سرگیجه در انگلیس

   خودتان را مسخره نکنید

بین انگلیسی‌ها نخستین و جنجالی‌ترین برخورد را با قرعه ایران، روزنامه سان داشت. این نشریه در تیتری خبرساز نوشت: «خدا را شکر به ایران خوردیم.» به اندازه کافی در مورد این تیتر حرف زده شده، اما حالا و با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات جام‌جهانی به نظر می‌رسد دیدگاه انگلیسی‌ها تا حدودی تغییر کرده است. به عنوان مثال می‌توانید به بخش‌هایی از گزارش سایت «آی‌نیوز» توجه کنید: «هر کسی که فکر می‌کند تیم ملی ایران یک حریف آسان برای مسابقات خواهد بود، خودش را مسخره می‌کند. نخستین بازی انگلیس در جام‌جهانی بسیار حساس خواهد بود به خصوص اکنون که کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی بازگشته است. کی‌روش پس از اختلاف نظر دراگان اسکوچیچ با بازیکنان کلیدی تیم، دوباره برای تثبیت تیم ملی ایران استخدام شد و مربی پرتغالی معتقد است که با در اختیار گرفتن تیمی که هشت سال هدایت کرده و ۱۰۰ بازی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ انجام داده، می‌تواند این کشتی را به ساحل امنیت برساند.» این گزارش می‌افزاید: «در سال ۲۰۱۸ این تیم خیلی به صعود از مرحله گروهی که شامل اسپانیا، پرتغال و مراکش بود، نزدیک شد. ایران تیمی با کیفیت است. در حقیقت، بازگشت کی‌روش نشان‌دهنده چیزی شبیه به یک ازدواج راحت است. او به‌ عنوان سرمربی کلمبیا با مشکل مواجه شد و به دلیل عدم جاه‌‌طلبی در مصر با وجود داشتن محمد صلاح با انتقاد مواجه شد. او با ایران راحت‌تر خواهد بود. ایران در مقابل اروگوئه به ندرت توپ را در اختیار داشت، اما واقعا برای اجرای برنامه بازی خود به آن نیاز نداشت.» در ادامه این گزارش به نقش مهم دو ستاره تیم ملی یعنی علیرضا بیرانوند و مهدی طارمی اشاره شده است: «وقتی اروگوئه صاحب موقعیت می‌شد نیز علیرضا بیرانوند در شرایط بسیار خوبی قرار داشت. پرتاب‌های دست بیرانوند رکورد گینس دارد و می‌تواند به خوبی پرس هجومی تیم حریف را با مشکل مواجه کند. مهدی طارمی بازیکن پورتو هوشمندانه گلزنی کرد و آنها توانستند بازی را با برد به پایان ببرند. باید به انگلیس هشدار داد که این تیم نمی‌تواند حریف راحتی برای ایران باشد و تیم گرت ساوت‌گیت باید خیلی مراقب حریف اول خود باشد.»

   امیدواری به یک برد پرگل

در عین حال اما هنوز برخی از رسانه‌های انگلیسی از تک و تا نیفتاده‌اند و از احتمال پیروزی پرگل سه‌شیرها برابر تیم کشورمان سخن می‌گویند. از آن جمله است روزنامه دیلی‌میل که نوشته: «ترجیح گرت ساوت‌گیت برای استفاده از خط دفاعی پنج نفره برابر تیم‌های بزرگ رویکردی محتاطانه است و او می‌تواند ادعا کند که گاهی اوقات استفاده از این تاکتیک ثمربخش بوده است. بازی نخست انگلیس در جام جهانی برابر ایران، فرصت مناسبی برای رها کردن ترمز و کسب پیروزی پرگلی است که می‌تواند روحیه و اعتماد تیم ملی انگلیس را برای ادامه کارش در تورنمنت بسازد. با همه احترامی که برای ایران، آمریکا و ولز قائلم، هر سه مسابقه، بازی‌هایی هستند که در آنها انگلیس باید جسورانه و بی‌محابا دست به حمله بزند نه اینکه به محبوس کردن آنها در یک‌سوم دفاعی‌شان بسنده کند.»

   از این پنج نفر بترسید

روزنامه دیلی‌میل، اما در گزارشی دیگر به پنج بازیکن تیم ملی ایران اشاره کرده که مایه هراس انگلیسی‌ها خواهند بود. این پنج نفر عبارتند از علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس و مهدی طارمی. نکته جالب در این گزارش عدم ذکر نام سردار آزمون است.