در انتظار شناسایی ترکیب این تصویری از ترکیب اصلی تیم ملی ایران در آخرین بازی تحت هدایت کارلوس کی ‏‏روش است؛ برابر ژاپن در نیمه‏‏ نهایی جام ملت‏های آسیا.

غروب فردا، کارلوس کی‌روش پس از ۳سال و ۷ماه و ۲۴روز بار دیگر روی نیمکت تیم ملی می‌‌نشیند؛ با این هدف که تیم ملی به بهترین شکل ممکن آماده حضور در جام جهانی۲۰۲۲ شود و او سومین جام جهانی متوالی‌‌اش را به‌عنوان سرمربی ایران تجربه کند. جدای از تمامی بحث‌های مطرح‌شده و اینکه اصولا تصمیمات اخیر درست بوده یا خیر، هدف اصلی موفقیت تیم ملی در جام جهانی است و دو بازی دوستانه برابر اروگوئه و سنگال هم بهترین موقعیت برای رسیدن به چنین مهمی است.

تیم ملی فیفادی‌های گذشته را به دلایل مختلفی از دست داد تا در فاصله دو ماه تا جام جهانی، دیدار برابر الجزایر تنها مسابقه دوستانه ما در راه رسیدن به قطر باشد. حال باید دید کی روش در اولین محک خود پس از بازگشت، چه خواهد کرد. هرچند که توقع بی‌جایی است اگر انتظار شناخت کامل کی روش از تیم آنهم کمتر از دو هفته را داشته باشیم؛ حتی با وجود اینکه بسیاری از این نفرات را شاگردان سابق خود سرمربی پرتغالی تشکیل می‌‌دهند. به هرصورت تیم ملی این روزها با ۲۷بازیکن شامل ۱۶لژیونر و ۱۱بازیکن از لیگ برتر ایران در اتریش مشغول تمرین کردن است.

اما اروگوئه با هدایت دیگو آلونسو تیم خوبی نشان داده؛ مربی‌‌ای که سال گذشته جانشین اسکار تابارز نامدار شد و توانست تیم ملی کشورش را به جام جهانی برساند. البته آلونسو سابقه فعالیت در اروپا را ندارد؛ ولی تیم منسجمی را ساخته است؛ تیمی که با وجود پا به سن گذاشتن دیگو گودین، ادینسون کاوانی و لوییس سوارز همچنان در آمریکای جنوبی مدعی است. از طرفی دو نفر اول به‌دلیل مصدومیت، اروگوئه را در بازی با ایران همراهی نمی‌‌کنند؛ اما سوارز هست. مهاجمی که پس از یک دهه درخشش مطلق در فوتبال اروپا، امسال به کشورش بازگشته اما قطعا رویارویی یک سوارز پیر هم با خط دفاعی تیم ملی بسیار جذاب خواهد بود. فراموش نکنید که اروگوئه همچنین داروین نونیز گران‌قیمت‌ترین خرید تاریخ لیورپول را هم در اختیار دارد؛ مهاجمی که فصل قبل آقای گلی لیگ پرتغال را از مهدی طارمی ربود.

فدریکو والورده هافبک آماده رئال، رودریگو بنتانکور هافبک تاتنهام و آرائوخو مدافع بارسلونا از دیگر ستاره‌هایی هستند که جمعه برابر تیم ملی قرار می‌‌گیرند. همه فوتبالی را که کی روش قرار است در جام جهانی ارائه دهد، می‌‌شناسند و احتمالا باید منتظر بمانیم تا یک تیم ملی دفاعی را در این بازی ببینیم تا برای جام جهانی آماده شویم. البته اگر موسیوی پرتغالی ترک عادت کند که فوق‌العاده می‌‌شود! با این وجود شاید ترکیب اولیه این دیدار مشخص کند که مربی پرتغالی برای جام جهانی چه نفراتی را مدنظر دارد. برای خط حمله و تاحدودی خط میانی که تکلیف تقریبا مشخص است؛ اما ابهامات فعلی، ‌‌مربوط می‌‌شوند به خط دفاعی و دروازه تیم ملی. اینکه علیرضا بیرانوند فیکس خواهد بود یا امیر عابدزاده، البته قلب خط دفاعی را چه کسانی تشکیل خواهند داد و مدافعان چپ و راست تیم ملی کدام گزینه‌ها هستند.