جالب اینجاست که حتی پیش از آغاز جام‌جهانی هم نرخ گردشگری در قطر رو به افزایش بوده است. آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده، آمار و ارقام نشان می‌دهد شمار گردشگران این کشور پس از ناکامی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بهبود یافته است و بر این اساس ورودی‌ گردشگران بین‌المللی به این کشور از ژانویه تا ژوئن امسال به ۷۲۹ هزار نفر رسید که ۱۹ درصد بیشتر از ۶۱۱ هزار نفری است که برای کل سال ۲۰۲۱ ثبت کرده بود. نکته قابل توجه این است که این تعداد گردشگر در سال ۲۰۲۱ و پیش از رقابت‌های جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است؛ رویدادی که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲/  ۱ میلیون بازدیدکننده به این کشور جذب کند و حدود ۱۷ میلیارد دلار به اقتصاد ملی قطر اضافه کند.

این اما پایان کار نیست. برتولد ترنکل، مدیر اجرایی در بخش گردشگری قطر در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاری روی گردشگری فعلی یک موضوع است و اطمینان از رشد پایدار موضوعی دیگر. سال گذشته شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری از ما خواسته بود تا یک برنامه ۱۰ ساله ارائه دهیم که شامل استراتژی و معیارهایمان باشد. گردشگری حدود شش تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی قطر را تشکیل می‌دهد و در این طرح، اساسا تا سال ۲۰۳۰ این سهم دو برابر خواهد شد و به ۱۲ درصد می‌رسد. این رقم ۱۲ درصدی، شامل تاثیرات مستقیم و هم غیرمستقیم گردشگری است.» رسیدن به مرز سهم ۱۲ درصد در تولید ناخالص ملی، گردشگری را به یکی از سه بخش مهم اقتصادی قطر تبدیل می‌کند.

با توجه به اینکه صنایع مرتبط با کربن، ساخت‌وساز، صنایع زیرساخت، مراقبت‌های بهداشتی، لجستیک و آموزش به‌طور سنتی بخش‌های مورد توجه قطر بوده‌اند، این یک تغییر بزرگ محسوب می‌شود و می‌توان گفت گردشگری اکنون جایگاه خود را در قطر به دست آورده است. برتولد ترنکل همچنین از رویای حضور چند میلیونی توریست‌ها در کشورش خبر می‌دهد: «قطر در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ سالانه شش میلیون بازدیدکننده جذب کند.» برای حمایت از رشد گردشگری در این کشور، تعدادی اقامتگاه‌ جدید لوکس یا اخیرا افتتاح شده‌اند یا به‌زودی افتتاح خواهند شد که شامل هتل‌های فرمونت و رافلز در برج‌های نمادین کاتارا در دوحه و همچنین استراحتگاه ساحلی هیلتون سالوا و ویلاس و استراحتگاه سلامتی «زلال» می‌شود.