جنجال‌های یک جشن

شاید تنها جشن گل به پا شده در یک ماه اخیر، مربوط به مهدی طارمی می‌شد که در بازی دوستانه تیم‌های ملی ایران و اروگوئه به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت و موفق به گشودن دروازه تیم حریف شد. طارمی گل مهمی زده بود و آن را کنار سایر بازیکنان جشن گرفت، اما رفتارش در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات بسیار زیادی همراه شد. در بازی بعد از آن که بین ایران و سنگال برگزار شد، سردار آزمون با وجود گلزنی خوشحالی نکرد. خود طارمی هم پس از آن در شادی همبازیانش هنگام گلزنی‌های پورتو شرکت نکرده است؛ آنچه واکنش کونسیسائو سرمربی این تیم را هم به همراه داشت و او گفت: «مهدی این روزها خوشحال نیست.» در ادامه این داستان، چهارشنبه‌شب پورتو در حالی با سه گل لورکوزن را در لیگ قهرمانان اروپا شکست داد که دو گل این تیم را مهدی طارمی به ثمر رساند. با این حال مهاجم بوشهری که با مچ‌بند مشکی هم در زمین حضور یافته بود، شادی گل انجام نداد.

فضای کلی فوتبال ایران را ترسیم کردیم و البته که خودتان هم آن را دیده‌اید. در چنین شرایطی بود که برگزاری جشن تولد ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال در تمرین این تیم و با همراهی تعدادی از آبی‌پوشان حسابی بحث‌برانگیز شد و واکنش‌های عمومی را به دنبال آورد. موضوع ابتدا از فضای مجازی شروع شد و برخی گلایه کردند که شاید در این شرایط بهتر بود این جشن به شکل عمومی انجام نمی‌گرفت یا دست‌کم تصاویرش منتشر نمی‌شد. با این حال کمتر کسی انتظار داشت سیاوش یزدانی، مدافع استقلال هم جزو منتقدان جدی ماجرا باشد. یزدانی روز پنج‌شنبه در توییتر نوشت: «تولدت مبارک تولد ندیده! برای نخستین بار خجالت کشیدم استقلالی هستم!...» بعد از این اتفاق گویا ساپینتو در تمرینات استقلال، یزدانی را کنار کشیده، دقایقی با او گفت‌وگو کرده و این بازیکن را از فهرست مسافران استقلال برای دیدار با ذوب‌آهن خط زده است؛ آنچه هیاهو و جنجال را در این مورد به حداکثر رساند. نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از رسانه‌های باشگاه استقلال تصاویر مربوط به جشن جنجالی سرمربی این تیم را منتشر نکردند، اما این خود ساپینتو بود که قطعه فیلم کوتاهی از آن را به انتشار رساند، بی‌آنکه حدس بزند پخش این ویدئو چه تبعاتی برای او و تیمش خواهد داشت.

در هر صورت این، تصویر روزهای اخیر فوتبال ایران است؛ مسابقاتی که در ورزشگاه‌های خاموش فقط برگزار می‌شوند تا جدول را پر کنند. بازی‌های هفته نهم دیروز به پایان رسید و با برگزاری دو هفته دیگر از لیگ برتر احتمالا در شرایط مشابه، اردوی تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی قطر تشکیل خواهد شد.

31- (7) copy