جام جانانه

 استقلال آشکارا به دنبال این بود که نفت مسجدسلیمان را شکست بدهد و با رسیدن به امتیاز ۷۰، یک جشن قهرمانی تاریخی برگزار کند. این اتفاق البته رخ نداد و بازی بدون گل مساوی شد. با این حال استقلال به امتیاز ۶۸ رسید که یک حد نصاب تازه در تاریخ لیگ برتر به شمار می‌‌آید. پیش‌‌تر پرسپولیس در دو فصل ۱۶ تیمی به امتیاز ۶۷ رسیده بود، اما حالا استقلال فرهاد مجیدی یک امتیاز از این جلوتر رفته است. رکوردشکنی‌‌های استقلال اما به همین مقدار محدود نماند. مشهورترین رکورد این فصل آنها، تبدیل شدن به نخستین تیم بدون شکست تاریخ لیگ برتر است. به علاوه حسین حسینی هم با ۱۸ کلین‌‌شیت در یک فصل، از بیشترین حد نصاب ثبت‌‌شده در این زمینه عبور کرد. پیش از این علیرضا بیرانوند، حامد لک و پیام نیازمند ۱۷ کلین‌‌شیت به ثبت رسانده بودند. این یعنی یک فصل همه‌‌چیز تمام برای استقلال.

تیمی که بیشترین امتیاز تاریخ لیگ‌برتر را گرفته، قطعا سزاواری‌‌های فنی زیادی داشته است. با این حال در کنار استحقاق کیفی، نباید از انگیزه و جنگجویی بسیار بالای بازیکنان استقلال در این فصل غافل شد. شاید وجه تمایز بزرگ استقلال با رقبایش در این فصل، همین میل شدید به فتح جام بود؛ چیزی که از رفتار و گفتار شخص فرهاد مجیدی سرمربی آبی‌‌ها شروع می‌شد و به تک‌‌تک بازیکنان تسری می‌‌یافت. در استقلال حتی بازیکنان مهمی مثل وریا غفوری و ارسلان مطهری برای مدت طولانی تبدیل به نیمکت‌‌نشین شدند، اما انگیزه آنها پایین نیامد و نظم و هارمونی تیم را به هم نزدند. مهم‌ترین رمز موفقیت استقلال این بود که امسال همه می‌خواستند به سریال موفقیت‌‌های پرسپولیس پایان بدهند و به این مهم هم رسیدند. خواست و اراده جمعی، همیشه به ثمر می‌‌نشیند.

نقش اول قهرمان امسال اما فرهاد مجیدی بود. او در مراسم جشن هم بیش از سایرین توجهات را به سمت خودش معطوف کرد؛ جایی که موقع اهدای مدال‌‌ها بغضش ترکید و گریه کرد. فرهاد برای کسب این عنوان خیلی زحمت کشید. بعد از جشن اما شایعات زیادی درباره احتمال جدایی او از استقلال به گوش رسید، آنچه هواداران را نگران کرده و دست‌‌کم تا عصر دیروز هیچ‌‌کس در استقلال حاضر نبود واکنش روشنی به آن نشان بدهد. مجیدی ابتدای فصل قراردادش را به مدت سه سال تمدید کرده، اما حالا می‌گویند از امارات پیشنهاد دارد و شاید برود.