غرور؛ قاتل طلا ؟

این ناکامی، دوشنبه‌شب و با شکست ناباورانه محمدرضا گرایی کامل شد. نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک، در دیدار نهایی مقابل میت نمس دارنده مدال برنز جهان از صربستان به روی تشک رفت و در شرایطی که ۴‌بر‌صفر از حریف خود پیش بود، در ۳ دقیقه دوم ۵ امتیاز از دست داد و در نهایت با شکست ۵‌بر۴ به مدال نقره جهان بسنده کرد. این یک ناکامی تلخ و گزنده برای کشتی ایران بود که حتما دلایل فنی دارد و متخصصان مربوطه در موردش نظر خواهند داد، اما برخی بر این باورند که آفت «غرور» گریبان گرایی را گرفت و او که به خونسردی‌اش شهره است، بعد از جلو افتادن از حریف تصور کرد کار تمام شده. حریف صربستانی گرایی بعد از کام‌بک طلایی‌اش در مورد رقابت با کشتی‌گیر ایرانی گفت: «این مبارزه فوق‌العاده سخت بود. او در تایم نخست مبارزه خیلی قوی‌تر از من بود، اما توانستم برابر حملات مداوم و سخت او مقاومت کنم. کسانی که در مبارزه از نظر روانی در آمادگی بهتری باشند به پیروزی می‌رسند. در تایم دوم مبارزه من از نظر روحی و روانی قوی‌تر از گرایی بودم. او قهرمان سال گذشته جهان و المپیک بود و فکر می‌کنم از این نظر برای کسب پیروزی تحت فشار روانی قرار داشت.»

به این ترتیب در پایان رقابت‌های ۴ وزن دوم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم به مدال نقره رسید و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز مدال برنز را از آن خود کرد، علیرضا نجاتی در ۶۳ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز از رسیدن به مدال بازماندند. کشتی فرنگی ایران که دوره قبلی نایب‌قهرمان مسابقات شده بود، دیشب در فینال سنگین‌وزن امین میرزازاده را به عنوان نامزد کسب مدال طلا داشت، اما نتیجه این رقابت تاثیری در رتبه تیمی ایران نداشت. میرزازاده دیشب به مصاف رضا کایالپ عنوان‌دار جهان و المپیک از ترکیه رفت. نکته جالب توجه در رقابت‌های امسال، درخشش فوق‌العاده کشتی‌گیران صربستان است که در پایان رقابت‌های ۸ وزن با نمایشی خیره‌کننده موفق به کسب ۴ مدال طلا شدند. کسب این نتایج در حالی است که صربستان تنها با ۶ کشتی‌گیر در ۱۰ وزن عازم این رقابت‌ها شده بود.

به هر تقدیر محمدرضا گرایی که ناباورانه مدال طلای ارزشمند مسابقات جهانی را از دست داد، با انتشار پستی کوتاه در اینستاگرام از حمایت هموطنان قدردانی کرد. او سرمایه بزرگی برای کشتی فرنگی ایران به شمار می‌رود که حتما در آینده منتظر جبران مافاتش خواهیم بود. مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان اما از فردا آغاز خواهد شد. ورزشکاران حاضر در این مسابقات امروز وزن‌کشی می‌شوند و امیدواریم نتایج طوری باشد که غم روی سکو نرفتن کشتی‌گیران فرنگی را جبران کند.