با ما مهربان باش!

 کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز به‌طور رسمی چیزی در مورد نحوه برگزاری این بازی‌ها نگفته است و نمی‌دانیم که آیا همه مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار خواهد شد یا بخشی از بازی‌ها به‌طور متمرکز در یک کشور خاص انجام می‌شود. AFC تاکنون صرفا به بیان این موضوع اکتفا کرده که در این مرحله از مسابقات از فناوری کمک‌داور ویدئویی استفاده خواهد شد. همین مساله شاید نشان بدهد کشورهایی مثل ایران، عراق و سوریه بخت حداقلی برای میزبانی در این مسابقات دارند. به هر حال در این کشورها زیرساخت لازم فراهم نیست و اصلا عراق که بدون VAR هم در مرحله قبلی بازی‌ها از میزبانی محروم شده بود. بنابراین آنچه فعلا می‌دانیم این است که نباید چندان روی برگزاری مسابقات در تهران حساب کنیم. حالا که در این مورد خوش‌اقبال نیستیم، باید امیدوار باشیم حداقل قرعه‌کشی امروز به ما لبخند بزند و گروه خوبی نصیب تیم کشورمان شود.

   چگونگی صعود

۱۲ تیمی که امروز نام‌شان در گلدان‌ها گنجانده می‌شود، در دو گروه شش تیمی قرار خواهند گرفت. بعد از برگزاری بازی‌ها به صورت رفت و برگشت، دو تیم برتر هر گروه به‌طور مستقیم راهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهند شد. دو تیم سوم هم دو بازی رفت و برگشت برگزار می‌کنند تا تیم فاتح مشخص شود و در پلی‌آف بین‌قاره‌ای که احتمالا برابر تیم‌ چهارم کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی) خواهد بود به میدان برود. به این ترتیب قاره آسیا غیر از قطر میزبان، چهارونیم سهمیه دیگر دارد. در صورتی که تیم کشورمان یکی از رتبه‌های اول یا دوم گروهش را به دست بیاورد، با خیال راحت می‌تواند بلیت دوحه را رزرو کند، اما سوم شدن در گروه، حکم به جان خریدن دو پلی‌آف سنگین و نفسگیر را خواهد داشت. بنابراین مهم است که با قرعه خوبی مواجه شویم و بی‌دردسر به دور بعد برسیم.

   هیجان در لحظه آخر

دو تیم ایران و ژاپن در سید اول کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان هم‌گروهی ندارند، اما تیم‌های حاضر در پنج سید بعدی یک به یک به گروه ایران یا ژاپن افزوده خواهند شد. در سید دوم کره‌جنوبی و استرالیا، در سید سوم عربستان و امارات، در سید چهارم عراق و چین، در سید پنجم عمان و سوریه و در سید ششم ویتنام و لبنان حضور دارند. طبیعتا از هر کدام از این سیدها، یک تیم به ایران برخورد خواهد کرد. با این حال آنچه داستان را مهیج‌تر می‌کند، روال قرعه‌کشی است. در حقیقت برداشتن گوی‌ها از سید ششم آغاز می‌شود و با سید اول پایان می‌یابد. این یعنی ابتدا پنج تیم از هر گروه مشخص می‌شود و بعد بین ایران و ژاپن قرعه‌کشی صورت می‌گیرد. این لحظه پایانی و بسیار هیجان‌انگیز داستان است؛ جایی که امیدواریم اسم کشورمان برای گروه ساده‌تر از گلدان بیرون بیاید. به عنوان مثال هم‌گروهی با کره‌جنوبی، امارات، چین، عمان و لبنان می‌تواند برای فوتبال ایران رویایی باشد. حالا اگر دقیقا همین‌طور هم نشد، به چیزی در نزدیکی‌های این قرعه هم راضی هستیم. در نقطه مقابل اما گروه ایران، استرالیا، عربستان، عراق، سوریه و ویتنام، اصلا چیزی نیست که خوشحال‌مان کند. چنین قرعه‌ای آخر هفته هواداران را خراب خواهد کرد!

   تاریخ بازی‌ها

آن‌طور که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده، ۱۱ و ۱۶ شهریور دو بازی ابتدایی تیم‌ها برگزار می‌شود و سپس مسابقات همین‌طور دو تا، دو تا به این شکل ادامه می‌یابد: ۱۵ و ۲۰ مهر، ۲۰ و ۲۵ آبان، ۷ و ۱۲ بهمن،‌۴ و ۹  فروردین ۱۴۰۱. امیدواریم صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، عیدی سال ۱۴۰۱ تیم‌ملی ایران به هواداران فوتبال باشد. این می‌تواند سومین صعود پیاپی تیم کشورمان به مسابقات جام‌جهانی و ادامه‌دهنده حضور فوتبالیست‌های ایرانی در سطح بالای بین‌المللی باشد.