آشنا و نسبتا آسان

p31 (7)

 کره‌جنوبی: حالا دیگر تبدیل به رقیب سنتی ایران در مسابقات انتخابی جام‌جهانی شده است. این چهارمین نوبت پیاپی است که دو تیم در انتخابی جام‌جهانی به هم می‌خورند. گاهی مثل جام‌جهانی 2010 کره برای ایران دردسر درست کرده و گاهی هم مثل جام‌های 2014 و 2018 تیم کشورمان کامیاب شده است. البته آنها متخصص حضور در جام‌جهانی هستند و 9 مرتبه پیاپی به این افتخار رسیده‌اند. دو تیم تا به حال 31 بار با هم رودررو شده‌اند؛ 13 بار ایران برده، 9 بار کره و 9 بار هم کار به تساوی کشیده است. هدایت کره را پائولو بنتو پرتغالی بر عهده دارد و مهم‌ترین ستاره آنها سون هیونگ مین است. کره نسبت به استرالیا، احتمالا قرعه ساده‌تری برای ایران به شمار می‌آید، مخصوصا که کانگوروها سرشار از انگیزه انتقامی هم بودند. کره‌جنوبی تیم چهلم رنکینگ فیفا است.

p31-08

امارات: به طور قطع باید خوشحال باشیم که بین عربستان و امارات، تیم دوم هم‌گروه ایران شده است. عربستان رقیب سنتی و حیثیتی فوتبال ایران است که این روزها با هروه رنار فرانسوی کیفیت مطلوبی پیدا کرده، اما امارات حتی در بهترین فرمش هم نباید لقمه گلوگیری برای فوتبال ایران باشد. این تیم در رتبه 72 رنکینگ فیفا قرار دارد. هدایت امارات بر عهده فن مارویک هلندی است. ایران و امارات تا به حال 16 بار با هم مصاف داده‌اند که سهم ایران 12 پیروزی بوده، سه بار کار به تساوی کشیده و تنها یک بار امارات موفق به کسب برتری شده است. در مرحله قبلی امارات در گروه هفتم بازی‌ها قرار داشت و با 18 امتیاز از 8 بازی صدرنشین شد. البته رقبای این تیم را ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی تشکیل می‌دادند که هیچ‌کدام محلی از اعراب ندارند.

p31 (6)

عراق: این از آنجاهایی است که قرعه روی بدش را به ایران نشان داد. در سید عراق و چین، طبعا به سود ایران بود که با چین مواجه شود. گرچه این تیم شرق آسیایی است و در صورت برگزاری مسابقات به صورت رفت و برگشت سفر تا آنجا دشوار خواهد بود، اما قطعا چین می‌توانست حریف آسان‌تری برای فوتبال ایران باشد. عراق در مرحله قبلی هم با ایران هم‌گروه بود. آنها بازی رفت را بردند، اما در بازی برگشت باختند و رکورد 10 سال شکست‌ناپذیری برابر ایران را از دست دادند. دو تیم در مجموع 29 بار با هم بازی کرده‌اند که 16 بار ایران برده، شش بار عراق برنده شده و هفت مسابقه هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. بعد از اخراج کاتانچ، هنوز تکلیف نیمکت این تیم روشن نیست. عراق تیم شصت‌وهشتم رنکینگ فیفا است.

p31 (5)

سوریه: راستش این است که اینجا هم بهتر بود با عمان هم‌گروه شویم. برخی کارشناسان عقیده دارند با توجه به شناخت برانکو ایوانکوویچ از فوتبال ایران، هماوردی با شاگردان او می‌توانست برای ما دشوار باشد، اما واقعا سطح کیفی عمان پایین‌تر از این حرف‌هاست که یک مربی بخواهد آنجا معجزه کند. ما البته سوریه را هم در این سال‌ها در مسابقات تدارکاتی خوب برده‌ایم، اما یادمان باشد این تیم در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 هیچ‌یک از دو مسابقه رفت و برگشت را به ایران نباخت. در هر صورت سوریه که بعد از کناره‌گیری نبیل معلول هنوز سرمربی ندارد، در رتبه 82 رنکینگ فیفا قرار گرفته و ستاره اصلی آنها عمر سوما است. دو تیم تا به حال 28 بار با هم بازی کرده‌اند که 16 بار ایران برنده بوده، 11 بازی به تساوی انجامیده و سوریه تنها یک بار برنده شده است.

p31 (4)

لبنان: در سید آخر به عنوان واپسین حریف تیم ملی کشورمان، بهتر بود که با لبنان مواجه شویم تا ویتنام؛ اتفاقی که رخ داد. هم از نظر مسافت جغرافیایی و هم از منظر مسائل فنی لبنان حریف آسان‌تری به نظر می‌رسد. ایران و لبنان تا به حال 10 بار با هم بازی کرده‌اند که حاصل آن 8 پیروزی برای ایران، یک تساوی و تنها یک برد برای لبنان بوده است. آنها تیم 93 رنکینگ فیفا هستند و هدایت‌شان را جمال طاها از کشور مصر بر عهده دارد. لبنان در مرحله قبلی حتی شکست برابر ترکمنستان را هم تجربه کرد و در مجموع بعید به نظر می‌رسد حریف دردسرسازی باشد. سرمربی این تیم هم بعد از قرعه‌کشی تاکید کرد لبنان شانس چندانی برای موفقیت در این بازی‌ها ندارد؛ هر چند فوتبال است و باید در آن همه بازی‌ها را سخت و جدی گرفت.