تیم سردار «اروپایی» شد

31- (4) copy

در آلمان اما بایر لورکوزن با سردار آزمون موفق شد حضورش در فصل آتی لیگ قهرمانان اروپا را قطعی کند. شنبه‌شب در یکی از دیدارهای هفته 33 بوندس‌لیگا، لورکوزن میهمان هوفنهایم بود و این بازی را با نتیجه ۴‌بر‌۲ به سود خود به پایان برد. سردار که کم‌کم به نظر می‌رسد جایگاهش را در تیم جدید پیدا کرده، در این بازی هم در ترکیب اصلی قرار گرفت، هرچند موفق به گلزنی نشد و در دقیقه 64 هم از زمین بیرون رفت. ستاره خط حمله تیم ملی کشورمان در این مسابقه دقت پاس ۸۴ درصدی داشت و یک پاس کلیدی نیز داد. او در این بازی تنها یک بار فرصت شوتزنی پیدا کرد که خارج از چارچوب بود. آزمون در پایان این بازی نمره متوسط 5/ 6 را از سوفا اسکور گرفت. با این پیروزی لورکوزن 61 امتیازی شد و جایگاه خودش در رده سوم جدول را تثبیت کرد. به این ترتیب آنها جشن صعود به لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کردند و می‌توانیم فصل آینده نیز سردار را در این تورنمنت معتبر ببینیم. سردار با 6 گل، بهترین گلزن ایرانی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا است.

پورتو را «طارمی» قهرمان کرد

31- (1) copy

شنبه‌شب در چارچوب مسابقات هفته 33 لیگ برتر پرتغال، پورتو در یک مسابقه حیثیتی و مهم به مصاف بنفیکا رفت. آنها از این بازی خارج از خانه فقط یک امتیاز می‌خواستند تا قهرمانی‌شان را قطعی کنند. با این حال پورتو با توپ پر کار را تمام کرد و با گل دقیقه 94 زایدو، مهاجم نیجریه‌ای هر سه امتیاز مسابقه را به دست آورد. مهدی طارمی هم مثل اغلب مسابقات این فصل در ترکیب اصلی پورتو قرار داشت و پرتلاش و موثر ظاهر شد. او تا دقیقه 86 در زمین ماند و پس از آن روی نیمکت استراحت کرد. به این ترتیب پورتو در فاصله یک هفته تا پایان فصل، با 88 امتیاز سی‌امین قهرمانی‌اش در پرتغال را قطعی کرد. این موضوع به خصوص از آن جهت برای آبی و سفیدپوشان دلچسب بود که آنها توانستند قهرمانی‌شان را در زمین بنفیکا، یکی از رقبای سنتی خود جشن بگیرند. بدون تردید یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی پورتو در این فصل مهدی طارمی بود؛ مهاجم شایسته ایرانی که با عملکرد متنوع و مطلوبش در خط حمله، کمک زیادی به تیم کرد و تحسین همه ناظران را برانگیخت. مهدی گل زد، پاس گل داد، پنالتی گرفت، حرکت بدون توپ انجام داد و خلاصه چهره اول تیمش بود. بنابراین عجیب نیست که پس از این قهرمانی، ستایش‌ها از او اوج گرفته باشد. نشریه معتبر کیکر چاپ آلمان با اشاره به قهرمانی پورتو در مورد نقش ویژه طارمی نوشت: «مهاجم ایرانی در خط حمله پورتو چهره درخشان این تیم در فصل جاری بود. پورتو همراه با اسپورتینگ، بهترین خط دفاع (۲۲ گل خورده) و به تنهایی بهترین خط حمله‌(۸۴ گل) در لیگ را دارند. مهدی طارمی توانست در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و با ۲۴ گل بهترین گلزن تیمش در این رقابت‌ها لقب بگیرد. فقط داروین ستاره بنفیکا با ۲۶ گل موفق‌تر از طارمی در لیگ بود.» همچنین سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو هم که در این دو سال روابط پرفراز و نشیبی با مهدی طارمی داشته، پس از تثبیت قهرمانی تیم، از مهاجم ایرانی‌اش تمجید کرد. کونسیسائو گفت: «بهترین تیم در طول فصل جاری بودیم. قهرمانی پورتو عادلانه بود. بازیکنان من عملکردی عالی داشتند. ما یک گروه و رختکن افسانه‌ای داریم. می‌دانستیم که پپه، گالنو و طارمی بازیکنان قدرتمندی در خطوط دفاعی و حمله هستند. مهدی طارمی فراتر از یک مهاجم معمولی است.» نکته جالب اینکه ستاره ایرانی در جشن قهرمانی پورتو، ژست جنجالی «هیس» را تکرار کرد؛ پیغامی به آنها که در طول فصل او را فریبکار دانسته بودند.

فرصت استثنایی جهانبخش

31- (2) copy

علیرضا جهانبخش اگرچه در فاینورد عملکرد پرنوسانی داشته و فعلا هم از ترکیب اصلی دور شده، اما حالا این امکان را دارد که به رکوردی تاریخی در فوتبال ایران دست پیدا کند. این هفته فاینورد هلند با پیروزی بر مارسی فرانسه به فینال مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یافت؛ تورنمنتی که می‌توان آن را بعد از لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، مسابقات سطح سه در قاره سبز دانست. این بازی‌ها تازه راه افتاده و فاینورد در نخستین فصل برگزاری آن، به فینال رسیده است؛ هرچند سهم علیرضا جهانبخش از بازی برگشت با مارسی فقط دو دقیقه بازی بود. فاینورد روز چهارم خرداد در فینال این بازی‌ها باید با تیم رم ایتالیا مصاف بدهد؛ رقیبی سرسخت با هدایت ژوزه مورینیوی جنجالی. در صورت قهرمانی تیم هلندی، علیرضا جهانبخش به نخستین ایرانی فاتح یک جام قاره‌ای در اروپا تبدیل خواهد شد. قبل از این مثلا علی کریمی، علی دایی، سردار آزمون و... قهرمانی‌های کشوری داشتند، اما در سطح قاره‌ای موفق به کسب جام نشده بودند. امیدواریم کاپیتان خوش‌خلق تیم ملی ایران هم جایگاه بهتری در فاینورد پیدا کند.