روی خوش فوتبال

در دیدار اخیر شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران و اینفانتینو، رئیس فیفا نیز به این دو مساله پرداخته شد. رئیس فیفا درباره دو مساله مهم برای این بازی گفت پیگیری فدراسیون فوتبال در بحث میزبانی و اصرار بر آن ستودنی است و امیدوارم دو مساله مهم VAR و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حل شود و بازی ایران‌-‌کره به میزبانی تهران با حضور زنان و VAR برگزار شود. سرانجام دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای آخرین به‌روزرسانی برنامه بازی روزهای سوم و چهارم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را اعلام کرد و طبق نامه ارسالی میزبانی تیم ملی فوتبال ایران در دیدار با کره‌جنوبی در هفته چهارم انتخابی جهانی قطعی شده است. این بازی روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و مژده خوبی برای طرفداران پر شمار فوتبال است. البته هنوز مشخص نیست تماشاگران می‌توانند در این بازی حضور داشته باشند یا نه. اولین بازی تیم ملی در انتخابی جام جهانی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد و به علت محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا در ایران، فدراسیون فوتبال نتوانست با هماهنگی ارگان‌ها و دستگاه‌های داخلی زمینه حضور تماشاگران را بعد از حدود ۲۰ ماه فراهم کند. با این حال از مدتی قبل عزیزی خادم و دکتر نوروزی، مشاور پزشکی فدراسیون فوتبال قول‌های مساعدی برای انجام اقدامات لازم برای حضور حداقلی هوادارانی که هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، دادند. در نتیجه، اقدامات و رایزنی‌ها برای حضور حداقل هوادار ممکن برای دیدار خانگی و دشوار با کره‌جنوبی آغاز شده تا با حمایت‌های تماشاگران تیم ملی این دیدار را با موفقیت پشت سر بگذارد. مساله مهم در این دیدار خانگی، حضور همزمان زنان و مردان در ورزشگاه است که در آخرین دیدار رسمی تیم ملی در تهران یعنی در بازی با کامبوج، حدود ۳ تا ۴ هزار تماشاگر زن هم در ورزشگاه حاضر شدند و به حمایت از تیم ملی پرداختند. در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تا یک ماه آینده بخش زیادی از جامعه این واکسن را دریافت خواهند کرد و این عدد به تعداد قابل توجهی خواهد رسید. به همین دلیل این امکان وجود دارد که مقامات محلی در صورت بهبود شرایط حاکم بر کشور، با حضور همزمان مردان و زنان در ورزشگاه موافقت کنند و دغدغه‌های فیفا فراهم و همین‌طور تیم ملی از حضور تماشاگران بهره‌مند شود.

البته یک مشکل دیگر هم در این میان وجود دارد و آن هم اجرای سیستم VAR است. فدراسیون فوتبال چندی قبل اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به علت محدودیت‌های موجود از جمله شرایط تحریمی و مشکلات مربوط به گمرک ایران، قادر به ارسال سیستم VAR برای اجرا در ورزشگاه آزادی در دیدار با سوریه نشد اما این روزها مسوولان فوتبال تلاش می‌کنند این اتفاق هم بیفتد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در دیدار با اینفانتینو بحث این موضوع را پیش کشیده و ظاهرا قول‌هایی را هم از اینفانتینو گرفته است. عزیزی خادم در این باره گفت: «درباره VAR هم ما بحث این تجهیزات را برای چهار بازی خانگی تیم ملی داریم که آخرین مکاتبات‌مان را با فیفا انجام دادیم. تا یکی، دو هفته آینده باید وضعیت تجهیزات پورتابل VAR مشخص شود. در همین خصوص با اینفانتینو صحبت کردم برندی که مورد تایید است به ما معرفی کنند تا برای بحث VAR به‌طور ثابت و موقت بتوانیم اقدام کنیم که ایشان قول مساعد را در این زمینه دادند. در وضعیت موجود هزینه‌ای بین ۲ تا دو نیم میلیون دلار برای تجهیز ورزشگاه‌ها باید در نظر گرفت. اگر هم بخواهیم از سیستم اجاره‌ای استفاده کنیم، برای هر بازی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار می‌گیرند. در حال حاضر فدراسیون فوتبال روی سیستم اجاره‌ای تمرکز کرده تا در دیدار با کره‌جنوبی مشکل نبود VAR را مرتفع کند.