، اما با انگیزه، طوری بازی افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ را شروع کرد که انگار آنها میزبان هستند. حتی صدای تماشاگرانی که هزاران کیلومتر برای پشتیبانی از کشورشان طی کرده بودند تا از آمریکای جنوبی به آسیای غربی برسند، بیشتر از کسانی بود که هم پول گرفته بودند و هم عرق داشتند تا قطر را تشویق کنند. به همین دلیل هم بود که در اواخر نیمه نخست، تصاویر‌ عجیبی از ترک ورزشگاه توسط تماشاگران قطر مخابره شد. با شکست ۲برصفر برابر اکوادور، قطر رکوردهای منفی را به نام خود ثبت کرد. آنها نخستین میزبان تاریخ ۹۲ ساله جام‌های جهانی شدند که این رقابت را با شکست افتتاح می‌کنند و برای نخستین بار گل افتتاحیه از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

البته اگر کمک داور ویدئویی نبود، نخستین گل جام جهانی روی اشتباه فاحش گلر میزبان خیلی زود و در جریان بازی به ثبت می‌رسید، اما تکنولوژی به کار میزبان آمد. البته که این موضوع دوامی نداشت. انر والنسیا که گلش مردود شد، ‌دو بار در نیمه نخست دروازه قطر را باز کرد تا عملا در ۴۵ دقیقه نتیجه بازی اول جام ۲۲ مشخص باشد. والنسیا یک هت‌تریک نصفه و نیمه داشت، اما با این دو گل، رکورد عجیب ۵ گل پیاپی در تاریخ جام‌های جهانی را به خود اختصاص داد. البته پائولو روسی از ایتالیا و اولگ سالنکو از روسیه با به ثمر رساندن ۶ گل متوالی برای تیم ملی‌شان آمار بهتری از مهاجم اکوادوری دارند، اما آقای کاپیتان می‌تواند در همین جام خودش را جاودانه کند. قطری‌ها اما خیلی عقب هستند و باید به فکر چیزهای دیگری باشند؛ اگر قصد دارند که در نخستین حضور، نخستین صعود را تجربه کنند.