شکست‌های عجیب یک ژنرال

 لیست آسیایی استقلال: یکی از نخستین و مهم‌ترین گاف‌های قلعه‌نویی در عمر مربیگری‌اش، مربوط به زمانی می‌شود که او مدیرفنی استقلال بود. داستان به میانه‌های دهه ۸۰ برمی‌گردد. در آن زمان هدایت استقلال را صمد مرفاوی بر عهده داشت، اما قلعه‌نویی با عنوان عجیب «رئیس سازمان فوتبال» عملا ابتکار عمل را در اختیار داشت. استقلال در قامت مدافع عنوان قهرمانی باید برای حضور در لیگ قهرمانان فهرستش را به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌فرستاد، اما با وجود همه هشدارها در این زمینه دچار تاخیر شد و به ناباورانه‌ترین شکل ممکن از لیگ قهرمانان کنار رفت. قلعه‌نویی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا نگران جریمه کنفدراسیون نیست، گفته بود: «نه، فوقش جریمه‌اش را می‌دهیم.» محاسبات امیر اما اشتباه بود. استقلال از لیگ قهرمانان حذف شد و این جمله عجیب او تا سال‌ها از سوی منتقدانش مورد استفاده قرار گرفت.

 حاضر نشدن برابر پرسپولیس: امیر قلعه‌نویی یکی از عجیب‌ترین اشتباهات عمرش را زمانی مرتکب شد که به عنوان سرمربی سپاهان، تیمش را برای بازی با پرسپولیس به زمین نفرستاد. داستان به نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم مربوط می‌شود. سپاهان و پرسپولیس در کورس قهرمانی بودند و سرخ‌پوشان زخم‌خورده از یک شکست و یک تساوی آسیایی راهی اصفهان شدند تا برابر تیم قلعه‌نویی به میدان بروند. این شاید بهترین فرصت برای سپاهان بود تا میهمانش را شکست بدهد و شرایط را برای قهرمانی خودش فراهم کند، اما سپاهان به بهانه‌های واهی در زمین حاضر نشد. گویا اصل اعتراض این باشگاه به برگزاری بازی بدون تماشاگر بود. آن زمان کرونا تازه شایع شده بود و سپاهانی‌ها نمی‌توانستند هضم کنند که در ورزشگاه خالی به مصاف پرسپولیس بروند. در نتیجه بازی برگزار نشد و پرسپولیس با سه امتیاز بادآورده اسبش را برای قهرمانی زین کرد.

 مصاحبه جنجالی: امیر قلعه‌نویی هفته‌های آغازین فصل را به دلیل محرومیتی از دست داد که اصلا می‌توانست گریبان او را نگیرد. یک مصاحبه عجیب و جنجالی در اوج خشم و عصبانیت باعث شد امیر سه ماه محروم شود و همین حالا هم بخشی از محرومیت او در حالت تعلیق‌شده ادامه دارد. قلعه‌نویی که از شکست فصل گذشته گل‌گهر برابر استقلال شاکی بود، مقابل دوربین زنده تلویزیون از سال‌ها ظلم سخن گفت که این مصاحبه بازتاب وسیعی داشت و تبعات منفی زیادی برای او به همراه آورد. فارغ از تنبیه قلعه‌نویی از سوی کمیته انضباطی که به‌طور مستقیم روی منافع تیم او تاثیر گذاشت، قلعه‌نویی در حالی این حرف‌ها را زد که دقیقا خود او در همین سیستم بیشترین افتخارات را بین مربیان ایرانی به دست آورده است. نمی‌توان هنگام موفقیت و کامیابی از سزاواری خویش سخن گفت و موقع ناکامی، همه‌چیز را گردن سیستم انداخت.

 داستان باگناما: گل‌گهر به حکم اخیر کمیته انضباطی اعتراض دارد و اعتراض آنها هم محترم است، اما این در اصل داستان فرقی ایجاد نمی‌کند. تیم سیرجانی به خاطر استفاده از بازیکنی این‌چنین نقره‌داغ شد که مطابق آیین‌نامه داخلی لیگ برتر شرایط حضور در این مسابقات را نداشت. به‌طور قطع امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم باید با وسواس و احتیاط بیشتری در این مورد عمل می‌کرد. او اجازه داد یک بازیکن غیرمجاز، زحمات یک تیم و سرمایه‌گذاری کل باشگاه را به باد بدهد. جالب است که باگناما در مسابقه با سپاهان کمتر از ۱۰ دقیقه در زمین حاضر بود. او زمانی به میدان آمد که تیمش چهار گل به حریف اصفهانی زده بود، اما حالا به خاطر همان ۱۰ دقیقه بازی، نتیجه ۳بر‌صفر به سود حریف اعلام شده است. طبیعتا این مساله برای سیرجانی‌ها بسیار دردناک است.