جام‌جهانی؛ کابوس مستاجرها در قطر

یکی از معضلات مهم در این راه، کمبود مکان برای اقامت طرفداران فوتبال بوده است. انتظار می‌رود تا ۲۰ روز آینده حدود ۲/ ۱ میلیون هوادار به این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس بیایند، جایی که هرگز میزبان رویدادی در مقیاس جام جهانی نبوده است. با این حال قطری‌ها مشکل کمبود جا را به شکل عجیبی حل کرده‌اند؛ آن‌هم با قربانی کردن مهاجرانی که در این کشور درحال زندگی هستند. شور و هیجان جام‌جهانی در حوزه املاک و مستغلات، باعث شده اجاره‌بها در این کشور سر به فلک بکشد و حالا ساکنان قطر با مشکل کمبود جا مواجه هستند. کشوری که در سالیان اخیر سیاست پذیرش مهاجر را به شکلی اتخاذ کرده که اکنون به ازای هر یک شهروند قطری، ۹ مهاجر در این کشور زندگی می‌کند. مریم، یک شهروند بریتانیایی ۳۰ ساله که صاحبخانه‌اش در ماه سپتامبر از تمدید قرارداد سالانه خود امتناع کرد و سپس اجاره ماهانه خود را چهار برابر کرد، به آسوشیتدپرس گفت: «صاحبان از این موقعیت نهایت استفاده را می‌کنند. من پس از اینکه نتوانستم خانه‌ای پیدا کنم اکنون در منزل دوستم ساکن هستم.»

اجاره‌بها - از ۵هزار ریال قطر (حدود ۱۳۷۰ دلار) تا ۲۰هزار ریال (۵۴۹۰ دلار) افزایش یافته و هیچ دلیلی به جز سوداگری مالکان برای آن وجود ندارد. تقاضای فزاینده و کمبود اتاق‌ها قبل از جام جهانی به صاحبخانه‌ها این قدرت را داده است که در بسیاری از موارد در کوتاه‌مدت اجاره‌بها را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهند و مستاجران را مجبور به جمع کردن وسایل خود کرده است. بنگاه‌های محلی با اشاره به اینکه قطر ۱۳۰هزار اتاق را از طریق وب‌سایت رسمی در دسترس قرار داده، به دنبال رفع ترس از بحران مسکن هستند. آنها می‌گویند قیمت اتاق‌های هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، مسکن‌های مخصوص جام جهانی و سه کشتی تفریحی در بندر از حدود شبی ۸۰ دلار شروع می‌شود، اگرچه مشخص نیست که چند گزینه کم هزینه وجود دارد. حتی دولت این کشور در بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس گفت که سقف قیمت برای ۸۰ درصد اقامتگاه‌ها اعمال می‌شود.

یک معلم بریتانیایی که صاحبخانه اجاره‌اش را ۴۴ درصد افزایش داده، می‌گوید: «شما متعهد هستید که یا بمانید و هزینه اضافی بپردازید یا بروید و ندانید که جایی برای زندگی خواهید داشت یا خیر». بسیاری از مردم قطر قراردادی را با شرکت ‌میهمان‌نوازی فرانسوی Accor‌‌امضا کرده‌اند تا حدود ۴۵هزار اتاق از املاک‌شان را برای هواداران اختصاص دهند. یک مربی ۴۸ ساله فرانسوی پیلاتس گفت که وقتی یک سال پیش قرارداد اجاره‌نامه خود را امضا کرد، صاحبخانه‌اش قول داد که او را در طول جام‌جهانی اخراج نخواهد کرد. با این حال، تنها چند روز قبل از تمدید اجاره، صاحبخانه‌اش به او اطلاع داد که دیگر قراردادش تمدید نمی‌شود.

ساکنانی که به دلیل افزایش اجاره‌بها برای یافتن خانه‌های جدید تلاش می‌کنند، می‌گویند یافتن مکان‌های مناسب در بودجه آنها تقریبا غیرممکن است. اکثر آپارتمان‌های دو خوابه در Pearl، جزیره‌ای مصنوعی در نزدیکی دوحه، شبی بیش از هزار دلار در Airbnb قیمت دارند و آپارتمان‌های لوکس در این سایت تا ۲۰۰هزار دلار هم به فروش می‌رسند. این یعنی دولت قطر برای برگزاری یک ماهه جام جهانی، حتی به افراد مقیم در این کشور هم رحم نکرده است.