افزایش شش برابری قیمت هتل‌های لندن

در فاصله دو ماه مانده تا آغاز سی‌امین دوره بازی‌های المپیک در شهر لندن، موضوع گرانی چشمگیر اجاره مسکن و هتل‌ها گریبان بسیاری از علاقه‌مندان به المپیک را گرفته است. به گزارش ایسنا، برگزاری بازی‌های بزرگی همچون بازی‌های المپیک همیشه تغییرات زیادی در شهرهای محل برگزاری ایجاد می‌کند و شکل عادی زندگی مردم بر هم می‌خورد. برخی‌ها از این بر هم خوردن شرایط ضرر می‌کنند و برخی دیگر از این آب گل‌آلود حسابی استفاده می‌کنند. البته نفس برگزاری رقابت‌ها و رویدادهای بزرگ بیشتر از آن که ضرر داشته باشد، فرصت‌های جدید اقتصادی‌ را برای میزبان به وجود می‌آورد که در سایه این فرصت‌ها، بسیاری از شهروندان آن محل از آن منتفع می‌شوند.

این موضوع دقیقا همان اتفاقی است که امروز در لندن رخ داده است. شهر لندن ـ پایتخت بریتانیا، تنها شهر روی کره زمین است که برای سومین بار میزبان بازی‌های المپیک می‌شود و از طرفی یکی از سه شهر برتر دنیا از لحاظ گرانی است، همین مسائل باعث شده تا بازی‌های المپیک تورم یا گرانی خیره‌کننده‌ای را در برخی بخش‌های این شهر به وجود آورد. مهم‌ترین مشکل به وجود آمده در این روزها، بحث گرانی مسکن و هتل‌های لندن است. گرانی‌ای که حتی در برخی قسمت‌ها قیمت‌ها را تا شش برابر افزایش داده است.

هتل‌های گران و رزرو شده

شهر لندن حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد که تخمین زده می‌شود برای بازی‌های المپیک حدود یک میلیون نفر به جمعیت این شهر اضافه شود. همین مساله باعث شده تا بیش از ۹۰ درصد هتل‌های موجود در لندن رزرو شوند و رقم هر کدام از اتاق‌های یک تخته و دو تخته تا چند برابر اضافه شود.

فرشید انصاری یکی از شهروندان لندن در این رابطه گفت: «شرایط هتل‌ها این روزها در لندن بسیار ویژه است. برای المپیک بیشتر هتل‌ها رزرو شده و بسیاری از آنها قیمت‌شان چند برابر شده است. به عنوان نمونه یکی از دوستان نزدیک من در لندن هتل‌دار است. بیشتر اتاق‌های هتل او حدود ۵۰ پوند بوده که اکنون قیمت این اتاق‌ها به ۳۰۰ پوند رسیده و جالب این است که بیشتر این اتاق‌ها از ماه‌ها پیش از شروع بازی‌ها رزرو شده‌اند.»

البته هنوز منبع رسمی در لندن در رابطه با گران شدن شش برابری قیمت هتل‌ها موضع رسمی نشان نداده است، اما به هر حال همین یک مورد می‌تواند مشتی از خرمن هتل‌های لندن باشد. اگرچه این پایان کار برای علاقه‌مندان به حضور در المپیک نیست. درست است که بسیاری از اتاق‌های هتل‌ها برای ایام ششم تا بیست و دوم مرداد رزرو شده‌‌‌اند، اما هنوز برای علاقه‌مندان هتل‌هایی باقی مانده که به لندن بروند.

سمیرا نظری دیگر شهروند لندن و کارشناس المپیک در این رابطه به ایسنا می‌گوید: «برای بازی‌های المپیک تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰ هزار خبرنگار به لندن بیایند و همه اینها در هتل‌ها اسکان داده می‌شوند. این در حالی است که در بازی‌های پکن یک دهکده ویژه برای خبرنگاران و برخی نیروهای رسمی ساخته شده بود و به جای اینکه آنها فضای هتل‌ها را بگیرند، در دهکده ویژه جای داده شده بودند. اگر این اتفاق در لندن می‌افتاد، اکنون بسیاری از هتل‌ها خالی بودند و شاید این تورم کنونی در قیمت هتل‌ها به وجود نمی‌آمد. به هر حال در وضعیت کنونی به عنوان نمونه در اطراف نمایشگاه اکسل که بسیاری از رشته‌های ورزشی در آن محل برگزار می‌شود، یک اتاق دو تخته برای دوران المپیک به صورت میانگین ۴ تا ۵ هزار پوند می‌شود.»

مهمان‌نوازی از نوع انگلیسی

بدیهی است که با توجه به حجم زیاد حضور علاقه‌مندان در لندن، هتل‌های این شهر گنجایش پذیرایی از آنها را نخواهند داشت، بنابراین نه تنها خوابگاه‌های دانشجویی و سوئیت‌ها برای اجاره به المپیکی‌ها آماده شده‌اند، بلکه شهروندان لندنی نیز از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خانه‌هایشان را به مسافران اجاره بدهند. این موضوع نیز در روزهای المپیک به یک تجارت بزرگ برای آنها بدل می‌شود.

انصاری به عنوان کارشناس مسکن در لندن در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: «از چند ماه پیش بیشتر آژانس‌های مسکن در بسیاری از مکان‌های شهر با ارائه تراکت‌هایی از مردم می‌خواهند اگر اتاق یا مکانی برای اجاره دادن به مسافران المپیک دارند، با آنها تماس بگیرند تا شرایط اجاره دادن آن مکان را مهیا کنند. این مساله هم باعث افزایش قیمت‌ها شده و هم اینکه بسیاری از افراد هستند که منازلشان را به المپیکی‌ها اجاره می‌دهند. در این زمینه نمونه‌های زیادی هستند که یک طبقه از منزلشان یا حتی یک اتاق از خانه‌شان را برای اجاره به مسافران المپیک قرار داده‌اند. البته رقم اجاره این مکان‌ها نیز کم نیستند. از شبی یکصد پوند برای یک اتاق دو تخته شروع می‌شود تا بالاتر. البته قیمت این اتاق‌ها نیز به اندازه و موقعیت ملک بستگی دارد.»

با این تفاسیر اکنون که دو ماه به المپیک باقی مانده، موضوع مسکن و اجاره خانه به المپیکی‌ها به یک تجارت خوب برای لندنی‌ها بدل شده و از طرفی قیمت‌ها چنان بالا رفته که بسیاری از مالکان لندن می‌توانند در طول دو هفته برگزاری بازی‌های المپیک به اندازه چند ماه درآمد کسب کنند. در این شرایط این مسافران المپیک هستند که باید همه قلک‌هایشان را بشکنند و با جیب پرپول راهی لندن شوند.