علی دایی؛ حدیث حاضر غایب

* آن ویدئوی قدیمی؛ پنج سال پیش علی دایی به‌عنوان سرمربی وقت نفت تهران در یک نشست خبری حاضر شد و با همان هیجان و عصبانیت‌های خاص خودش چند کلمه در مورد تفاوت‌های نام «عباس بوعذار» و «محمدی» حرف زد. آن زمان قیاس جالب و بامزه دایی باعث خنده حضار شد، اما هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد این قطعه ویدئوی فراموش‌شده، پنج‌سال بعد به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. انگار که تازه ظرفیت‌های سرگرم‌کننده این مصاحبه کشف شده باشد، در طول چند هفته گذشته ویدئوی موردنظر هزاران بار بازنشر شده است.

* داستان استقلالی بودن؛ همیشه شایعاتی در مورد استقلالی بودن علی دایی به گوش می‌رسید. به هر حال او یکی از اسطوره‌های تاریخ پرسپولیس است و این پارادوکس می‌توانست در نوع خودش جالب باشد. سرانجام در روزهای آغازین سال جدید دایی در مصاحبه‌ای به صراحت و با صداقت اعلام کرد در کودکی هوادار استقلال بوده، اما بعد از حضور در پرسپولیس تعلقات قبلی‌اش را فراموش کرده است و همچنان سرخ‌ها را دوست دارد.

* حکایت سوپرلیگ: علی دایی آن‌قدر نام بزرگی در فوتبال هست که حتی سوپرلیگ اروپا هم به او ربط پیدا کند. بعد از کودتای ۱۲ باشگاه موسس برای راه‌اندازی سوپرلیگ از همین امسال، فیفا اعلام کرد هر بازیکنی در این مسابقات حاضر شود از بازی‌های ملی محروم خواهد شد. از قضا یوونتوس هم جزو موسسان بود و اگر رونالدو برای این تیم در سوپرلیگ به میدان می‌رفت، دیگر قادر به حضور در مسابقات ملی نبود. این مساله می‌توانست به غیرمنتظره‌ترین شکل ممکن رکورد گل‌های ملی علی دایی را از گزند رونالدو مصون نگه دارد، اما خب ایده سوپرلیگ لغو شد و رونالدو هم می‌تواند در مسابقات ملی پرتغال شرکت کند.

* رابطه با علی کریمی: زمانی که علی کریمی نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال شد، بسیاری انتظار داشتند علی دایی از او حمایت کند، اما شهریار این کار را نکرد تا باز هم داستان اختلاف دو طرف مطرح شود. او اما اخیرا گفته صرفا به این دلیل از کریمی حمایت نکرد که برنامه خاصی از وی یا سایر کاندیداها ندیده بود. دایی همچنین اضافه کرده عدم پیروزی در انتخابات فدراسیون، به سود و صلاح کریمی بوده است.

* اعتراض کرونایی: تازه‌ترین اتفاقی هم که اسم علی دایی را سر زبان‌ها انداخت، اعتراض تند او به دولت به بهانه افزایش تعداد قربانیان کرونا و نیز تاخیر در واکسینه شدن مردم بود. دایی این مطلب را روی صفحه شش‌ونیم میلیون نفری اینستاگرامش منتشر و بازتاب بسیار وسیعی هم پیدا کرد. درست یا غلط علی دایی با این مختصات، یکی از ابرچهره‌های تاریخ فوتبال ایران است؛ آن‌قدر که اگر هم خودش نباشد، اسمش به بهانه‌های مختلف مطرح خواهد بود.