شادی؛ طفل گمشده

با این حال گفته‌های مسوولان رسمی چیز دیگری است. بد نیست توجیه برخی مدیران را در مورد شادی نکردن ورزشکاران بخوانید که به هر حال در نوع خودش جالب است.

  کشتی فرنگی:   جام‌جهانی کشتی فرنگی روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد. در دیدار فینال تیم ایران با نتیجه ۵-۵ و با امتیاز مثبت ۲۱ بر ۱۹ از سد میزبان گذشت و به عنوان قهرمانی دست یافت. با این حال پس از اهدای جام شاهد خوشحالی هیچ‌یک از ورزشکاران نبودیم. همه آنها آرام کنار هم ایستادند و حتی کسی حاضر نشد جام را از دست کاپیتان تیم بگیرد.

واکنش مسوولان: علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی دیروز در این مورد به «ایسنا» گفت: «من اصلا در فضای مجازی نیستم. به من می‌گویند به تو فحش می‌دهند، اما من می‌گویم خدا چه می‌گوید؟ گفتند کشتی‌گیران روی سکو خوشحالی نکردند. اصلا برای کشتی‌گیر زشت است وقتی دوم می‌شود بخندد. در صنف لات‌ها هم این کار بد است! وقتی سه مدال نقره دنیا را گرفتم تا چند ماه با ده من عسل هم نمی‌توانستند مرا بخورند. طرف در فینال باخته چطور می‌تواند بخندد؟ ۵ نفر از بچه‌های ما در فینال باختند. وقتی بخندند می‌گویند چقدر بی‌غیرت بود. حالا چیزی گیر نمی‌آورند و این چیزها را بهانه می‌کنند.»

  فوتبال ساحلی:   هفته گذشته تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با پیروزی مقابل برزیل به مقام قهرمانی مسابقات جام بین قاره‌ای دست یافت. ایران که با برتری ۵بر۲ برابر امارات میزبان به فینال رسیده بود، در بازی نهایی ۲بریک از سد برزیل گذشت و عنوان قهرمانی را به دست آورد. هنگام اهدای جام اما مطلقا شاهد شادی بازیکنان نبودیم که انعکاس بسیاری داشت. همچنین سعید پیرامون در بازی نهایی پس از گلزنی به برزیل شادی گل جنجالی انجام داد که در فضای مجازی وایرال شد.

واکنش مسوولان: پس از اتفاقات رخ داده در مسابقات فوتبال ساحلی، کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال بیانیه مفصلی منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده بود: «این دستاورد حاصل تلاش جمعی باشگاه‌ها و تیم ملی و در رأس آن مجموعه فدراسیون فوتبال بوده است. اگر چه برخی از بی‌خردان و فرصت‌طلبان قصد داشتند با حضور در اطراف استادیوم محل برگزاری مسابقه، این موفقیت‌ها را کم رنگ جلوه دهند و تمرکز تیم ملی را بر هم بزنند که خوشبختانه موفق نشدند. بدیهی است، بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتارهای سیاسی در میادین ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت نکرده‌‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.»

  استقلال:  پررنگ‌ترین نمونه از این دست اما در جشن قهرمانی استقلال در سوپرکاپ فوتبال کشور رخ داد. آبی‌پوشان در این مسابقه موفق شدند با یک گل نساجی را شکست بدهند و به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. با این حال در زمان اهدای جام، حسین حسینی به آرامی کاپ را بالای سر برد و هیچ‌یک از دیگر بازیکنان حاضر روی استیج واکنش خاصی نشان ندادند. بعد از بازی هم چند مصاحبه پربازتاب از سوی بازیکنان انجام شد. قطع زودهنگام و خارج از عرف تصاویر جشن قهرمانی استقلال از سیمای ملی هم به حواشی مربوط به این موضوع دامن زد.

واکنش مسوولان: علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال بعد از بازتاب وسیع اتفاقات جشن قهرمانی این تیم به خبرگزاری تسنیم گفت: «هفته گذشته داعش عده‌ای از هموطنان بی‌گناه ما را در حرم شاهچراغ به شهادت رساند، وقتی انسان چنین صحنه‌هایی از جمله آرتین پسر بچه‌ای که پدر، مادر و برادرش را در این حمله تروریستی از دست داد، می‌بیند مگر می‌تواند شادی کند؟ هنوز چند روز از این حادثه نگذشته و عده‌ای بی‌گناه در مکانی مقدس به شهادت رسیدند، وقتی این اتفاق می‌افتد جایی برای شادی وجود ندارد و ما باید حرمت عزیزانی که در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند را حفظ کنیم.»


  توضیحات متنوع مسوولان تیم‌های مختلف در مورد دلایل شادی نکردن ورزشکاران را خواندید و البته نمونه‌های بیشتری هم از این دست وجود دارد. در نهایت قضاوت با خواننده است. با این حال همزمان زمزمه استیضاح وزیر ورزش و جوانان هم به گوش می‌رسد که دلایل آن مشخص نیست، اما برخی بر این باورند که شاید بی‌ارتباط با این قضایا نباشد.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه در خبری کوتاه راجع‌به این ماجرا نوشت: «برخی نمایندگان در اقدامی عجیب قصد دارند طرح استیضاح سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان را در آستانه جام‌جهانی 2022 قطر کلید بزنند. این طرح استیضاح اکنون در مرحله جمع‌آوری امضا قرار دارد. این تصمیم عجیب نمایندگان در حالی است که تنها یک هفته به برگزاری جام‌جهانی فوتبال باقی مانده و هم‌گروهی ایران با کشورهای آمریکا و انگلیس حساسیت‌های این دوره را افزایش داده است.» این بخش کوتاه را هم از دل یادداشتی بلند در خبرگزاری فارس بخوانید: «یکی از ملموس‌ترین برنامه‌های دشمن در آشوب‌های اخیر استفاده محوری دشمن از برخی سلبریتی‌ها و هم‌نوا شدن تعدادی از آنان با تبلیغات رسانه‌ای دشمن بود که همچنان ادامه دارد و در جدیدترین این اقدامات شاهد آن بودیم که برخی از ملی‌پوشان رشته‌های ورزشی در بخش‌های گوناگون که نماینده کشور در میادین رقابتی هستند از همراهی با طنین عزت‌آفرین سرود جمهوری اسلامی امتناع کردند که لازم است در زمان مناسب واکنش درخور توسط مردم و مسوولان به این اقدامات داده شود... بعضی اخبار غیررسمی نشان از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان دارند که دقت در زمان استیضاح نیز از موارد قابل توجه است و اگر بناست چنین اقدامی در رأس ورزش کشور انجام شود، برای جلوگیری ازسوءاستفاده بدخواهان به بعد از رقابت‌های جام جهانی موکول شود.»

31- (2) copy