لب خط؛ جایی برای درگیری!

سرالکس فرگوسن و روبرتو مانچینی

حدود ۱۰ سال قبل و زمانی که دو تیم شهر منچستر در کورس حساس قهرمانی حضور داشتند، سرمربیان وقت منچسترسیتی و منچستریونایتد لب خط از خجالت یکدیگر درآمدند. در آن بازی معروف که با برتری یک‌بر‌صفر من‌سیتی در اتحاد به پایان رسید و نقش مهمی در قهرمانی دراماتیک سیتیزن‌ها داشت، سرالکس بابت تکل خشن نایجل دی‌یونگ روی پای دنی ولبک، به‌شدت اعتراض کرد و مانچینی هم در مقام پاسخ، به سرمربی حریف حمله کرد. شاید اگر مداخله داور چهارم نبود، کار دو سرمربی به جای باریک کشیده می‌شد، اما خب این اتفاق رخ نداد تا فرگی تنها در کنفرانس پس از بازی، به مانچینی بابت رفتارش انتقاد کند و سرمربی ایتالیایی هم بگوید چیزی از آن اتفاقات یادش نمی‌آید!

پپ گواردیولا و کریستیانو رونالدو

در جریان نخستین ال‌کلاسیکوی فصل ۱۱-۲۰۱۰ در نیوکمپ، یک اتفاق غیر‌منتظره رخ داد. درحالی که بارسلونا سوار بر بازی بود و رئالی‌ها فشار را حس می‌کردند، یک اوت ساده تبدیل به جنجال شد. گواردیولا توپ را در اختیار رئالی‌ها قرار نداد و همین موضوع سبب شد کریس رونالدو با یک ضربه پرشدت سرمربی بارسا را هل بدهد. همین اتفاق با واکنش هواداران و بازیکنان بارسا مواجه شد و تا آخر بازی رونالدو تحت فشار بود. دیداری که در نهایت با نتیجه عجیب ۵‌بر‌صفر به سود آبی‌و‌اناری‌ها به پایان رسید.

ژوزه مورینیو و آرسن ونگر

تقابل ونگر و مورینیو همیشه جنجالی بوده و سرمربی پرتغالی هیچ‌گاه دست از سر همتای آن روزهایش برنمی‌داشت. جدا‌ از رقابت مهم آرسنال و چلسی به عنوان دو همشهری، مورینیو و ونگر همیشه با یکدیگر اختلاف داشتند تا اینکه در بازی رفت فصل ۱۵-۲۰۱۴ که با برتری ۲برصفر آبی‌ها در استمفوردبریج هم همراه بود، این دو رسما گلاویز شدند. مورینیو پس از بازی اعلام کرد که از چنین اتفاقی پشیمان نیست: «ونگر وارد محوطه من شد - یک محوطه برای من است و یک محوطه برای او- او وارد محوطه من شد و دلیلش اصلا درست نبود. او قصد داشت به داور فشار بیاورد تا کارت قرمز بدهد و من این را دوست نداشتم. گاهی نتوانسته‌ام احساساتم را کنترل کنم و کارهای اشتباهی در فوتبال انجام دادم ولی این‌بار نه!» البته مورینیو بعدها با نقش اول درگیری اول هفته یعنی کونته هم وارد جدال شد و قبل‌تر از آن‌هم که ماجرای انگشتی که به چشمان تیتو ویلانووا مربی فقید بارسا فرو کرد را همه به خاطر دارند.

لوئیز فیلیپه اسکولاری و ایویکا دراگوتینوویچ

زمانی که دیدار دو تیم پرتغال و صربستان در مقدماتی یورو ۲۰۰۸ با تساوی یک-یک به پایان رسید، اتفاقی رخ داد که پای یوفا را هم به موضوع باز کرد. اسکولاری سرمربی سرشناس پرتغالی‌ها، در پایان بازی با مشت به صورت دراگوتینوویچ مدافع صرب کوبید. البته آن زمان داور متوجه موضوع نشد و تنها یک درگیری در پایان بازی رخ داد که بعدها از طریق عکس‌ها مشخص شد اسکولاری چه حرکت عجیبی را انجام داده است. مربی برزیلی ابتدا این مساله را کتمان کرد اما با بالا گرفتن انتقادات و فشار رسانه‌ها، او مجبور به عذرخواهی علنی شد.

روبرتو مانچینی و دیوید مویس

مانچوی ایتالیایی در اوایل حضورش در فوتبال انگلیس، مدام با مربیان مختلف جنگ داشت و این‌بار با کف دست به سینه دیوید مویس کوبید. تقریبا ۱۱ سال پیش، مویس سرمربی وقت اورتون در حالی که تیمش ۲برصفر از حریف خود جلو بود، توپی را که به بیرون زمین آمده بود را برای مدتی در دستان خود نگاه داشت تا کمی از زمان بازی را بگیرد، اما این موضوع با واکنش مانچینی سرمربی وقت من‌سیتی رو‌به‌رو شد و دو سرمربی برای لحظاتی بر سر آن توپ، خارج از محدوده خود با یکدیگر به مشاجره پرداختند. تا جایی که مانچینی به سینه مویس ضربه زد و توپ را از دستانش گرفت. البته داور با هردو مربی مهربان بود که جریمه‌ای در نظر نگرفت، اما این اتفاق در تاریخ لیگ برتر ماندگار شده است.

گنارو گتوزو و جو جوردن

یکی از درگیری‌های به یادماندنی دنیای فوتبال، همان صحنه‌ای است که گنارو گتوزو یقه مربی تاتنهام را می‌گیرد و دست بردار هم نیست! این هافبک خشن ایتالیایی که گاهی اوقات بازیکنان خودی هم از دست او در امان نبودند، ‌در جریان دیدار میلان و تاتنهام در لیگ قهرمانان فصل ۱۱-۲۰۱۰ که با برتری یک‌بر‌صفر نماینده انگلیس، دو بار با جوردن درگیر شد و ضربه‌ای که با سر به پیشانی کمک هری ردنپ زد، او را به تیتر اصلی خبرگزاری‌ها تبدیل کرد. گتوزو پس از فروکش کردن عصبانیتش، از حرکتی که انجام داد عذرخواهی کرد، اما گفت جوردن بارها در طول بازی با زبان اسکاتلندی، او را «ایتالیایی عوضی» خطاب کرده و او به دلیل بازی برای گلاسکو رنجرز، این زبان را متوجه می‌شود!