پایان باشکوه طارمی

p32 (3) copy

گلزنی: طارمی فصل گذشته با به‌ثمر رساندن 18 گل برای ریوآوه در کنار دو مهاجم دیگر به‌طور مشترک عنوان برترین گلزن فصل پرتغال را به‌دست آورد. او امسال دو گل کمتر زد که دو دلیل مشخص دارد؛ دوری از ترکیب اصلی در هفته‌های ابتدایی و اینکه تا مدت‌ها پنالتی‌زن اول تیمش نبود. شاید اگر سرجیو کونسیسائو زودتر از اینها به طارمی اعتماد می‌کرد و او را در ترکیب اصلی قرار می‌داد، پورتو فاصله پنج‌امتیازی‌اش با اسپورتینگ لیسبون را جبران می‌کرد و امسال هم قهرمان لیگ می‌شد. با همه این تفاسیر همین 16 گل زده در لیگ هم اصلا آمار بدی نیست؛ مخصوصا اگر به یاد بیاوریم او دو گل هم در لیگ قهرمانان اروپا زد و با قیچی برگردان استثنایی‌اش به چلسی، اولین ایرانی گلزن در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت.

p32 (2) copy

پاس گل: مهاجم ایرانی فصل گذشته با پیراهن ریوآوه تنها موفق شده بود دو پاس گل به همبازیانش بدهد، اما در فصل جاری با ارسال 11 پاس گل بهترین پاسور فصل پرتغال لقب گرفت. بازیکنی که پارسال بهترین گلزن مسابقات می‌شود و امسال بیشترین تعداد پاس گل را ثبت می‌کند، نشان می‌دهد که فوتبالش تک‌بعدی نیست و جنبه‌های متنوعی دارد. برای هواداران فوتبال در ایران، هنر پاس گل دادن طارمی از اولین روزهای شهرت او آشکار شده بود. این بازیکن در یکی از نخستین مسابقات آسیایی‌اش برابر لخویا (الدحیل فعلی) با پشت پا یک پاس گل بی‌نظیر به مرحوم هادی نوروزی داد. طارمی در اولین دربی عمرش هم با یک ضربه سر عالی، محمد نوری را در دهانه دروازه صاحب توپ کرد تا کاپیتان وقت سرخ‌ها گلزنی کند. طارمی همان‌قدر که چارچوب را خوب می‌شناسد، همبازیانش را هم خوب می‌بیند.

p32 (4) copy

 پنالتی گرفتن: این تخصصی‌ترین وجه از فوتبال مهدی طارمی است؛ یک استعداد غریب که کابوس مدافعان حریف می‌شود. طارمی از زمان حضورش در پرتغال 15 پنالتی گرفته که هفت پنالتی سهم پورتو بوده است. تا به حال صدای چندین مربی و مدیر از تیم‌های مقابل درآمده، اما بی‌فایده است، چون تک‌تک این پنالتی‌ها از سوی کمک‌داور ویدئویی تایید می‌شود. گفته می‌شود او هنگام عقد قرارداد با ریوآوه خواهان افزوده شدن بندی در مورد پاداش برای دریافت پنالتی شده بود که تعجب مدیران باشگاه را به دنبال داشت، امروز اما اگر چنین بندی در قرارداد طارمی گنجانده شود کسی تعجب نخواهد کرد. یک بار یک هوادار پورتو نوشته بود: «طارمی در تنیس هم می‌تواند پنالتی بگیرد!»

p32 (5) copy

موقعیت‌سوزی: با این همه حتی در همین فصل درخشان هم همه‌چیز گل‌و‌بلبل نبود و انتقاداتی وجود داشت. این ذات فوتبال است و شما حتی اگر بهترین بازیکن دنیا هم باشید، گاهی باید انتقادات را تحمل کنید. در این فصل طارمی در یک بازه زمانی طولانی، چیزی حدود 900 دقیقه موفق به گشودن دروازه رقبا نشد. او موقعیت‌های زیادی را از دست داد و به همین دلیل آماج حملات قرار گرفت. آن زمان گاهی در نقد او نوشته می‌شد، آن‌قدر حواسش به پنالتی گرفتن است که حتی فرصت‌های صد درصد را هم از دست می‌دهد. به هر حال آن بحران سپری شد، اما نباید فراموش کنیم که اگر طارمی زیاد فرصت گل از دست می‌دهد، به‌خاطر این است که زیاد خودش را در موقعیت گل قرار می‌دهد.