چهار میخ!

تیم ملی انگلستان در شروع مسابقات فصل جدید لیگ ملت‌های اروپا نتایج بسیار عجیبی گرفت. آنها کارشان را با شکست یک‌برصفر برابر مجارستان آغاز کردند. آن زمان خیلی از سه شیرها انتقاد شد، اما منتقدان نمی‌دانستند که این تازه روزهای خوب‌شان است! تیم ملی انگلیس در ادامه دو تساوی پی در پی برابر آلمان و ایتالیا را ثبت کرد و نهایتا در نخستین بازی دور برگشت به قصد جبران شکست رودرروی مجارستان ایستاد؛ مسابقه‌ای که در پایان به یک رسوایی ماندگار در تاریخ فوتبال این کشور تبدیل شد. شاگردان گرت ساوت‌گیت در خانه با چهار گل مغلوب تیم حریف شدند. رولند سالای دو گل نخست این بازی را در دقایق ۱۶ و ۷۰ به ثمر رساند. پس از او نیز شولت ناگی در دقیقه ۸۰ و دنیل گازداگ در دقیقه ۸۹ برای مجارها گلزنی کردند. همچنین جان استونز مدافع تیم ملی انگلیس در دقیقه ۸۲ با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شد. این نخستین شکست ۴ گله انگلیس در خانه بعد از ۹۴ سال بود که به خوبی وخامت اوضاع را نشان می‌دهد.

پس از این مسابقه ساوت‌گیت آماج شدیدترین انتقادات ممکن قرار گرفت و بسیاری از هواداران فوتبال در انگلستان خواهان اخراج او شدند. تنها ساعتی پس از پایان مسابقه، هواداران متعصب تیم ملی انگلیس با انتشار پیام‎‌‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و ترند کردن هشتگ مربوط به اخراج ساوت‌گیت با ۱۲ هزار توییت ناراحتی خود را ابراز کردند. یکی از هواداران مدعی شد که ساوت‌گیت در حال هدر دادن یک نسل طلایی دیگر از فوتبال انگلیس است. او نوشت: «ساوت‌گیت هرگز شایستگی این پست را نداشت و هرگز عملکرد خوبی نشان نداد. صعود در یک تورنمنت نباید شما را گول بزند. ما نسل طلایی دیگری داریم که با حضور ساوت‌گیت هدر می‌رود. تو باید به خانه بروی گرت ساوت‌گیت.» کاربر دیگری با اشاره به ستاره‌های حاضر در ترکیب انگلیس اظهار کرد: «هیچ کشوری در جهان نباید این گروه از بازیکنان را با چهار گل شکست دهد. مجارستان که هرگز نباید این توانایی را داشته باشد. همین حالا ساوت‌گیت را اخراج کنید.»

خود ساوت‌گیت بعد از این شکست مفتضحانه گفته هواداران حق داشتند تیمش را هو کنند، اما هری کین، کاپیتان تیم ملی همچنان از کادرفنی دفاع می‌کند: «خط دفاعی انگلیس ساختار موفقیت ما در چند سال اخیر بوده است. ما باید این شب را به دست فراموشی بسپاریم و به آینده نگاه کنیم. باید برای یک جام جهانی بزرگ آماده شویم و این مهم‌ترین چیز است. ما از این اردو چیزهای زیادی یاد گرفتیم. فراموش نکنیم که ما با این مربیان از کجا به اینجا رسیده‌ایم. ما نخستین فینال را در ۶۰ سال گذشته در یورو ۲۰۲۰ و حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ را تجربه کردیم و این را با جایی که در ۵۰ سال گذشته بودیم، مقایسه کنید! نباید به این زودی همه‌چیز را فراموش کنیم.»

سایر رقبای ایران در گروه دوم جام‌جهانی هم مثل خود ما پنجره خوبی را پشت سر نگذاشتند. تیم ملی ولز که با شکست اوکراین به جام‌جهانی رسید، دو باخت دیرهنگام را برابر هلند تجربه کرد و یک مساوی به بلژیک داد. آمریکایی‌ها هم در این پنجره چهار بازی برگزار کردند؛ اول مراکش را با سه گل بردند، بعد برابر اروگوئه بدون گل مساوی کردند، سپس با پنج گل از سد گرانادا گذشتند و نهایتا در آخرین بازی خود به سختی با یک گل دیرهنگام از شکست برابر السالوادور گریختند! در نهایت پنجره بازی‌های ملی خرداد در چنین فضایی بسته شد؛ اتمسفری پر از خشم و هیجان برای تیم‌های حاضر در گروه دوم جام‌جهانی.