آخ؛ ای کرونا...‌! آخرین میزبانی ایران در آزادی؛ مهر 98

حتی خسارت اقتصادی هنگفت کرونا و آسیبی که شیوع این ویروس به سرمایه «اعتماد اجتماعی» در ایران زد هم تمام قصه نیست. هر کجا را نگاه می‌کنی، زخمی از کووید-۱۹ پیداست و حالا شاید تاخت‌وتاز بی‌محابای این ویروس، بار دیگر تیم ملی فوتبال ایران را هم خانه به دوش کند.

مسابقات مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آسیا، از پایان هفته جاری آغاز خواهد شد و تیم ملی کشورمان روز پنجشنبه ۱۱ شهریور باید به مصاف سوریه برود. دومین بازی ملی‌پوشان ایرانی هم روز ۱۶ شهریور به میزبانی عراق در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد. میزبان بازی با سوریه اما ما هستیم و فیفا هم تایید کرده با وجود فقدان کمک‌داور ویدئویی، ورزشگاه آزادی پذیرای سوریه باشد. حالا اما سوری‌ها به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرده‌اند و خواهان تغییر محل برگزاری بازی شده‌اند. شکایت آنها علاوه بر نبود VAR، به خاطر ادامه شیوع گسترده کرونا در ایران و آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر است. به هر حال اخبار رسمی و غیررسمی ترجمه می‌شود و مورد توجه رقبا هم قرار می‌گیرد. سوریه در حال حاضر برای بالا بردن شانس موفقیتش در این مرحله به دنبال سلب میزبانی از ایران است. امیدواریم طی چند روز باقی‌مانده اتفاق بدی رخ ندهد و ورزشگاه آزادی میزبان بازی با سوریه باقی بماند، اما حتی اگر از این خوان هم عبور کنیم، طبیعتا نگران مسابقات بعدی هستیم.

طعنه‌آمیز است؛ اما چند روز پیش از درخواست سوریه برای لغو میزبانی ایران، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان وعده داده بود میزبانی از کره‌جنوبی در بازی روز ۲۰ مهر با حضور محدود تماشاگران باشد! یعنی مسوولان فوتبال ایران این افق را می‌بینند که طی ۴۰ روز آینده انتشار ویروس طوری در ایران کنترل شود که مردم بتوانند به ورزشگاه بروند و تیم ملی را تشویق کنند؛ اما آیا واقعا طی ۴۰روز به آن سطح خواهیم رسید؟ اصلا حضور تماشاگران را نخواستیم. شما زحمت بکشید و میزبانی تیم ملی در ورزشگاه خالی آزادی را محفوظ نگه دارید تا بعد ببینیم چه می‌شود! باور کنید هر مسابقه در این مرحله اهمیت «حیاتی» دارد.