غایبان تاثیرگذار جام

در فاصله ۹ روز مانده به آغاز مسابقات یورو ۲۰۱۲ قصد داریم به بررسی غیبت ۹ بازیکن تاثیرگذار این مسابقات بپردازیم. ۱- داوید ویا

آقای گل یورو ۲۰۰۸ مهم‌ترین غایب این تورنمنت بزرگ است. غیبت ال گواخه که بهترین گلزن تاریخ تیم ملی اسپانیا نیز هست به شدت می‌تواند در نتیجه گیری ماتادورها تاثیرگذار باشد. در غیاب او که در میان چهار گلزن برتر جام جهانی ۲۰۱۰ هم بود مهاجمان بزرگی نظیر گومز از آلمان و فان پرسی از هلند امیدهای اول آقای گلی یورو به حساب می‌آیند. برای دیدن خوشحالی منحصر به فرد ویا پس از گلزنی‌هایش باید تا شروع فصل جدید لیگ‌های اروپایی صبر کنیم. برای دوستدارانش که سخت است، برای شما چطور؟

۲- کارلوس پویول

مدافع متعصب کاتالانی که از ارکان اصلی قهرمانی‌های اسپانیا در یورو۲۰۰۸ و جام جهانی ۲۰۱۰ محسوب می‌شد هم به دلیل مصدومیت جام جهانی کوچک را از دست داده اما نبودش بی‌شک احساس خواهد شد؛ چرا که اسپانیا مدافع جنگجویی چون او ندارد. جای کاپیتان دوم ماتادورها در یورو۱۲ خالی است و این را می‌شود با اعلام نام مدافعی نا آماده همچون آلبیول از طرف دل بوسکه حس کرد.

۳- ریو فردیناند

او برخلاف دو ستاره اسپانیایی‌ها مصدوم نیست و فقط بخاطر آرامش تیمی به اردوی انگلیسی‌ها دعوت نشد. توهین‌های

نژادپرستانه جان‌تری نسبت به برادر فردیناند، مدافع نام آشنای منچستر را قربانی کرد تا سه شیرها به ناچار جای این مدافع ثابت یک دهه اخیرشان را با بازیکنانی نظیر فیل جونز و گری کیهیل پر کنند. حالا اینکه چرا جان تری با وجود این اتهامات به تیم ملی دعوت شده و ریو بیرون مانده فقط به تصمیم هاجسون ارتباط دارد. باید دید این تصمیم تا چه اندازه به انگلستان کمک می‌کند. هرچند توان بدنی او هم بهانه خوبی برای دعوت نشدنش بود.

۴- اریک آبیدال

ستاره جام جهانی ۲۰۰۶ خروس‌ها می‌توانست با حضور در یورو ۲۰۱۲ با خاطره‌ای شیرین از بازی‌های ملی خداحافظی کند تا با پایانی خوش عرصه ملی را ترک گوید، اما سرطان کبد او مانع از این رویداد شد. هرچند دو سال قبل به نظر می‌آمد او توانسته بر بیماری سختش غلبه کند اما سرنوشت برای مدافع چپ فرانسوی اینگونه رقم خورده است که اریک شاید دیگر هرگز نتواند پا به میادین فوتبال بگذارد. این بازیکن تنها دو بار در ده سال سابقه فوتبالیش موفق به گلزنی شده اما همان گل‌های حساس در یاد بارسایی‌ها باقی خواهد ماند.

۵- ریکاردو کاروالیو

مدافع خشن ولی بسیار تاثیرگذار پرتغال. هر چند او در طول فصلی که سپری کردیم به دلیل مصدومیت چندان موفق به بازی کردن نشد اما حضورش می‌توانست برای کشورش که خود را بین مدعیان می‌داند مفید باشد. خشونت ذاتی بازی پپه، مدافع اصلی پرتغال و کمبود مدافع مرکزی مطمئن در این تیم نیاز کشورش به این ستاره سال‌های گذشته خط دفاعی پورتو و چلسی و کنونی رئال را نشان می‌داد اما او به تیم ملی دعوت نشد. او از ناکامان یورو ۲۰۰۴ هم به حساب می‌آید. جایی که پرتغال میزبان، تا فینال پیش رفت اما قهرمانی اروپا را تقدیم یونانی‌ها کرد.

