فقط حمله، فقط برد

اکبر خان‌محمدی- قلعه‌نویی به سه امتیاز این بازی احتیاج دارد. تیم‌ملی ایران برای اینکه خیال خودش را برای صعود به مرحله بعد راحت‌تر کند، باید امشب سوریه را ببرد. این بازی ساعت ۳۰/۱۹ به وقت تهران در دمشق شروع می‌شود. بازی این دو تیم به شرایط حساسی رسیده است و هرکدام از این دو تیم برای صعود به سه امتیاز این بازی احتیاج دارند. ایران و سوریه تا به حال ۱۷ بار با هم بازی کرده‌اند. اولین بازی این دو تیم به ۳۳سال پیش به تاریخ ۸ مه ۱۹۶۳ بر می‌گردد که تیم‌ملی ایران توانست در این بازی یک بر صفر سوریه را شکست دهد. شرایط تیم‌ها در این ۳۳سال عوض شده است و خیلی از کشور‌ها توانسته‌اند فوتبالشان را به حد حرفه‌ای برسانند. بعضی از تیم‌های ضعیف هم قوی شده‌اند و دیگر حریفان ساده‌ای برای تیم‌های پرقدرت نیستند. آمار بازی سوریه و ایران نشان می‌دهد که بازی‌های این دو تیم ۷ بار مساوی شده. همین ۲۰روز پیش بود که سوری‌ها در ورزشگاه آزادی بازی را با ایران مساوی کردند و به کشورشان برگشتند. این تساوی حالا قبل از بازی برگشت، شرایط را حساس‌ تر کرده است.

تیم ملی ایران برای این که خیال خودش را برای صعود به مرحله بعد راحت کند باید حریفش را در دمشق شکست دهد.

اما سرمربی تیم ملی زیاد از برد تیمش اطمینان ندارد.قلعه‌نویی در این باره می‌‌گوید: درست است که با کره مساوی کردیم ولی هنوز از صعودمان مطمئن نیستیم. به هر حال ما به دنبال سه امتیاز این بازی هستیم و رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست.سیستم ۱-۶-۳ تیم ملی ایران در بازی با کره با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد.

خیلی از کارشناسان معتقد بودند که این سیستم برای تیم ملی ایران مناسب نیست و کادر فنی تیم ملی باید در بازی با سوریه روش کارش را عوض کند.انتقاد کارشناسان کار خودش را کرد. اعضای کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفتند تا با دو مهاجم و سیستم ۲-۵-۳ بازی کنند.

در طرف دیگر سوری‌ها قصد دارند در این بازی‌ با دو مهاجم به میدان بیایند.

فجر ابراهیم سرمربی سوریه می‌گوید: «در بازی رفت فقط به دفاع فکر می‌کردیم. ولی حالا وقت حمله است.می‌خواهیم از دقیقه اول بازی روی دروازه ایران حمله کنیم.» بازی رفت تیم فجر ابراهیم ۷ غایب داشت. حالا ۵ بازیکن این تیم به بازی امروز می‌رسند که دو نفر از آنها نقش کلیدی را در خط دفاع ایفا می‌کنند.

به هر حال فشار زیادی روی دو تیم قرار دارد. مخصوصا امیر قلعه‌نویی که این روزها در شرایط کاملا حساسی به نیمکت تیم ملی تکیه زده است. او شاید در ظاهر خونسرد نشان بدهد اما در باطن فشار زیادی را تحمل می‌کند. البته سابقه نشان داده است که ایران می‌تواند سوریه را با گل‌های زیاد شکست دهد. بهترین نتیجه تیم ملی ایران مقابل تیم ملی سوریه به ۲۱ ژوئن ۲۰۰۴ در بازی‌های غرب آسیا می‌گردد که ملی‌پوشان کشورمان با ۷ گل سوری‌ها را در هم کوبیدند. در همان جام هر دو تیم به فینال رسیدند تا یک بار دیگر مقابل هم بازی کند. این بار هم ایران با ۴ گل سوریه را برد تا قهرمان بازی‌های غرب آسیا شود.شرایط گروه B به نفع کره و ایران است. کره‌ای‌ها با ۷ امتیاز همچنان در صدر قرار دارند.

ایران هم با ۵ امتیاز تیم دوم گروه است و سوریه هم با ۴امتیاز سوم است. چین تایپه هم بدون امتیاز در قعر جدول قرار دارد. به هر حال اگر ایران امروز از سد سوریه بگذرد می‌تواند جایش را در گروه B محکم‌تر کند و امید بیشتری به صعود به مرحله بالاتر داشته باشد.