بیرو؛ یا رکورد یا هیچ

تنها لیگ برتری تضمین‌شده

تیم ملی درحالی مهیای جام جهانی می‌‌شود که از همین حالا ترکیب تیمی که توسط کارلوس کی‌روش روانه این رقابت‌‌ها می‌‌شود، تقریبا مشخص شده است. شاکله اصلی یوزها در قطر را لژیونرها تشکیل می‌‌دهند و شماتیک بازی‌‌های دوستانه و البته نفرات دعوت‌شده در بازه زمانی اخیر هم این موضوع را تایید می‌‌کند. تنها پستی که به احتمال فراوان به یک بازیکن شاغل در لیگ برتر می‌‌رسد، همین قفس توری است که قرار است علیرضا بیرانوند از آن محافظت کند. بیرو که پس از چند فصل سرگردانی و نیمکت‌نشینی در فوتبال اروپا امسال یک‌بار دیگر روند کلین‌شیت‌‌هایش در لیگ برتر ایران را با بازگشت به پرسپولیس از سر گرفته، سنگربان محبوب سرمربی پرتغالی تیم ملی هم هست و تجربه‌‌اش قطعا به‌کار تیم ملی خواهد آمد. به‌ویژه که نزدیک‌‌ترین رقیبش یعنی امیر عابدزاده هم این روزها با تیمش در لیگ دوی اسپانیا اوضاع خوبی را پشت سر نمی‌‌گذارد و البته در ترکیب تیم ملی هم چندان مطمئن نشان نداده است.

تاریخ‌سازی در جمع دروازه‌‌بان‌‌ها

تیم ملی درحالی برای ششمین‌بار حضور در جام جهانی را تجربه می‌‌کند که در هر ۵مرتبه قبلی یک دروازه‌‌بان منحصر به فرد داشته است. یعنی در طول تاریخ، هیچ گلر ایرانی‌‌ای نتوانسته دو جام جهانی پیاپی درون دروازه ایران بایستد و این موضوع می‌‌تواند برای بیرانوند یک نکته جالب باشد که چنین رکوردی را برای اولین‌بار در انحصار خود قرار بدهد. در جام جهانی۱۹۷۸ ناصر حجازی، در جام جهانی۱۹۹۸ نیما نکیسا و احمدرضا عابدزاده، در جام جهانی۲۰۰۶ ابراهیم میرزاپور، در جام‌جهانی۲۰۱۴ علیرضا حقیقی و در جام‌جهانی۲۰۱۸ هم علیرضا بیرانوند وظیفه حراست از دروازه تیم ملی را برعهده داشته‌‌اند. این مساله را هم نباید فراموش کرد که پست دروازه‌‌بانی در دنیای فوتبال برای بازیکنان حرفه‌‌ای طولانی‌‌تر سپری می‌‌شود و این یعنی بیرانوند که در ۳۰سالگی قرار دارد، حتی می‌‌تواند یک جام‌جهانی دیگر را هم تجربه کند که در آن صورت به یک رکورد عجیب و غریب می‌‌رسد.

اصلا بیرو می‌‌رسد؟

این سوال مهمی است که اصلا بیرانوند می‌‌تواند در جام جهانی به میدان برود؟ روی کاغذ و در شرایط ایده‌‌آل، او شماره یک تیم ملی است؛ اما مساله اینجاست که گلر پرسپولیس مدت‌هاست از ناحیه کمر دچار آسیب‌دیدگی مزمنی است که درد آزار‌دهنده‌‌ای هم دارد. آن‌طور که خود بیرو در محافل خصوصی تایید کرده، دو دیسک از کمر وی دچار عارضه بیرون‌زدگی شده و به جز با عمل جراحی راه دیگری برای درمان آن وجود ندارد. عملی که در صورت انجام آن وی قطعا جام‌جهانی را از دست می‌‌دهد. برای همین او ترجیح داده تا فعلا با درد به تمرینات و بازی‌‌هایش ادامه دهد؛ ولی معلوم نیست آیا با این شیوه او به جام‌جهانی می‌‌رسد یا اصلا آماده خواهد بود یا خیر؟ هرچند که خود بیرو در ظاهر می‌‌خواهد نشان دهد که مشکلی ندارد، اما درواقع اصلا معلوم نیست او برای بازی برابر ملوان هم به‌صورت کامل در دسترس خواهد بود یا خیر!