استفاده از پنج بازیکن استقلالی در ترکیب ثابت تیم‌ملی در بازی با امارات، انتقادهای زیادی را متوجه امیرقلعه‌نویی کرده است گروه ورزش- همان‌طور که انتظار می‌رفت اکثر ترکیب تیم قلعه‌نویی را بازیکنان پرسپولیس و استقلال تشکیل می‌‌دادند، اما سرمربی استقلالی تیم ملی در قرمز و آبی کردن ترکیب تیم ملی کمی افراط کرده بود. ۸نفر از ۱۱بازیکن اصلی تیم ملی در بازی با امارات از تیم‌های استقلال و پرسپولیس بودند و از بین تمام ۱۴تیم دیگر لیگ برتر فقط هادی شکوری، بازیکن پاس از همان اول به زمین رفت. قلعه‌نویی که فصل قبل سرمربی استقلال بود و امسال هم مدیر فنی این تیم است، ۵بازیکن استقلالی را در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داد تا نشان دهد هنوز هم یک استقلالی است و حتی در تیم ملی تصمیماتی می‌گیرد که به تعصبات باشگاهی‌اش بی‌‌ارتباط نیستند.

محمد پنجعلی، بازیکن سابق پرسپولیس و کارشناس فوتبال در این رابطه می‌گوید: «حضور پرشمار بازیکنان استقلال در تیم ملی فقط به سلیقه سرمربی تیم ملی بستگی دارد. قطعا خود قلعه‌نویی هم پاسخگوی این تصمیم است. هر چند که باید به تصمیم سرمربی تیم‌ملی احترام گذاشت، اما استفاده از ۵بازیکن استقلال در ترکیب اولیه تیم باعث می‌شود شایعاتی درست شوند که جو تیم ملی را به هم می‌ریزند.»

وحید طالب لو، محمود فکری، امیرحسین صادقی، حسین کاظمی و سیاوش اکبرپور، ۵استقلالی هستند که در بازی با امارات از ابتدا در ترکیب تیم ملی بودند. تا آخر بازی هم فقط سیاوش اکبرپور تعویض شد و ۴بازیکن دیگر ۹۰دقیقه بازی کردند.

زمانی که قلعه‌نویی سرمربی تیم‌ملی شد کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند او در دفاع و دروازه تیم‌ملی فقط از استقلالی‌ها استفاده می‌کند. چون خط دفاع استقلال در فصل قبل با کمترین گل خورده نسبت به سایر تیم‌ها، بهترین خط دفاع لیگ شد. قلعه‌نویی اتفاقا همین کار را کرد و غیر از پیروز قربانی از تمام مهره‌های ثابت دفاع استقلال در تیم ملی هم استفاده کرد. این مساله باعث اعتراض بعضی کارشناسان شده. حمید درخشان سرمربی هما تهران و بازیکن سابق پرسپولیس می‌گوید: «اینکه استخوان‌بندی تیم‌ملی را بازیکنان یک تیم خاص تشکیل دهند خوب نیست چون این تیم متعلق به همه است. درست است که باید از قهرمان لیگ برتر بازیکنان بیشتری دعوت شوند، اما باید شرایط را هم در نظر بگیریم. باید دید استقلال در قبال چه اتفاقاتی قهرمان شده. به نظر من حق بازیکنان تیم‌های دیگر نباید پایمال شود.» البته حضور ۳پرسپولیسی هم باعث شده عده‌ای از کارشناسان به این ترکیب اعتراض کنند. حضور مهرزاد معدنچی، جواد کاظمیان و علیرضا نیکبخت‌واحدی در ترکیب اصلی تیم‌ملی به عقیده شاهرخ بیانی کار درستی نبوده. این بازیکن سابق استقلال می‌گوید: «قلعه‌نویی در استفاده از بازیکنان استقلال و پرسپولیس افراط کرد. او نباید از ۸ استقلالی و پرسپولیسی استفاده می‌کرد.

می‌توانست بازیکنان تیم‌های دیگر را بازی بدهد و در نیمه دوم استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها را وارد زمین کند. البته این وسط استفاده از استقلالی‌ها به خاطر قهرمانی در لیگ برتر چیز عجیبی نبود، اما پرسپولیس که در لیگ نهم شده حقش نیست ۳بازیکن در ترکیب اصلی تیم ملی داشته باشد.» اما امیر قلعه‌نویی هم در مقابل این انتقادها ساکت نمی‌نشیند. سرمربی تیم‌ملی در دفاع از خود می‌گوید: «اولا نباید جواد کاظمیان را پرسپولیسی به حساب بیاورند. او به الشعب رفته و دیگر در پرسپولیس نیست. بعد هم باید بگویم من برای انتخاب بازیکنان فیکس اصلا به باشگاهی که در آن بازی می‌کنند نگاه نمی‌کنم. اگر به باشگاه‌های بازیکنان توجه می‌کردم نیکبخت را بازی نمی‌‌دادم. عنایتی هم که از استقلال رفته باید روی نیمکت می‌نشاندم. من به بهترین‌ها بازی دادم.»