نوروز پرماجرا

باختیم، بد هم باختیم

هر چقدر تیم ملی با دراگان اسکوچیچ نتایج فوق‌العاده به دست آورده و بی‌شکست مانده بود، در نخستین بازی سال جدید تلافی همه آن شور و شکوه درآمد. نخستین شکست تیم ملی کشورمان با مربی کروات در دیدار ماقبل پایانی مرحله انتخابی جام‌جهانی رقم خورد. ما روز چهارم فروردین ۲برصفر به کره‌جنوبی باختیم. البته این شکست در شرایط عجیبی رقم خورد و یک سلسله بدشانسی دست به دست هم داد تا فوتبال کشورمان در سئول مغلوب شود. سعید عزت‌اللهی و صادق محرمی به دلیل محرومیت حضور در این مسابقه را از دست دادند، پیش از بازی هم اردوی تیم ملی در شوک ابتلای مهدی طارمی، سامان قدوس و علیرضا جهانبخش به کرونا فرو رفت. به این ترتیب نیمی از ارنج اصلی تیم ملی بازی با کره را از دست دادند و البته شجاع خلیل‌زاده هم که بهترین بازیکن ایران در این دیدار بود، پیش از پایان نیمه اول به دلیل مصدومیت تعویض شد. از اینجا به بعد کره که تیم برتر زمین بود موقعیت‌های بیشتری ساخت و با شایستگی تیم کشورمان را شکست داد. اشتباه عجیب امیر عابدزاده روی گل اول حریف هم کلکسیون بداقبالی‌های تیم ملی را کامل کرد. اگرچه این بازی تشریفاتی بود و تیم ما هم کم و کسری زیاد داشت، اما نوع نمایش تیم ملی نگرانی‌های عمیقی به وجود آورد. تیم کشورمان در این بازی آشکارا تحت تاثیر نمایش بهتر حریف قرار داشت و کادرفنی در طول مسابقه نتوانست این روند را عوض کند. در نتیجه همه بیمناک شدند که این تیم در جام‌جهانی برابر رقبای قوی‌تر چه عملکردی خواهد داشت؟

علی دایی، سرمربی تیم ملی؟

بعد از شکست تیم ملی کشورمان برابر کره‌جنوبی، انتقادها از کادرفنی بالا گرفت، اما شاید غیرمنتظره‌ترین واکنش ممکن را احمدرضا براتی نشان داد. این عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که زمانی با حضور در برنامه نود به شهرت رسیده بود، صراحتا اعلام کرد علی دایی را گزینه‌ای مناسب برای هدایت تیم ملی در جام‌جهانی می‌داند. اظهارنظر براتی با توجه به جایگاه حقوقی او سر و صدای بسیار زیادی به همراه داشت و کلی بحث ایجاد کرد. بسیاری فدراسیون را متهم کردند به اینکه با دراگان اسکوچیچ همدل و یکرنگ نیست و در شرایطی که این مربی موفق شده تیم ملی را به جام‌جهانی برساند، در پی نخستین شکست به استفاده از یک مربی ایرانی به جای او می‌اندیشد. به علاوه با وجود محبوبیت و مقبولیت بسیار زیاد علی دایی در جامعه ایرانی، بخش بزرگی از افکار عمومی مهارت او در مربیگری را برای فتح بزرگ‌ترین نیمکت فوتبال ایران ناکافی می‌داند؛ به ویژه که دایی قبلا یک بار قرار گرفتن در این منصب را تجربه کرده و اصلا هم موفق نبوده است. خلاصه بعد از سر و صدای زیادی که به پا شد، نهایتا مدیران مختلف فدراسیون توضیح دادن توییت براتی تنها «نظر شخصی» او بوده و از اسکوچیچ حمایت می‌کنند. آیا شما باور می‌کنید؟!

طارمی جانشین زلاتان در میلان؟

31- (1) copy

در آخرین روز تعطیلات رسانه‌های اروپایی یک شایعه داغ در مورد سرنوشت ستاره اول تیم ملی فوتبال ایران مطرح کردند؛ شایعه‌ای که می‌گوید شاید در تابستان پیش‌رو مهدی طارمی جذب میلان شود. کالچو مرکاتو گزارش داد میلان مهدی طارمی را به عنوان جانشین زلاتان معرفی کرده است. این بازیکن ۲۹ ساله در این فصل ۱۸ بار در ۳۹ بازی برای پورتو گلزنی کرده است و ارزش او ۲۰ میلیون یورو است. اگر توافقی برای این بازیکن حاصل نشود، دیووک اوریگی جایگزین او خواهد شد. مهدی طارمی مهاجم تیم ملی ایران با به ثمر رساندن چهار گل و ارسال دو پاس گل در رقابت‌های تیم ملی، بهترین بازیکن دور مقدماتی جام‌جهانی در قاره آسیا لقب گرفت.