پادشاه ایرانی پرتغال

  بهترین گلزن سال

سال میلادی گذشته روز جمعه به پایان رسید و رسانه‌های معتبر دنیا اقدام به ارزیابی عملکرد بازیکنان و تیم‌های مختلف کردند. همین بررسی‌ها نشان می‌دهد مهدی طارمی با ۲۰ گل زده برترین گلزن سال ۲۰۲۱ لیگ پرتغال شده است. گلی که طارمی به بنفیکا زد، او را از هریس سفروویچ جدا کرد. مهاجم سوئیسی بنفیکا در این سال ۱۹ گل به ثمر رسانده بود و نهایتا طارمی را بالاتر از خودش دید. مهاجم ایرانی پورتو در آن بخش از فصل گذشته لیگ پرتغال که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد ۱۲ گل به ثمر رساند و امسال هم با وجود افتی که پیدا کرد، در نیمه اول فصل جدید ۸ گل دیگر به ثمر رساند. بعد از طارمی با ۲۰ گل و سفروویچ ۱۹ گله، پدرو گونزالس و داروین نونز با ۱۷ گل در رده‌های بعدی برترین گلزنان سال ۲۰۲۱ لیگ پرتغال ایستاده‌اند.

   بهترین پاسور سال

موفقیت طارمی اما فقط محدود به گلزنی نشده و این بازیکن در ایجاد موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش هم سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت. در جدول ترکیبی پاس گل و گرفتن پنالتی در سال ۲۰۲۱، طارمی با ۱۶ امتیاز در کنار رافا سیلوا از براگا در صدر ایستاده است. این یعنی او ۱۶ بار با گرفتن پنالتی یا ارسال پاس گل به تیمش کمک کرده است. نفر بعدی اوتاویو است که ۱۳ امتیاز دارد و بعد از آنها با فاصله‌ای چشمگیر شاهد حضور اورتون سوارس از بنفیکا فقط با ۹ امتیاز هستیم. این مساله به وضوح ارزش‌های کار بزرگی که مهدی طارمی در یک سال گذشته انجام داده را نشان می‌دهد.

   در کنار برنده توپ طلا

همزمان اما جدول ترکیبی دیگری در مورد همه مسابقات باشگاهی برگزار شده در اروپا طی سال ۲۰۲۱ منتشر شده که آنجا هم وضعیت مهدی طارمی رشک‌برانگیز است. این جدول مربوط به همه لیگ‌های اروپایی است و در آن تمامی مسابقات باشگاهی لحاظ شده است. به این ترتیب مهدی طارمی با ۲۷ گل و ارسال ۲۱ پاس گل، در مجموع ۴۸ امتیاز کسب کرده و در کنار لیونل مسی آرژانتینی به‌طور مشترک در رده پنجم قرار گرفته است. مسی در سال ۲۰۲۱ موفق شد ۳۴ گل بزند و ۱۴ پاس گل هم داده است. موثرترین بازیکن اروپا در این سال، کیلیان امباپه بود که ۴۳ گل زد، ۲۲ پاس گل داد و در مجموع ۶۵ امتیاز به دست آورد. بعد از او روبرت لواندوفسکی با ۶۲ امتیاز (۵۶ گل و ۶ پاس گل) در رده بعدی قرار گرفته است. هالند، بنزما، محمد صلاح و سباستین هالر هم سایر نفرات بالاتر از مسی و طارمی هستند که به خاطر امتیاز مشترک، رده بعضی از آنها یکسان است. جالب‌تر می‌شود اگر بدانید در این جدول کریس رونالدو پایین‌تر از طارمی قرار گرفته است. ستاره منچستریونایتد با ۴۱ امتیاز (۳۴ گل و ۷ پاس گل) در رده هشتم قرار دارد. صد البته باید دشواری گل زدن در لیگ‌های آلمان، اسپانیا یا انگلستان با لیگ پرتغال را در نظر گرفت، اما به هر حال عملکرد طارمی به معنای واقعی کلمه «عالی» بوده است. ربطی به مطلب ندارد، اما فقط برای یادآوری یک اعجاز تمام‌عیار باید به این نکته اشاره کنیم که رکورد بیشترین گل زده در یک سال میلادی با ۹۱ گل زده در سال ۲۰۱۲ در اختیار لیونل مسی آرژانتینی است. ۹۱ گل در یک سال!