رضازاده در مسابقات جهانی شرکت می‌کند

گروه ورزش- مثبت اعلام شدن دوپینگ ۹ وزنه‌بردار تیم ملی ایران هنوز هم یکی از سوژه‌های اصلی ورزش است. از مصاحبه‌هایی که وزنه‌برداران و پیشکسوتان این رشته انجام می‌دهند، می‌توان اینطور برداشت کرد که این موضوع خیلی هم اتفاقی نبوده. شاهین نصیری‌نیا، کاپیتان تیم ملی وزنه‌برداری از اتفاقاتی که اخیرا افتاده شاکی شده. او می‌گوید: «اگر برخی افراد بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، حقایقی از وزنه‌برداری را مطرح می‌کنم که ورزش ایران را تکان می‌دهد. ما بدون اجازه هیچ دارویی مصرف نمی‌کردیم و خوشبختانه ایوانف همه تقصیرات را برگردن گرفته. در مورد اتفاقات اخیر حرف‌های ناگفته زیادی است که اگر بخواهند به همین وضعیت حقوق ما را پایمال کنند، آنها را افشا می‌کنم. می‌خواهیم آبروداری کنیم و چهره برخی افراد را نشان ندهیم». از طرفی بعضی از مسوولان به این فکر هستند که ممکن است این اتفاق یک توطئه باشد. نصیری‌نیا، پیشکسوت وزنه‌برداری ایران و مربی سابق تیم ملی می‌گوید: «وزنه‌برداران در اردو هیچ اختیاری ندارند و باید دستورات سرمربی را اجرا کنند. به همین دلیل به نظر من این موضوع فقط یک توطئه است. از یک مربی حرفه‌ای که کمیته ملی المپیک به خاطر تجربه و علم روزش به او ۱۶هزار دلار حقوق می‌دهند، بعید است چنین اشتباهی کرده و پرونده خود را این چنین لکه‌دار کند». کمیته ملی المپیک که حقوق ایوانف را پرداخت می‌کند فعلا در مقابل این اتفاق واکنشی نشان نداده، اما حرف‌ها و شایعات اخیر باعث شده نمایندگان مجلس هم به دوپینگ وزنه‌برداران حساس شوند. امیر رضا خادم رییس فراکسیون ورزش مجلس معتقد است، این اتفاق «حیثیت جهانی ایران را زیر سوال برده». او می‌گوید: «به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. این اقدام پنهانی یک ورزشکار نبوده که اهمیت نداشته باشد. به عقیده من کاری تشکیلاتی بوده و نمایندگان مجلس هم اصرار دارند جلسه‌ای در این رابطه برگزار شود. این موضوع در دستور کار فراکسیون ورزش و کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی قرار گرفته».

فدراسیون وزنه‌برداری محروم نشد

نتیجه سفر علی‌مرادی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری و ایوانف، سرمربی تیم‌ملی ایران به دومنیکن مثبت بود. یک روز بعد از سفر این دو نفر به دومنیکن و جلسه آنها با رییس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، این فدراسیون اعلام کرد: «فدراسیون وزنه‌برداری ایران محروم نمی‌شود.» البته وزنه‌بردارانی که دوپینگ آنها مثبت اعلام شده محروم می‌شوند، اما مشکل اصلی این بود که احتمال داشت فدراسیون وزنه‌برداری هم محروم شود. اگر این اتفاق می‌افتاد حسین رضازاده بیشتر از همه ضرر می‌کرد. او که نتیجه دوپینگش منفی اعلام شده در صورت محرومیت فدراسیون نمی‌توانست در مسابقات شرکت کند، اما حالا که فدراسیون محروم نشده می‌تواند در مسابقات جهانی، آسیایی و المپیک وزنه بزند.

بنابراین رضازاده تنها وزنه‌بردار ایرانی است که در مسابقات جهانی دومنیکن شرکت می‌کند. البته او به گرفتن مدال امیدوار نیست. رضازاده می‌گوید: «نمی‌دانم چه کسی در مسابقات شرکت کرده و چه کسی شرکت نکرده، اما من هم با توجه به مشکلات اخیر شرایط خوبی ندارم. همه بچه‌ها زحمت کشیده بودند، اما الان که آنها نیستند نمی‌دانم می‌توانم مدال بگیرم یا نه. البته امیدوارم با مدال من جو حاکم بر وزنه‌برداری عوض شود.»

فدراسیون وزنه‌برداری ایران ۲ سال قبل به دلیل مثبت بودن دوپینگ تیم کارگران و جوانان، یک سال محروم شده بود، اما حالا که محروم نشده بقیه وزنه‌برداران می‌توانند در مسابقات مختلف برای تیم‌ملی وزنه بزنند تا دوران محرومیت این ۹ نفر تمام شود.