قهرمانی در تورنمنتی بی‌فایده

در حالی که بیشتر کارشناسان و مربیان لیگ برتر نسبت به حضور در تورنمنت ال‌جی انتقاد می‌کردند

امیر قلعه‌نویی با ترکیبی از بازیکنان لیگ برتر تیم‌ملی را به اردن برد گروه ورزش- امیر قلعه‌نویی با تیم‌ملی اولین قهرمانی‌اش را تجربه کرد! تیم‌ملی ایران در تورنمنت سه‌جانبه ال‌جی با ۴امتیاز توانست قهرمان شود. هر چند تیم قهرمان بعد از پایان بازی هیچ جایزه‌ای نگرفت ولی به گفته نبی‌زاده نماینده فدراسیون قرار است جایزه ایران از طریق شرکت ال‌جی به فدراسیون فوتبال داده شود.

اما شرکت در این تورنمنت و تعطیلی لیگ چه لزومی داشت؟ این سوالی بود که کارشناسان فوتبال این روزها از یکدیگر می‌پرسند. حتی مربیان لیگ برتر هم علیه این موضوع واکنش نشان دادند. حمید استیلی مربی پرسپولیس می‌گوید: «تعطیلی لیگ، درست در شرایطی که پرسپولیس به روزهای اوجش برگشته بود، به ضرر ما تمام شد. سرمربی تیم باید در این تعطیلات دوباره تمرینات آماده‌سازی را از سر بگیرد تا بازیکنان از شرایط مسابقه خارج نشوند. به نظر من تیم‌ملی ایران نباید در هر تورنمنتی شرکت کند. سطح مسابقات در تورنمنت ال‌جی خیلی پایین بود. پس قهرمانی در چنین مسابقاتی ارزش زیادی ندارد».

به غیر از استیلی مربیان دیگری هم بودند که مخالفت خود را درباره تعطیلی لیگ اعلام کردند. دارابینیان، کربکندی و مایلی‌کهن هم از آن دسته مربیانی بودند که علیه تیم‌ملی و شرکت در چنین تورنمنتی موضع گرفتند. در این میان فقط صمد مرفاوی از تعطیلی لیگ حمایت کرد. او می‌گوید: «تعطیلی لیگ به نفع ما تمام شد. حالا وقت خوبی برای هماهنگ‌کردن بازیکنان داریم. طبق برنامه‌ای که با مربیان تیم داریم می‌خواهیم نقاط ضعف تیم را رفع کنیم».

شرکت در چنین تورنمنتی از لحاظ کارشناسان فوتبال هم غیر حرفه‌ای است. خیلی از آنها معتقدند که تیم ملی ایران نباید در چنین مسابقاتی شرکت کند. فریدون معینی می‌گوید: «من نمی‌دانم شرکت در این تورنمنت‌های ضعیف چه لزومی دارد. فدراسیون فوتبال باید این پیشنهادها را رد کند. شرکت در این مسابقات برای تیم‌های لیگ برتر هم ضرر دارد. بعضی از تیم‌ها به آمادگی نزدیک می‌شوند و بعد از دو هفته تعطیلی از شرایط مسابقه خارج می‌شوند».

این موضوع به حرف‌های معینی محدود نمی‌شود. آشتیانی هم با معینی موافق است. او هم معتقد است که بازی‌های دوستانه تیم ملی باید لطمه‌ای به لیگ نزند و مسابقات عقب نیفتد. به هر حال این تورنمنت سه جانبه به غیر از یک قهرمانی در کارنامه فوتبال ایران هیچ نکته مثبتی نداشت. حتی سایت گل هم درباره این موضوع واکنش نشان داد. این سایت دیروز نوشت: «درست است که تیم ملی ایران در این مسابقات قهرمان شد، اما قهرمانی ایران زیاد هم به چشم نمی‌آید، چون مسابقات انجام شده در امان کیفیت مطلوبی نداشت. چرا که اگر بازی‌های لیگ ایران ادامه پیدا می‌کرد، قلعه‌نویی فرصت بهتری برای بازی با چین تایپه پیدا می‌کرد و می‌توانست بیشتر روی بازیکنان دعوت شده حساب کند».

درست است که انتقادهای زیادی از شرکت تیم ملی ایران در این مسابقات شده است اما بازیکنان تیم ملی حرف دیگری می‌زنند. کریمی می‌گوید: «این بازی‌ها برای محک زدن بازیکنان جوان بود. امیدواریم سرمربی تیم ملی به هدفی که داشته رسیده باشد».

آندرانیک هم معتقد است که این بازی‌ها قبل از بازی با چین‌تایپه می‌تواند کمک بزرگی به تیم ملی بکند. ناصر ابراهیمی هم می‌گوید که به هدف‌مان رسیدیم. حالا می‌توانیم با خیال راحت با چین تایپه بازی کنیم. به هر حال همه چی تمام شده است. تیم ملی دیروز از دبی به چین تایپه پرواز کرد تا چند روز قبل از بازی در این کشور تمرین کند.

برنامه تمرینی تیم ملی قبل از سفر به چین هم اعلام شده است. ملی‌پوشان ایران امروز و فردا روزی دو جلسه در ورزشگاه اصلی چین و تایپه تمرین می‌کند.

۱۸مهرماه هم یک جلسه تمرینی سبک و مرور کارهای تاکتیکی را انجام می‌دهند تا با آمادگی کامل مقابل چین تایپه حاضر شوند. تیم ملی ایران ۱۹ مهرماه ساعت ۳۰/۱۳ به مصاف چین‌تایپه می‌رود تا پنجمین بازی مقدماتی جام ملت‌های آسیا را انجام دهد.