در انتظار معجزه

 با توجه به نفرات موجود در اردوی استقلال و شرایط حاکم بر این تیم، می‌توان پیش‌بینی کرد آبی‌پوشان که در این بازی هم با سیستم ۳ دفاع مرکزی به میدان می‌روند، حسین حسینی را به عنوان سنگربان در ترکیب قرار خواهند داد. تست کرونای علیرضا رضایی دروازه‌بان دوم استقلال مثبت شده و این بازی را از دست داده اما این مساله نگران‌کننده نیست. سینا سعیدی‌فر دیگر دروازه‌بانی است که همراه استقلال در دوبی به سر می‌برد و در بازی با الهلال روی نیمکت خواهد نشست.

 احتمال شکل‌گیری ترکیب ۳ مدافع میانی آبی‌ها با سیاوش یزدانی، محمد دانشگر و محمد حسین مرادمند بیشتر است. انتخاب مجیدی برای دو هافبک میانی تیمش مهدی مهدی‌پور و زبیر نیک‌نفس خواهد بود و سومین انتخابش در خط میانی نیز به احتمال قوی آرش رضاوند است که می‌تواند قدری جلوتر از دو هافبک دفاعی در نقش توپ پخش‌کن و سازنده ظاهر شود. وینگر راست استقلال به احتمال بسیار زیاد وریا غفوری کاپیتان این تیم است. در حالی که مجیدی در پست وینگر چپ هم انتخاب‌های متعددی دارد، اما شانس قرار گرفتن جعفر سلمانی در این پست بیشتر است.

در خط حمله آبی‌ها کار قدری مشخص است و احتمال اینکه زوج خط حمله این تیم از ارسلان مطهری و امین قاسمی‌نژاد شکل بگیرد بیشتر است. مگر آنکه مجیدی از قاسمی‌نژاد در پستی به جز مهاجم استفاده کند که در این صورت آنها با سیستم تک مهاجمی بازی خواهند کرد. در این ترکیب جعفر سلمانی، زبیر نیک‌نفس و امین قاسمی‌نژاد تازه‌واردهایی هستند که در ترکیب اصلی قرار گرفته و برای اولین بار بازی کردن کنار یکدیگر را در این بازی مهم تجربه می‌کنند. البته شاید بازیکنانی هم به عنوان بازیکن جانشین یا حتی اصلی مورد استفاده قرار گیرند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عارف آقاسی، بابک مرادی، متین کریم‌زاده، احمد موسوی، محمدرضا آزادی، امیر‌حسین حسین‌زاده و آرمان رمضانی اشاره کرد. استقلال در شرایطی امشب به میدان می‌رود که از یکسو با مشکلات مدیریتی روبه‌روست و از سو‌ی دیگر تعداد زیادی از ستاره‌هایش را از دست داده و فرصت هماهنگی یاران جدیدش را نداشته است. با این حال هواداران این تیم امیدوارند بتوانند رقیب خود را در بازی بزرگ امشب شکست دهند، چرا که دوازدهمین تقابل دو تیم حتما باید یک برنده داشته باشد. در ۱۱ بازی گذشته دو تیم، استقلال ۵ و الهلال ۴ بار پیروز شده‌اند و ۲ بار هم بازی دو تیم به تساوی کشیده است.

 نکته اول:  اولین باری که این دو تیم با هم بازی کردند به زمانی برمی‌گردد که هنوز خبری از فرمت جدید رقابت‌ها یعنی لیگ قهرمانان آسیا نبود.نخستین دیدار دو تیم که در سال ۱۹۹۱ انجام شد با پیروزی تیم عربستانی همراه بود. این دیدار در مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد و استقلال که مدافع عنوان قهرمانی آسیا بود، در این دیدار با یک گل مغلوب حریف عربستانی شد. دیدار دو تیم در فینال همان دوره مسابقات تکرار شد و در حالی که بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی یک-یک به پایان رسید، در ضربات پنالتی باز هم تیم عربستانی بود که به پیروزی رسید تا نخستین قهرمانی آنها در آسیا ثبت شود و استقلال که قهرمان فصل گذشته رقابت‌ها بود، به نایب قهرمانی این دوره بسنده کند.

 نکته دوم: آبی‌پوشان در مرحله گروهی مسابقات فصل ۹۹-۹۸ آسیا توانستند در نخستین دیدار خود در حالی با نتیجه ۲‌بر‌یک از سد الهلال عبور کنند که بیش از یک نیمه را به دلیل اخراج رضا حسن‌زاده، ۱۰ نفره بازی کردند. در این دیدار ابتدا فرهاد مجیدی در نیمه اول برای استقلال گلزنی کرد و سپس سیروس دین‌محمدی دومین گل را به ثمر رساند و در نهایت استقلال با هدایت ناصر حجازی با نتیجه ۲بریک پیروز شد. استقلالی‌ها در پایان آن فصل از جام باشگاه‌های آسیا به دیدار نهایی راه یافتند اما در فینال با نتیجه ۲‌بر‌یک مقابل جوبیلو ایواتا شکست خوردند و به نایب قهرمانی آسیا رسیدند.

 نکته سوم: پرگل‌ترین دیدار دو تیم در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ آسیا برگزار شد. دو تیم در مرحله گروهی این دوره از بازی‌ها در شهر العین امارات به مصاف هم رفتند که این بازی ۵ گل داشت و سهم تیم عربستانی ۳ گل بود تا در پرگل‌ترین بازی دو تیم، الهلال با نتیجه ۳‌بر‌۲ پیروز شده باشد. در این بازی یدالله اکبری و علی سامره برای استقلال گلزنی کردند و الهلال با درخشش و هت‌تریک پاتریک سوفو مهاجم کامرونی خودش به پیروزی رسید. با اینکه آخرین بازی دو تیم که در سوم اردیبهشت ۹۸ برگزار شد با پیروزی یک‌بر‌صفر تیم عربستانی به پایان رسید، اما نتیجه ۴ تقابل اخیر استقلال و الهلال با ۳ پیروزی برای استقلال و یک پیروزی برای الهلال همراه بوده است.

 نکته چهارم: آخرین بازیکن استقلال که موفق به باز کردن دروازه الهلال شده پژمان منتظری است. مدافع سابق آبی‌پوشان در دیداری که در ۱۹ فروردین ۹۸ در قطر برگزار شد دروازه الهلال را باز کرد تا آبی‌پوشان با نتیجه ۲‌بر‌یک در آن بازی حساس پیروز شوند و از آن گل بیش از ۲ سال و ۴ ماه می‌گذرد. شاید عجیب باشد اما بهترین گلزن استقلال به الهلال هم پژمان منتظری است که با ۲ بار گلزنی به تیم عربستانی این عنوان را به خود اختصاص داده است. منتظری یک بار هم در دقیقه ۸۰ دیداری که در ۱۴ فروردین ۹۳ در ریاض برگزار شد دروازه تیم سعودی را باز کرده بود که استقلال در آن بازی هم ۲بریک به پیروزی رسید.