۴ سهمیه المپیکی ایران تا ۶ روز دیگر از بین می‌رود؟!

رییس سابق فدراسیون قایقرانی: استعفا نمی‌دهم

معاون وزیر ورزش: ما که نامه‌ای ندیدیم ؛ مشکلی نیست!

حتی اگر رییس فدراسیون جهانی قایقرانی ایران را تهدید کرده باشد ۴ سهمیه ایران در المپیک را می‌گیرد، هم وزارت ورزش نگران چیزی نیست. به گزارش خبرآنلاین؛ درحالی که خوزه پرورنا رییس فدراسیون بین‌المللی کانویینگ جهان اعلام کند به دلیل رفتار غیردموکراتیک در برکناری احمددنیامالی، رییس پیشین فدراسیون ایران و عضو برجسته قایقرانی جهانی و آسیا، ایران تنها تا ۱۶ خرداد وقت دارد تا دلایلش را برای چنین تصمیمی اعلام کند، حمید سجادی می‌گوید مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.

پرورنا در نامه‌ای که متن آن را خبرگزاری فارس برای اولین بار منتشر کرد اعلام کرده به دلیل این تغییرات سهمیه‌های المپیکی ایران، پس گرفته شده و این رشته ورزشی از سوی نهاد بین‌المللی‌اش تعلیق می‌شود، اما ساعتی پس از انتشار این خبر، حمید سجادی به رادیو ورزش گفت: «چنین نامه‌ای اصلا به دست ما نرسیده، تنها یک نامه از سوی رییس کنفدراسیون آسیا برای ما آمده بود که در آن گفته شده شخص رییس از تغییرات در فدراسیون ایران ناراحت است.»

او ادامه داد که از این بابت گمان نمی‌کند مشکل خاصی برای سهمیه‌های المپیکی قایقرانی ایران رخ دهد.

در همین رابطه رییس برکنارشده فدراسیون قایقرانی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن ورزش ایران با اقدامات مسوولان ورزشی، امیدوار است تصمیم‌ها عوض شود تا ورزش ایران توسط مجامع بین‌المللی ضربه نخورد.

احمد دنیامالی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این مطلب که تنها نگرانی‌ام این است که مجامع بین‌المللی به ضرر ورزش ایران کار کنند، اظهار کرد: نگرانی‌ام این است که مجامع بین‌المللی قایقرانی همانند IOC بر ضد ورزش ایران وارد عمل شوند که متاسفانه این اتفاق در حال افتادن است و نامه تعلیق فدراسیون قایقرانی در حال ارسال شدن است. خود آقایان این شرایط را ایجاد کردند و حالا باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: ۸ سال است که در قایقرانی کار می‌کنم و حتی یک تذکر شفاهی نداشتم، اما این گونه رفتار کردند. برکناری و عزل یک فرد آداب دارد، اما آنها معمولی‌ترین آداب و احترام را رعایت نکردند و حالا ما را متهم می‌کنند که به منافع ملی ضربه می‌زنیم. آقای سجادی گفته است من عجولانه خبر برکناری‌ام را به فدراسیون جهانی اطلاع دادم، اما می‌خواهم بگویم باید چه کار می‌کردم؟ نباید فدراسیون جهانی با خبر شود می‌خواستند پس از دو سه ماه و با خیالی آسوده بگویم من برکنار شده‌ام و دیگر نمی‌توان کاری کرد.

رییس پیشین فدراسیون قایقرانی با بیان این مطلب که دیگر فدراسیون‌های جهانی نیز چنین واکنشی برای ایران انجام خواهند داد، اظهار کرد: اساسنامه فدراسیون‌های جهانی بسیار نزدیک به هم است. دیگر فدراسیون‌های جهانی نیز درباره تصمیمات مسوولان ایران چنین واکنشی نشان خواهند داد.

وی ادامه داد: فدراسیون قایقرانی اکوادور بدون خبر رییسش را برکنار کرد و ما اعضای فدراسیون جهانی جلوی آنها ایستادیم و با دادن اولتیماتوم فرصتی در اختیارشان قرار دادیم تا از تصمیم‌شان برگردند. آنها نیز وقتی دیدند فدراسیون‌شان در آستانه تعلیق قرار دارد همه چیز را عوض کردند. باید توجه کنیم فدراسیون جهانی به دنبال نفر و نام نیست من در آنجا کرسی و دوستان خوبی دارم. اما آنها به دنبال قانون هستند. وقتی مجمع انتخاباتی، رییس را انتخاب می‌کند طبق پروتکل‌های جهانی مجمع باید رییس را برکنار کند. فرد حق مداخله ندارد به خصوص اگر این فرد دولتی باشد که مداخله مستقیم دولت در ورزش محسوب می‌شود.

دنیامالی با اشاره به اقدامات فدراسیون جهانی روئینگ برای تعلیق فدراسیون ایران تصریح کرد: وقتی آقایان در مجامع بین‌المللی کار نکرده‌اند با این مسائل آشنا نیستند و نمی‌دانند که با بی‌قانونی اقدام کردن باعث می‌شود تا فدراسیون جهانی روئینگ نیز در پی ارسال نامه‌ای به ایران باشد. در قوانین جهانی در هر زمینه‌ای موضوع‌هایی توصیف و تعریف شده که اگر آنها را بپذیریم باید در چارچوب و قوانین آن عمل کنیم. وقتی آنها را می‌پذیریم باید منطبق با آنها عمل کنیم و به فکر قوانین داخلی نباشیم. در قوانین جهانی دخالت دولت در ورزش ممنوع است و اعمال سیاست محسوب می‌شود و هر کس چنین اقدامی انجام دهد برابر آن ایستادگی می‌کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون وزیر ورزش، رییس فدراسیون را برکنار کرده اما نمی‌تواند برای فدراسیون رییس انتخاب کند و به همین دلیل سرپرستی را معرفی می‌کند. پس فردی که نمی‌تواند رییس انتخاب کند، توانایی برکناری رییس را نیز ندارد. اینها اختیارات مجمع است و جزو بحث‌های معمولی قانونی است که آنها از آن‌ خبر ندارند. در مجموع، مسوولان ورزشی کار غیر حرفه‌ای انجام دادند و حالا فشار می‌آورند که باید استعفا دهی.

دنیامالی در پاسخ به این سوال که آیا از سمت خود استعفا می‌دهید؟ گفت: تحت هیچ شرایطی استعفایی در کار نیست. آقای سجادی به یکی از رسانه‌ها گفتند که ما در حال ضربه زدن به منافع ملی هستیم، اما می‌خواهم بگویم ما ضربه می‌زنیم یا آنهایی که فعالیت‌های نامناسب انجام می‌دهند؟ هر وقت می‌خواهند خود را مبرا کنند از منافع ملی صحبت می‌کنند. مقابله افراد غیرورزشی با ورزش تصمیماتی ایجاد می‌کند که ورزش را خراب می‌کنند.