هشتگ؛ بحران یحیی

این مسائل در حصول آن موفقیت مهم بودند؛ اما قاعده فوتبال این است که همیشه جزئیات به سود یک کل نهایی یعنی نتیجه پایانی بازی فراموش می‌‌شوند. امروز از هر ۱۰ هوادار فوتبال شاید ۹ نفر اصلا یادشان نباشد در فینال جام‌‌جهانی۲۰۱۴ هیگواین تک به تک ۳۰متری خراب کرد، همه فقط یادشان هست آلمان توانست آرژانتین را ببرد و قهرمان دنیا شود. در هر صورت گل‌‌محمدی در چنین فضای شیرینی به کارش ادامه می‌‌داد تا اینکه فصل کابوس‌‌وار اخیر از راه رسید و او چهار جام مختلف را به‌صورت پیاپی از کف داد؛ شکست سنگین برابر الهلال در لیگ قهرمانان، شکست برابر فولاد در سوپرجام، شکست برابر آلومینیوم اراک در جام حذفی و نهایتا واگذاری قهرمانی در لیگ برتر به استقلال. از قرار معلوم تحمل اینها برای هواداران پرسپولیس سخت بوده؛ به‌طوری‌که برای ساعاتی هشتگ «اخراج یحیی» در توییتر فارسی ترند اول شد. باشگاه البته همچنان حامی اوست، مخصوصا که گل‌‌محمدی قراردادی بلندمدت و گران‌قیمت دارد. گروهی از هواداران هم از یحیی حمایت می‌‌کنند؛ اما منتقدان او واقعا پرشمار هستند. سرمربی پرسپولیس حالا فضایی را تجربه می‌‌کند که پیش از این با آن به کلی غریبه بود.

در انتظار تصمیمات سخت

پرسپولیس تحرکات نقل‌‌وانتقالاتی‌‌اش را خوب شروع کرده است. آنها علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌‌گنجی را گرفتند و قرارداد مهدی ترابی را هم تمدید کردند. این وضعیت ادامه‌‌دار خواهد بود و طبیعتا می‌‌تواند پرسپولیس را برای فصل بعد تقویت کند؛ اما در عین حال یحیی گل‌‌محمدی در معرض اخذ چند تصمیم سخت و دشوار است. مهم‌ترین تصمیم او مربوط به جلال حسینی می‌‌شود؛ اینکه بماند یا برود؟ کاپیتان ۴۱ساله سرخ‌‌ها به‌شدت نزد هواداران پرسپولیس محبوب است و حتی بسیاری از کارشناسان هم عقیده دارند او هنوز می‌‌تواند به کار در لیگ برتر ادامه بدهد. گویا خود جلال هم برنامه‌‌ای برای جدایی ندارد؛ اما کادرفنی دیگر مایل به ادامه همکاری با او نیست. گل‌‌محمدی که به‌خاطر شیوه کنار گذاشتن مهدی مهدوی‌‌کیا هنوز ملامت می‌‌شود، به خوبی می‌‌داند که باید داستان جلال حسینی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند وگرنه ممکن است موضوع برای او بسیار گران تمام شود. گل‌‌محمدی شرایط مشابهی درباره رامین رضاییان دارد؛ بازیکن محبوب هواداران که گویا کادرفنی او را هم در لیست مازاد قرار داده است. از قرار معلوم یحیی گل‌‌محمدی برای پست دفاع راست جذب دانیال اسماعیلی‌‌فرد را هدف قرار داده است. اگر این موضوع به قیمت جدایی رضاییان تمام شود، یحیی باید موج جدیدی از نقدها را تحمل کند. یک تصمیم سخت دیگر هم مربوط می‌‌شود به داستان میلاد زکی‌‌پور؛ بازیکنی که زمزمه پیوستن او به پرسپولیس وجود دارد، اما هواداران به خاطر رفتارهای بدی که این بازیکن در گذشته داشته و مخصوصا اتهاماتی که به این تیم زده، چندان مایل به جذب او نیستند. هنوز معلوم نیست یحیی در این سه فقره چه تصمیماتی خواهد گرفت؛ اما نوع رفتار او و نیز نتیجه حاصل از انتخاب‌‌هایش می‌‌تواند روی پایگاه اجتماعی این مربی تاثیر چشمگیر داشته باشد.

دیگر فرصت اشتباه نداری

صددرصد مربی باید اختیار عمل داشته باشد تا فرا در مقابل عملکردش جواب بدهد. یحیی گل‌‌محمدی هم از این قاعده مستثنی نیست. او آزادی عمل خواهد داشت تا هر که را خواست بگیرد، نگه دارد یا رد کند؛ اما رصد افکار عمومی نشان می‌‌دهد سرمربی سرخ‌‌ها دیگر فرصت چندانی برای اشتباه ندارد. جام‌‌هایی که او امسال از دست داده، رفتارها و بهانه‌‌جویی‌‌هایش و حالا هم برخی تصمیماتی که می‌‌گیرد چوب خط این مربی را پر کرده است. در نتیجه او برای حفظ موقعیتش و مهم‌تر از آن، حفظ پایگاه اجتماعی‌‌اش باید با وسواس کامل عمل کند و مراقب باشد که دیگر لیز نخورد.