۶- جوزپه روسی

از رفتن به بارسا تا سقوط با ویارئال. مهاجم بزرگ ایتالیایی بسیار بد شانس است. او در تابستان گذشته در لیست خرید بارسا قرار داشت اما این انتقال صورت نگرفت تا با مصدومیت شدیدی که ابتدای فصل گریبانگیرش شد، زیر دریایی‌های زرد را تا سقوط از لالیگا پایین ببرد. روسی می‌توانست در یورو۱۲ برای آتزوری بسیار اثر گذار باشد اما پراندلی ترجیح داد این ریسک را درباره مهاجم جوان مصدوم فصل اخیر ویارئال نکند هرچند آینده روشنی در انتظار او باشد. روسی در فصل ۱۱-۱۰ اروپا بیش از سی گل زد و از دلایل اصلی موفقیت تیمش بود. جوزپه روسی در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم عنوان بهترین گلزن بازی‌ها را به دست آورد و کفش طلای فوتبال المپیک را هم مال خود کرد. با این اوصاف آیا غیبتش در یورو۲۰۱۲ احساس نخواهد شد؟

۷- جک ویلشر

حیف از ستاره‌های جوان و با استعداد آرسنال که مصدومیت‌های فراوان فرصت درخشش را از آنها می‌گیرد. ویلشر که سبک بازیش

بی‌شباهت به دنیس برکمپ هلندی هم نیست از آن دسته است. او از بازیسازان آینده دار دنیای فوتبال به شمار می‌رود اما غیبتش در یورو نه تنها برای انگلیس که برای خودش هم ضربه بزرگی محسوب می‌شود. او شانس بازی کردن در کنار جرارد و لمپارد دو هافبک بزرگ دنیای فوتبال را در تورنمنت مهمی چون جام ملت‌های اروپا از دست داده و برای به دست آوردن این فرصت شاید دیگر وقتی نباشد. بالاخره سنی از استیوی و فرانکی می‌گذرد.

۸- روبرتو سولدادو

با مصدومیت داوید ویا و ناکامی‌های تورس در گلزنی برای چلسی خیلی‌ها اعتقاد داشتند سولدادو گزینه مناسبی برای نوک خط حمله مدافع عنوان قهرمانی در یورو ۲۰۱۲ است. مهاجم چارچوب شناسی که در بازی‌های این فصل والنسیا نزدیک به سی گل برای تیمش به ثمر رساند و گلزن ترین مهاجم اسپانیایی لیگا هم بود. شاید غیبت او و اعتماد دل بوسکه به تورس کار دست گاوبازها دهد و این تیم در امر گلزنی با مشکل مواجه شود. در هر صورت سولدادو که می‌توانست در لیست نفرات اعزامی باشد حالا باید در خانه، تنها تماشاگر بازی‌های کشورش باشد.

۹- لوکاس فابیانسکی

با وجود شسنی شاید نبود او درون دروازه خیلی احساس نشود اما شاید جوانی و کم تجربگی شسنی کار دست لهستان میزبان دهد. اتفاقی که اگر با مصدومیت بهترین دروازه‌بان فصل ۰۷-۲۰۰۶ لیگ لهستان روی نمی‌داد جای جبران داشت اما حالا میزبان پر امید یورو فقط یک دروازه‌بان نام آشنا در ترکیب خود می‌بیند و شاید همین کار را برایشان سخت کند. البته او در طول این فصل فوتبال اروپا جایی در ترکیب اصلی توپچی‌ها نداشت و از روزهای اوجش هم فاصله گرفته بود اما بازی‌های ملی شرایط خاص خود را دارد. او یورو را از دست داده و در این باره شانسی ندارد.