استارت تیم ملی برای حضوردرجام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران در حالی در نخستین دیدار خود در راه صعود به جام جهانی به مصاف ازبکستان می‌رود که تیم میزبان تا به حال نتوانسته مقابل ایران برنده باشد. تیم ملی فوتبال ایران در حالی یکشنبه ۱۴ خرداد به مصاف ازبکستان می‌رود که پیش از این در سه دیدار رسمی برابر این تیم قرار گرفته و صاحب دو پیروزی و یک تساوی شده است. ایران این بار باید در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در تاشکند به مصاف ازبک‌ها برود.

تیم ملی فوتبال ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۸ در بانکوک تایلند به مصاف ازبکستان رفت که موفق شد با چهار گل حریف خود را شکست دهد. دومین رویارویی ایران و ازبکستان هم به سود ملی‌پوشان ایران تمام شد؛ این دیدار در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ در کوالالامپور مالزی برگزار شد که ایران توانست با نتیجه ۲ بر یک ازبکستان را شکست دهد. تک گل ازبک‌ها در آن بازی روی اشتباه رحمان رضایی و ضربه سر رو به عقب او وارد دروازه حسن رودباریان شد.سومین دیدار ایران و ازبکستان اما نتیجه‌ای جز تساوی بدون گل نداشت. دو تیم در سال ۲۰۰۹ در تاشکند رودرروی یکدیگر صف‌آرایی کردند، اما تلاش آنها برای باز کردن دروازه یکدیگر نتیجه‌ای نداشت و بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

اینک، ایران در حالی به مصاف ازبکستان می‌رود که نتایج سه بازی گذشته دو تیم از روند رو به رشد ازبک‌ها حکایت دارد و این مساله کار ملی‌پوشان ایران را در تاشکند سخت‌تر می‌کند. تیم ملی ایران که با حضور کارلوس کی‌روش امید زیادی دارد تا بتواند به جام جهانی صعود کند، در مرحله قبل تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی را پشت سر گذاشت و در مرحله پایانی با تیم‌های ازبکستان، قطر، لبنان و کره جنوبی هم‌گروه است. ایران در اولین بازی در این مرحله در تاشکند به مصاف ازبکستان می‌رود و ۹ روز بعد در تهران از قطر پذیرایی می‌کند.ایران هم‌ اکنون با ۵۷۵ امتیاز در رده پنجاه و دوم جدول رده بندی فیفا و چهارم آسیا قرار دارد و ازبکستان با ۴۹۳ امتیاز تیم ششم آسیا و هفتادم جهان است. در این مسابقه کی روش محمد قاضی مهاجم مورد علاقه خود را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و هنوز مشخص نیست اشکان دژاگه شرایط بازی کردن را پیدا کرده است یا نه، اما امید نظری بازیکن دورگه جدیدی است که مورد توجه سرمربی تیم ملی قرار گرفته است و احتمالا تاشکند شهری است که نخستین بازی ملی او را میزبانی خواهد کرد.تیم ملی ایران از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه خانگی تیم پاختاکور میهمان ازبکستان خواهد بود.