«پرسپولیس را محروم نکنید»

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس صبح دیروز با ارسال نامه‌ای به رییس کمیته انضباطی با استناد به ماده ۵۷ کمیته انضباطی درباره توهین برخی از تماشاگران منتسب به تیم پرسپولیس در بازی با سایپا به داور و علی دایی توضیحاتی را ارائه کرد. متن کامل نامه محمدحسن انصاری فرد به عبدالرحمن

شاه حسینی که بر روی خروجی سایت باشگاه پرسپولیس قرار گرفته به شرح زیر است:

احتراما، همان‌گونه که در مصاحبه با رسانه‌ها‌‌ی ورزشی اعلام کرده‌اید‌ قرار است کمیته انضباطی امروز یکشنبه سی‌ام مهرماه ۸۵ براساس گزارش ناظر و داور بازی پرسپولیس و سایپا درباره توهین برخی از تماشاگران پرسپولیس رای خود را صادر کند. بر همین اساس باشگاه پرسپولیس دیدگاه‌ها‌ و نظرات خود را به شرح ذیل تقدیم می‌نماید. امید است قبل از صدور رای به این نکات توجه داشته و نظرات باشگاه پرسپولیس را نیز لحاظ نمایید.

۱ - قبل از بازی پرسپولیس و سایپا اشتباهات داوری در بازی برگشت فینال جام حذفی عاملی شد تا پرسپولیس از کسب عنوان قهرمانی محروم شود. در دیدار با پیکان نیز اشتباهات داوری مانع از کسب یک پیروزی پرگل شد و حتی ممکن بود زمینه ساز ناکامی پرسپولیس شود. این اتفاقات تلخ و فراموش نشدنی وقتی با اشتباهات مسلم داور جوان دیدار پرسپولیس و سایپا همراه شد کار را به جایی رساند که برخی از هواداران پرسپولیس خویشتنداری خود را از دست داده و به داور توهین کردند. البته توهین به هر شخصی از سوی تماشاگران غیرقابل تایید است. حتی بنده نیز قبل از این بازی طی مصاحبه با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس که در جراید نیز چاپ شد به هواداران تیم پرسپولیس یاد‌آور شده بودم که درصورت بروز اشتباهات داوری به ضرر پرسپولیس از توهین به داور و دیگر اشخاص خودداری نمایند. هواداران پرسپولیس هم که با حضور هفتاد هزار نفری خود در ورزشگاه آزادی پرتماشاگرترین بازی فصل را در یک روز غیرتعطیل رقم زده بودند به‌رغم لطمه‌های جبران‌ناپذیری که تیم پرسپولیس در بازی فینال جام حذفی از ناحیه داور متحمل شده بود در این دیدار نیز سعی کردند متانت و صبوری خود را حفظ کنند، اما اشتباهات داور به حدی تکرار شد که برخی از تماشاگران کنترل عصبی و روحی خود را از دست دادند و متاسفانه به داور توهین کردند.

عدم اعلام پنالتی دقیقه ۶ به نفع پرسپولیس، خطا کردن علی دایی روی ابوالفضل حاجی‌زاده قبل از اعلام پنالتی دوم به نفع سایپا، (این موارد از سوی آقای مسعود عنایت، رییس کمیته داوران نیز تایید شده است) نادیده گرفتن دو پنالتی دیگر به نفع پرسپولیس در نیمه دوم (خطا روی معدنچی در محوطه جریمه و متوقف کردن شوت بادامکی توسط بازیکن سایپا با دست) ازجمله اشتباهات داور این دیدار بود که پرسپولیس را تا آستانه شکست پیش برد. با این وجود باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس هتاکی به داور را تایید نمی‌کند، اما تاکید دارد که این اتفاق تلخ در فصل جاری برای اولین بار رخ داد.

۲ - علی دایی، کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس نیز یکی از افتخارآفرینان فوتبال ایران است که از سوی باشگاه پرسپولیس در بازی بایرن مونیخ مورد تجلیل قرار گرفت و هواداران پرسپولیس نیز زحمات او را ارج نهادند. باشگاه پرسپولیس همواره از علی دایی به عنوان افتخار باشگاه و تیم یاد می‌کند، اما حساسیت‌های کاذب این دیدار و سایر موارد حاشیه‌ای موجب شد تا برخی از هواداران به این بازیکن توهین نمایند که موجب ناراحتی بنده و بسیاری از هواداران نیز شد. البته شاید هواداران انتظار داشتند دایی بعد از گلزنی به احترام تیم سابق‌اش شادی نکند و ظاهرا به همین دلیل و سایر مسائل حاشیه‌ای به‌وجود آمده در زمین، کنترل خود را از دست داده و به او توهین کردند که چنین عاملی نیز از سوی باشگاه پرسپولیس مورد تایید قرار نمی‌گیرد.

۳ - مبادا به واسطه اینکه تیم استقلال از بازی خانگی محروم شده تیم پرسپولیس نیز محروم شود، چرا که شرایط تیم پرسپولیس به دلایلی که در بند چهارم به آن اشاره می‌شود با تیم استقلال کاملا متفاوت است.

۴ - تیم استقلال قبل از اعلام محرومیت از بازی خانگی در حضور تماشاگران، ابتدا به واسطه توهین و فحاشی تماشاگرانش به داور در بازی با فجر سپاسی براساس ماده ۵۷آیین‌نامه انضباطی از سوی کمیته انضباطی به پرداخت مبلغ ۱۰‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود. در ادامه فصل جاری تیم استقلال به واسطه توهین و استفاده تماشاگرانش از الفاظ رکیک علیه داور در بازی با صباباتری براساس ماده ۵۷ آیین‌نامه انضباطی از سوی کمیته انضباطی به برگزاری یک دیدار خانگی بدون حضور تماشاگران محکوم شد. این درحالی است که تیم پرسپولیس قبل از دیدار با سایپا صرفا به خاطر پرتاب ترقه و اشیا به داخل زمین براساس ماده ۷۱ آیین‌نامه انضباطی به مبلغ ۳۰‌میلیون ریال جریمه نقدی شده بود، اما پرسپولیس در فصل جاری به علت توهین به داور تاکنون جریمه نشده و تماشاگران پرسپولیس برای اولین بار در بازی با سایپا به داور توهین کرده‌اند. با توجه به اینکه تماشاگران پرسپولیس پیش از این به داور توهین نکرده و باشگاه پرسپولیس به این علت جریمه نشده بود، لذا محرومیت این تیم از برگزاری بازی خانگی بدون حضور تماشاگران در مقطع فعلی براساس ماده ۵۷ آیین‌نامه انضباطی از لحاظ قانونی جایز نمی‌باشد.

در پایان باشگاه پرسپولیس با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در بازی‌های آتی اشتباهات داوری لطمه‌های جبران‌ناپذیری به این تیم وارد نکند اعلام می‌دارد هواداران پرسپولیس که این تیم را به محبوبترین تیم فوتبال آسیا(به تعبیر کنفدراسیون فوتبال) تبدیل کرده‌اند، سرمایه‌ها‌‌ی این باشگاه به حساب می‌آیند و قطعا با درک شرایط و فهم بالای خود در بازی‌های آتی ثابت خواهند کرد که هنوز هم لقب بهترین هواداران، زیبنده نام آنها است.